Kroatia ja Vodice: kuvapostaus ja kokemukset

Kroatia ja Vodice hurmasivat meidät viime heinäkuussa! Halusimme lähteä maahan, jossa emme ole ennen olleet, joka olisi lähellä ja jossa olisi lämmin. Emme pettyneet.

Heinäkuussa meidät ympäröi yli 32 asteen helle, mistä tykkäsimme kovasti. Merivesi oli puhdasta, kirkasta ja lämmintä. Ranta sen sijaan oli kivikkoinen, joten oli hyvä, että oli uimakengät. Niitä myytiin myös rannalla paljon. Satamassa näimme paljon merisiilejä, joten kengät ovat hyvät senkin vuoksi.

Aava ja Henrik kokeilivat Wipit-seikkailurantaa, joka oli meressä. Polkuautoja ja SUB-lautoja olisi voinut myös vuokrata. Rantatuolin vuokra oli 40 kunaa eli reilu 5 euroa. Päivänvarjon vuokra oli 25 kunaa.

Hotelli Olympia

Valitsimme Koroatian kohteen hotellin mukaan. Halusimme hyvän aamupalan sekä hyvän allasosaston, ja sopiva löytyi Vodicesta. Olympia-hotellissa oli kolme eri allasta ja se kaiken lisäksi sijaitsi meren rannalla.

Hotelli oli siisti ja puhdas ja siinä oli muun muassa kampaamo, kuntosali, sisällä oleva uima-allas ja lasten leikkihuone ohjatulla toiminnalla.

Huoneemme parveke oli huono. Sen lattia oli jonkinlaista kivimurskaa, joka kantautui sisälle huoneeseen. Parvekkeella ei myöskään ollut valoa, joten ajatus illanistumisesta ja kirjan lukemisesta lasten nukkuessa ei toiminut.

Hotellin aamupala oli runsas. Ilmoitimme etukäteen gluteenittomuuden. Gluteeniton jälkkäripöytä olikin huikean hyvä!

Kroatia Vodice Olympia Kroatia Vodice Kroatia Vodice

Kroatian hintataso

Kroatian hintataso oli aika Suomea vastaava. Emme käyneet missään ostoskeskuksessa. Ostimme Vodicesta paikallista keramiikkaa vähän, mutta muuten emme ostaneet juuri mitään muuta kuin ruokaa.

Ruoka ja gluteenittomuus Vodicessa

Vodicessa olisi ollut todella helppo napata nopea ja halpa lounas mukaan, jos vain olisi voinut syödä gluteenia. Kaikkialla oli  kahviloita, joista sai tiskiltä mukaan vaikka täytettyjä patonkeja. Oli myös grillejä, nakkikioskeja, tortillabaareja…

Mies ja isot lapset saivat helposti ruokaa, mutta minulle ja Aavalle piti käydä ostamassa kaupasta lounasta. Sieltä onneksi löytyi gluteenittomia leipiä ja vaikka jugurtteja. Bez Glutena!

Ravintoloissa gluteenittomuutta ei juurikaan tunnettu. Valitsimme lopulta ravintolat vain Trip Advisorin avulla hakusanana gluteenittomuus. Vodicessa kävimme muun muassa Konoba Tri Pirunassa, johon piti varata pöytä. Gluteenittomuus ymmärrettiin ravintolassa hyvin, ja jopa pastaa oli saatavana. Palvelu oli myös ystävällistä.

Kävimme myös muun muassa Bulin Vodice -nimisessä ravintolassa, jossa sai räätälöityä Aavalle juuri hänen toiveidensa mukaisen annoksen.

Vodicen rantakadulta löytyi myös täysin gluteeniton jäätelökioski, jonka omistajalla oli keliakia tai vehnäallergia.

Krkan kansallispuisto ja vesiputoukset

Kävimme Aurinkomatkojen retkellä Krkan kansallispuistossa. Matka oli kallis, mutta sen arvoinen. Omatoimisesti sinne olisi päässyt varmasti paljon halvemmalla.

