Äiti testasi: Tällainen on yläkoulu ja päivä seiskaluokassa Pirkkalassa

Yläkoulu, seiskaluokka, päivä satojen yläkoululaisten keskellä. Meteliä, levottomuutta, kännyköitä, puuduttavia tunteja? Päätin testata ja nähdä, miten lapseni viettää päivänsä!

Torstai-iltana sain eteeni läksykirjat. Historiasta oli yhden aukeaman lukuläksy ja tehtävä 5, kohdat a ja b. A-kohdassa piti kertoa, mitä yhteistä 1800-luvun lopun Kiinassa ja Japanissa oli ja b-kohdassa mitä eroa niissä oli. Uskonnon kotiläksynä oli yhden aukeama lukuläksy hindulaisuudesta.

Läksykirjat minulle ojentaneelle seiskaluokkalaiselle annoin hänen tehtävälistansa: koko kodin imurointi ja pölyjen pyyhintä.

Läksyjen teko vähän venyi, ja tartuin kirjoihin vasta torstai-iltana kello 21. Sain palautetta: ”Tämä aika on aivan liian myöhäinen läksyjen tekoon!” Totta, totta. Olin aika väsynyt ja kiukuttelin vähän perheelle, joka vaati minulta muita juttuja kesken läksyjen teon.

Nuori ripittää: Tähän aikaan ei tehdä läksyjä!

Sain reppuuni seuraavalle päivälle myös muutaman ohjeen. Kuulin, missä luokassa mikin tunti on, missä istun, missä on ruokala ja sen tärkeimmän: ”Et sitten nolaa mua!”

Läksyt tehtyäni pakkasin reppuun liikuntavaatteet ja laitoin repun odottamaan aamua.

Havainto: Jännitti vähän. Omat yläkoulumuistot eivät ole kovin hyviä, mutta enemmänkin jännitti se, miten osaan edustaa lastani hänen ystäviensä edessä.

yläkoulu

Vanhemmat koulunpenkille yläkouluun

Yläkoulu antoi vanhemmille tilaisuuden tutustua koulun arkeen.

Pirkkalan kunnan Suupanniityn koulu järjestää vuosittain tammikuussa kaksi perjantaita, jolloin huoltajat ja oppilaat voivat halutessaan vaihtaa paikkaa päiväksi. Luokka jaetaan kahtia, jolloin toisella puolella on vaihtovuoro ensimmäisellä viikolla ja toisella puolella toisella viikolla.

Ideana on, että vanhempi pääsee tutustumaan nuoren ihan tavalliseen koulupäivään. Silloin ei ole sirkushuveja eikä vanhemmille sohvalla vietettyjä välitunteja. Vanhempi edustaa lasta ja tekee läksyt, osallistuu tunnille ja opettaa sen jälkeen tunnilla opitut asiat lapselleen.

Nuori tekee kotona päivän ajan niitä kotitöitä, joita vanhempi tekisi. Jos vanhempi ei pääse koulunpenkille, oppilaalla on normaali koulupäivä.

Havainto: Mies kävi aikoinaan tytön koulupäivässä, joten nyt oli minun vuoroni. Otin lomapäivän, koska lapselle oli tärkeää, että teen sen. Mies tykkäsi omasta päivästään kovasti, joten tottakai halusin käyttää mahdollisuuden.

yläkoulu

Valinnaisliikunnassa tytöt ja pojat yhdessä

Ehkä vähän potkaisin palloa väärään suuntaan…

Menin aamulla kouluun ystäväni Veeran kanssa, että ei jännittänyt liian paljon. Se huono puoli siinä oli, että minulla oli ensimmäiset tunnit viereisessä liikuntatalossa ja Veeralla päärakennuksessa. Selvisimme kuitenkin kumpikin hienosti perille.

Kaksi ensimmäistä tuntia olivat seiskaluokan valinnaisainetta, joka pojallani oli nimeltään kunto ja hyvinvointi. Kuulin perehdytyksessäni edellisenä iltana, että tyttöjen ja poikien yhteisryhmässä oli tällä kertaa aiheena kestävyys ja pelit.

Ryhmässä oli noin 20, joista meitä aikuisia oli 3. Saimme käteemme sykemittarit. Pelasimme neljää erilaista kekseliästä pallopeliä, joissa muun muassa torjuttiin maaleja jumppapallolla, tehtiin maaleja neljälle jumppamatolle palloa pompauttamalla ja poltettiin toisia polttopallon vauhdikkaassa versiossa.

