KOTIMAANMATKAILU: KESÄLOMAREISSUN KOHTEINA HELSINKI, TURKU JA RAUMA

Tämä Yli pyykkivuorten -blogin postaus on toteutettu täysin pro bono tukeaksemme kotimaanmatkailua.

Kotimaanmatkailu, miksikäs ei? Korona sotki meidänkin kesälomasuunnitelmamme. Juuri nyt meidän olisi pitänyt istua pienessä espanjalaisessa katukahvilassa jäätelöllä tai kenties valmistautua illalliselle tunnelmalliseen ravintolaan, jossa on vaimea puheensorina lukuisilla eri kielillä kuuman auringon paahtaessa. Koska emme päässeet matkalle, halusimme keksiä jotain muuta. Halusimme ehdottomasti tukea kotimaanmatkailua!

Aluksi meillä oli ajatuksena lähteä ystäviemme kanssa Yyteriin. Sää oli valitettavasti niin huono, että jätimme Yyterin johonkin toiseen ajankohtaan. Lähdimmekin omalla perheellä Turkuun ja Helsinkiin hotellilomalle.

Kurkkaa, mitä teimme neljän päivän lomallamme Suomessa! Reissussa oli koko meidän perheemme: minä, Antti, Aava, 9, Henrik, 14 ja Matilda, 16. Isommat lapset eivät halua olla kuvissa, mutta mukana kaikkialla he kyllä olivat.

Kotimaanmatkailu

Vanha Rauma

Kesälomamatkamme alkoi Vanhasta Raumasta. Emme olleet käyneet siellä aiemmin. Valitettavasti heinäkuisena sunnuntaina puolilta päivin moni liike oli kiinni – ja satoi ensin rankasti. Lopulta satoi niin rankasti, että jyrisi ja salamoi. Se nauratti meitä kaikkia hirmuisesti, kun tilanne oli niin absurdi salamoiden välkkyessä ympärillä.

Sade onneksi kuitenkin lakkasi, ja ehdimme kävellä hieman ilman sateenvarjojakin. Kävelimme pieniä katuja ja piipahdimme yhdessä museossa. Unescon maailmanperintökohde Vanha Rauma oli tunnelmallinen. Ehkäpä seuraavalla kerralla menemme sinne jonain muuna viikonpäivänä – ja ehkä ilman lapsia ajan kanssa.

Kotimaanmatkailu Kotimaanmatkailu Rauma Kotimaan matkailu

Turku: Caribia, Original Sokos Hotel Wiklund ja Ristorante Dennis

Raumalta ajelimme Turkuun. Suunnittelimme päiväohjelmat niin, että jokaisena päivänä oli jotain lapsia innostavaa ja jotain aikuisia kiinnostavaa. Turussa menimme muutamaksi tunniksi uimaan Holiday Club Caribian kylpylään. Tykkäsimme erityisesti kahdesta isosta liukumäestä, ulkoaltaasta ja patjoista, joilla sai temppuilla.

Caribiasta suuntasimme Original Sokos Hotel Wiklundiin. Majoituimme, vaihdoimme vaatteet ja lähdimme kävelemään joen rannalle. Löysimme ihanan italialaisen Ristorante Dennis -ravintolan, josta sai gluteenitonta pizzaa ja pastaa! Ravintolassa oli kiva tunnelma ja huumorintajuiset tarjoilijat.

Kotimaan matkailu kotimaa

Turku: Turun linna

Aamulla hotellin aamupalan jälkeen pötköttelimme hetken huoneissamme. Se on ihan huippua lomalla! Ihanan pehmeä sänky eikä kiire minnekään. Aava katseli vähän Simpsoneita.

Jatkoimme huoneet luovutettuamme Turun linnaan. Nuoret kiersivät linnan vähän nopeammin edellämme, me hitaammin perässä. Aava tutki ihan innoissaan linnan pienoismalleja eri vuosisadoilta sekä luki huoneiden selostuksia ja kurkki vankityrmään. Linnassa on kyllä ihan hirveästi mielenkiintoista tutkittavaa!