Kansallispuistossa kävelimme reitin puupäällysteisillä poluilla vesiputousten keskellä. Aava ihasteli kaloja ja sammakoita. Hän näki muistaakseni 12 sammakkoa.

Heinäkuussa oli mahdollista uida vesiputousten lähellä. Aava kävi isän kanssa uimassa. Vesi oli kylmää ja sinne oli erittäin vaikea päästä terävien ja liukkaiden kallioiden keskellä. Uimakengät olivat ehdottomat! Uiminen oli kuitenkin elämys.

Tavaroille ei ollut mitään säilytyspaikkaa, joten niitä piti myös vahtia.

Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice

Sibenik

Matkustimme veneellä naapurikaupunkiin Sibenikiin. Kävimme siellä Pyhän Jaakobin katedraalissa, joka on Unescon maailmanperintökohde.

Haluamme aina matkoillamme hetkeksi merelle. Esimerkiksi Italiassa olimme merellä monta kertaa.

Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice
Kroatia Vodice Kroatia Vodice Kroatia Vodice

Zadar

Päätimme matkustaa Zadariin bussilla. Se olikin suuri seikkailu!

Olimme noin varttia ennen lähtöä bussiasemalla. Ostimme liput ja aloimme odottaa… Lämpöä oli noin 35 astetta varjossa. Kello tuli lähtöaikaan ja meni siitä ohikin… Silloin tällöin tuli busseja. Kesti kauan selvittää, oliko se kyseinen aina meidän bussi. Ei ollut. Aloimme tuskastua. Lippujen myyjä lupasi kertoa meille, kun bussi tulee.

Hiki valui ja tunnelma kiristyi.

Lopulta bussi saapui, 45 minuuttia myöhässä. Kaikkien meidän yllätykseksi, myös lipunmyyjän, bussi ajoi pysähtymättä ohi. Lipunmyyjä suostui vaihtamaan lippumme toisen yhtiön lippuun, ja onneksemme pääsimme bussiin odotettuamme lähes 1,5 tuntia ulkona paahteessa.

Tunnin matkan jälkeen kävimme periltä löytämässämme Pizza Bella Napolissa, josta sai gluteenittomia pizzoja. Kävimme kuuntelemassa meriurkuja. Mies kiipesi kirkontorniin.

Paluumatkalla pääsimme suoraan bussiin linja-autoasemalla.

Yhteenveto Kroatia ja Vodice

Tykkäsimme kovasti Kroatiasta. Eniten sen tunteen teki lämpö, puhtaus ja rauhallisuus.  Ystäväni kävi Vodicessa toukokuussa ja värjötteli vesisateessa koko viikon, mutta meille Kroatia tarjoili heinäkuun hellettä.

Gluteenittomuus kannattaa tässäkin kohteessa ennakoida ottamalla leipiä mukaan sekä etsimällä etukäteen ravintoloita, joissa gluteenittomuus tunnetaan. Aikuinen keliaakikko löytää toki helpommin ruokaa kuin lapsi, mutta lapsikin kyllä löytää syötävää. Kielikäännös kannattaa toki olla mukana. Allasosasto oli turvallinen ja viihtyisä, joten siihen kannatti satsata.

Suosittelemme Kroatiaa!

Oletko käynyt Kroatiassa?

Lue myös

Mallorca oli hyvä kohde pussailumatkalle

Kreeta – ystävällinen, aurinkoinen ja siisti saari

Omatoimimatka Italiaan, osa 1/3: Amalfin rannikko Maiori

Omatoimimatka Italiaan, osa 2/3: Rooma

Naisten shoppailumatka Budapestin joulumarkkinoille

Kommentit

2 kommenttia
Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kiitos! Ihanaa matkaa teille!

Avatar

Todella kiva ja laaja postaus Kroatiasta! Meillä matka sinne suunnitelmissa ensi keväänä, jotennkiva lukea kokemuksia.