Vaihtopenkillä oli tehtävänä kirjata ylös maksimisykkeet. Mielenkiintoista!

Havainto: Mietin, miten mukavaa, rentoa ja hauskaa koululiikunta voi olla. Tyttöjen ja poikien yhteinen valinnaisainetunti sujui hyvin. Kaikki osallistuivat ja tekivät parhaansa. Kukaan ei näyttänyt pienelläkään ilmeellä, että homma ei kiinnostaisi. Pojat vähän juttelivat, mutta lähtivät kyllä peleihin mukaan hienosti.

Pärjäsin ihan hyvin melkein koko tunnin. Yhden vaihdon jälkeen ehkä vähän potkaisin palloa väärään suuntaan ja vähän luokka nauroi, mutta hei, sellainen kai olin jo omalla yläasteella. Puolustukseksi voi kertoa, että sain kyllä monta maalia peleissä ja sain sykkeeksi kerran jopa 161!

Minun kouluaikanani ajateltiin helposti, että jos on jossain aineessa ”huono”, on vain huono. Nykyään painotetaan vahvasti sitä, että kaikki voivat oppia kaiken. Jos esimerkiksi liikunnan numero ei miellytä, voi keskustella opettajan kanssa siitä, miten numeroa voisi nostaa. En olisi voinut kuvitellakaan käyväni sellaista keskustelua aikoinaan oman opettajani kanssa!

yläkoulu

Yläkoulun ruokailu: keittoa ja porkkanoita

Ruokana juustoinen kalakeitto.

Parin tunnin liikunnan jälkeen oli vuorossa ruokailu. Ehdimme olla hetken ulkona ennen kuin ruokalarakennuksen ovet avattiin. Oppilaat seisoivat pienissä porukoissa juttelemassa. Alle puolella oli kännykkä kädessä.

Ruokana oli juustoista kala-kasviskeittoa ja linssi-kasviskeittoa. Lisukkeena oli leipää, salaatinlehtiä ja porkkanaa. Myös gluteenitonta pehmeää leipää oli tarjolla omassa tarjoilulinjastossa.

Havainto: Ruoka oli maistuvaa, mutta aika kevyttä. Iltapäivällä oli kova nälkä. Gluteenittomuus oli merkitty hyvin.

yläkoulu

Annoksessa gluteeniton leipä ja gluteenittomille tarkoitettu voinappi.

yläkoulu yläkoulu

Historiaa: siirtolaisuus Yhdysvaltoihin

Jokainen toi oman kännykkänsä opettajalle automaattisesti, myös vanhemmat.

Ruokailun jälkeen oli vuorossa historiaa. Tunti alkoi kännyköiden tuomisena opettajan pöydällä olevaan telineeseen. Jokainen toi oman kännykkänsä automaattisesti, myös me pari tunnille osallistunutta vanhempaa.

Huomasin mokanneeni: olin tehnyt läksyt uskonnon vihkoon! Auts. Viittasin kuitenkin, kun läksyä kyseltiin, joten olin ihan aktiivinen.

Seuraavan kappaleen aiheena oli 1800-luvun lopun maahanmuutto Yhdysvaltoihin. Katsoimme lyhyen videon, minkä jälkeen pohdimme ryhmissä syitä maahanmuuttoon, syitä siirtymiseen New Yorkista länteen sekä muun muassa mukaan otettujen tavaroiden tarpeellisuutta.

Ryhmissä eläydyimme siirtolaisten matkaan New Yorkiin. Ryhmätyö jäi kesken, joten poika jatkaa minun roolissani seuravalla tunnilla.

Havainto: Oppilaat olivat tunnilla täysin hiljaa. Jokainen seurasi opetusta. Kukaan ei jutellut kaverin kanssa tai puuhannut omiaan. Oli aika vaikeita asioita vertailla 1800-luvun lopun Kiinan ja Japanin länsimaistumista, kaupankäyntiä ja länsivaltioiden ylivaltaa, mutta seiskaluokkalaiset selviytyivät siitä hyvin. Tunti toteutettiin mielenkiintoisella tavalla.

Olisinko kiinnostunut historiasta, jos opetus olisi ollut 1990-luvun puolivälissä tällaista?

Yläkoulu

Jokaisessa luokassa on pehmustettu laatikko kännyköille. Oppilaat tuovat kännykät laatikkoon automaattisesti.

Uskonto: kastautuminen Ganges-jokeen

Ryhmätyötä tehtiin keskittyneesti ja tosissaan.