Linnakierroksen jälkeen matkamme jatkui kohti Helsinkiä.

turku kotimaa Kotimaan matkaily

Helsinki: Original Sokos Hotel Helsinki ja Iguana

Majoituimme Original Sokos Hotel Helsinkiin ja lähdimme pian sen jälkeen kiertelemään kauppoja. Aava etsi säästämillään synttärirahoilla tietynlaista lelua. Matilda etsi takkia ja muut hengailimme mukana.

Koska lapset ovat jo niin isoja, jakaannuimme kahteen porukkaan illalliselle. Lapset söivät hampurilaisateriat ja menivät sitten hotellihuoneeseen lukemaan kirjaa, katselemaan leffaa, pelaamaan kännykkäpeliä, kuka mitäkin. Minä ja Antti menimme syömään Iguana-ravintolaan ihan kaikessa rauhassa.

Sokos hotel Helsinki Helsinki Iguaa

Helsinki: Kaupunkiristeily ja Cafe Glutique

Aamupalan jälkeen lapset menivät hotellihuoneeseen ja minä ja Antti kävelimme aurinkoisessa säässä kauppatorille pienelle aamukävelylle. Pohdimme päivän ohjelmaa. Meillä oli ajatuksena Seurasaari, Luonnontieteellinen museo tai Kiasma. Koska aurinko paistoi, päätimme kuitenkin lähteä risteilylle!

Lähdimme koko porukka puolilta päivin M/S Sofialla Helsinki Sightseenille. Risteilyllä kuului opastuksia Helsingin historiasta sekä tietoja alueista, joiden ohi seilasimme. 1,5 tunnin reitti oli ihan sopiva meille.

Risteilyn jälkeen Matilda ja Henrik halusivat kahville Espresso Houseen. Minä, Antti ja Aava menimme Cafe Glutiqueen, joka on täysin gluteeniton kahvila. Voi Aavan onnea! ”Täällä pitää alkaa käymään usein”, hän iloitsi, kun sai valita vitriinistä ihan mitä vain. Sellaista ei keliaakikko yleensä missään saa kokea.

Helsinki Helsinki Helsinki Kotimaan matkailu kotimaa Stromma Gluteeniton kahvila Glutique

Helsinki: Hard Rock Cafe

Kahvilareissun jälkeen osa jäi shoppailemaan ja osa lähti hotelliin huilaamaan.

Illalla tapasimme Antin veljen perheineen ja kävimme syömässä Hard Rock Cafeessa. Gluteenittomuus onnistui jälleen tosi hyvin!

Illalla vielä miehet kävivät aurinkoisessa säässä terassilla ja me muut herkuttelimme sipseillä ja suklaalla hotellissa. Aava ja pieni serkku piirsivät ja leikkivät piilosta hotellihuoneessa.

Helsinki Hard Rock Cafe Helsinki Hard Rock Cafe Helsinki matkailu

Helsinki: Seurasaari

Huoneet luovutettuamme kävimme tervehtimässä Antin 95-vuotiasta isoäitiä. Aurinkoisen tapaamisen jälkeen lähdimme Seurasaareen.

Ostimme Seurasaaressa jäätelöt ja kävelimme luontoa ja 1600–1800-luvun rakennuksia ihaillen. Näimme saarella myös ratsupoliiseja. Mukavan ulkoilun jälkeen suuntasimme auton kohti kotia.

kotimaan matkailu ratsupoliisi Seurasaari Seurasaari

Kotimaanmatkailu kannattaa ehdottomasti

Kiitos Rauma, Turku ja Helsinki! Meillä oli ihana loma, ja tuntui erityisen hyvältä tukea kotimaanmatkailua juuri nyt.

Mitkä ovat teidän suosikkikaupunkejanne Suomessa?

Lue myös

Savonlinna on kesällä muutakin kuin Oopperajuhlat

Elämyksellinen talviloma Jyväskylässä lasten kanssa: Näitä kohteita suosittelemme