Tunnin jälkeen lähdimme välitunnille. Oppilaat menivät välitunnille mukisematta. Käytävässä oli ihan rauhallinen ja iloinen tunnelma. Ulkona oppilaat seisoivat ryhmissä. Näin reilusti alle puolella kännykän kädessä.

Viimeisenä tuntina meillä oli uskontoa. Lukuläksynä oli ollut aukeama hindulaisuuden jumalista.

Tunnin aluksi luimme itseksemme aukeaman hindujen jälleensyntymisestä ja karmasta. Katsoimme 15 minuutin pätkän dokumentista, joka kertoi hindujen uskonnollisesta juhlasta, jossa 20-30 000 hindua kastautuu Ganges-joessa Allahabadissa. Katkelman katsottuamme kirjoitimme pienissä ryhmissä lehtiuutisen, jossa kerroimme osallistuneemme kyseiseen juhlaan. Kerroimme havaintojamme juhlasta.

Kun jokaisen ryhmän teksti oli luettu, tunti loppui.

Havainto: Dokumentti oli kiinnostava. Loppuvaiheessa vilkaisin oppilaita: jokainen katsoi tarkasti ja keskittyneesti ohjelmaa. Kun teimme ryhmätyötä, oppilaat muistivat valtavasti yksityiskohtia juhlasta ja sen järjestämisestä. Ryhmätyötä tehtiin keskittyneesti ja tosissaan. Jos joku ei ollut niin innostunut, hän oli hiljaa. Kukaan ei häirinnyt tuntia millään tavalla.

Toimittajana olin mielissäni uutisjutun käyttämisestä tehtävänantona.

yläkoulu

Yläkoulu ei ollut ollenkaan paha pala

Opetus oli kiinnostavaa ja monipuolista ja oppilaiden rauhallisuus tunneilla ihailtavaa.

Uskonnon tunnin jälkeen oli mahdollista mennä oppilaskunnan kahvioon ostamaan kahvia, mutta minun koulupäiväni päättyi.

Kotona poika oli tehnyt sovitut työt sekä tyhjentänyt ja täyttänyt astianpesukoneen ja harjoitellut pianoläksyt.

Tunnustin vihkomokan ja lupasin korjata tehtävän oikeaan vihkoon. Opetin tunnilla opetetut asiat sekä näytin uudet läksyt. Kun kerroin ryhmätöistä ja videoista, hän puuskahti, että pääsin liian helpolla. Oli kuulemma ollut tavallista helpompaa.

Havainto: Olin yllättynyt siitä rauhallisuudesta, mikä näyttäytyi minulle tänä pikkuruisena kouluotoksena. Olen siitä iloinen ja kiitollinen. Ryhmäkoko 18-20 oli pieni ja toimiva näin sivusta katsoen. Olin myös iloinen siitä, että kännykät eivät näyttäytyneet mitenkään ongelmana koko päivän aikana. Opetus oli kiinnostavaa ja monipuolista ja oppilaiden rauhallisuus tunneilla ihailtavaa.

Veerakin kertoi viettäneensä mahtavan päivän kotitalouden, liikunnan, kemian ja englannin sekä erityisesti poikansa kavereiden parissa.

Mahtava mahdollisuus tutustua nuoren arkeen ilman vanhemmille erikseen pedattuja hupeja. Suosittelen käyttämään tilaisuuden hyväksi, jos sellaista tarjotaan! Alakoulussa meillä on koulun ja kodin päivä, jolloin saa seurata opetusta koko päivän. Toki se on koulussa mahdollista ihan koska vain, joten käykää tutustumassa!

yläkoulu

Jalkojen alla yläkoulun piha.

Yläkoulu postauksissa

Back to school! Meidän lasten koulut: alakoulu, yläkoulu ja lukio

Yläkoulu läpi tapaamatta yhtäkään lapseni opettajaa

Wilman tuntimerkinnät vaikuttavat yläkoululaisen itsetuntoon

Avoin kirje koululle, varhaiskasvatukselle ja vanhemmille

Nyt puhuvat opettajat: haasteena riittämättömyydentunne ja kohtuuttomat vanhemmat

Kommentit

1 kommenttia
Avatar

Siksipä en haluaisikaan muuttaa mihinkään Munkkiniemeen. Keskituloisella alueella on niin paljon rennompaa ja maanläheisempää. Eikä yhtään haittaa ne muutamat kaupungin vuokratalotkaan.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä