SOKERIKOUKUN KATKAISEMINEN – NÄIN ONNISTUT

Sokerikoukku tulee usein ihan huomaamatta. Kauppareissulla täytyy ostaa suklaapatukka tai jopa suklaaley tai karkkipussi. Kahvia ei voi juoda ilman pullaa. Pakastimesta jäätelön hakeminen sujuu ihan huomaamatta. Illalla voisi leipoa. Lasten nukahdettua palkinnoksi jotain hyvää!

Olen ollut usein sokerikoukussa – ja yrittänyt pudottaa niitä tuttuja viittä kiloa lukemattomia kertoja. Perustin Facebookiin sokerittomuushaasteryhmän syksyllä 2019. Sain heti 250 mukaan kanssani jättämään sokerit hetkeksi pois. Tänä syksynä ryhmä heräsi henkiin uudestaan – ja nyt meitä on jo 750! Liity tästä: Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaaste syksy 2020.

Ryhmässä on niin monta uutta jäsentä, että käyn vinkit uudestaan läpi.

sokerikoukku

Vinkit: näin sokerikoukku katkeaa

Vertaistuki. Facebook-ryhmän ideana on kannustaa ja tukea sekä antaa hyviä vinkkejä. Sokerikoukun katkaisu onnistuu paremmin, kun tietää, että muutkin ovat mukana. Toivon, että ryhmässä on vilkasta keskustelua ja hyvää tsemppimieltä. Ryhmään voi laittaa vaikka kuvan vaikeasta tilanteesta, jolloin meinaa sortua herkkuihin, ja pyytää muilta tukea.

Puoliso mukaan haasteeseen. Paras tuki tulee kotoa. Lähtisikö puoliso mukaan haasteeseen?

Riittävä terveellinen ruoka. Mielitekoja syntyy, kun on nälkä. Syö viisi kertaa päivässä riittävästi ruokaa. Älä turhaan karsi hiilihydraatteja, mutta valitse välillä puuro juustovoileipien sijaan.

Juo vettä. 

Tyhjennä kaapit. Älä kasaa kotiin herkkuja, jotka huutelevat sinulle kaapista.

Osta terveellisiä herkkuja. Syö marjoja, manteleita, pähkinöitä, dippikasviksia, riisikakkuja…

Ota päivä kerrallaan. Päätä, että tänään et syö suklaata tai ainakaan ennen lauantaita et syö. Aseta halutessasi vaikka kuukauden tavoite.

Ota kokoukseen mukaan hedelmä. Jätä kokouspulla ottamatta.

Jos herkuttelet, tee se iloiten. Jos päätät syödä juhlissa kakkupalan tai kotona lapsen leipoman pullan, nauti siitä täysillä. Päätä, että muulloin viikolla et sitten herkuttele sokerilla.

Valitse reittisi kaupassa. Kukaan ei käske kulkemaan kaupassa pullien ja karkkien vierestä. Pesuainehyllyn kautta pääsee myös kassalle.

Sinun ei ole mikään pakko tarjota kylään saapuville vieraille kakkuja ja pullia. Tee ihania voileipiä tai vaikka quesadilloja!

Älä säikähdä päänsärkyä. Päänsärkykuuluu asiaan, jos riippuvuus on kova. Se kyllä helpottaa pian!

sokerittomuus

Haasteen ohjeet

Tässä vielä uudestaan syksyn sokerittomuushaasteen ohjeet. Näillä ideoilla sokerikoukku katkeamaan!

🥗 Tavoitteena sokerikierre poikki ja halutessa -5kg. Haaste kestää siihen asti, että opit uuden elämäntavan tai saat 5kg pudotettua. Ajatuksena tarkastella omia ruokailutottumuksia. Kuinka usein käsi eksyy karkkipussiin? Ostinko taas sipsejä, miksi? Huom! On todella yksilöllistä, kuinka painon pudottaminen onnistuu. Joku sai kilon turvotusta pois haasteen ensimmäisellä viikolla, toisella siihen kuluu yli kuukausi.

💗 Sokerittomuushaasteessa vältetään karkkeja, sipsejä, hampurilaisia, pizzaa, sokerilimsaa… Sellaista turhaa mässäilyä ja roskaruokaa. Hedelmiä saa syödä sekä esimerkiksi leipää, jossa on sokeria, jos haluaa. Sokerittomuuden ja herkuttomuuden rajat voi säätää itse.

🍰 Haasteesta saa ottaa tauon juhlan tai matkan ajaksi. Jos vaihtoehtona on pieni pala kakkua tai kakkupalaa tarjoavan isoäidin loukkaaminen, voit ottaa tietenkin kakkupalan. Tehdään tätä maalaisjärjellä.

🍎 Mittaa vyötärö, navan kohta, reisien levein kohta, rintojen alta ja päältä ja peppu. Kirjoita ne ylös vihkoon, paperille, kännykän muistioon tai johonkin sovellukseen, jolla seurataan edistymistä. Mitoista näkee parhaiten edistymisen. Tee se heti, että ei unohdu!

📸 Jos haluat, ota alusvaatekuvat ja paino haasteen alussa.

Liity Facebookin ryhmään Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaaste syksy 2020. Löydät ryhmän tästä linkistä Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaaste syksy 2020.

Lue myös

Pääse irti sokerikoukusta ja pudota 5kg

Kahden kuukauden sokerittomuus: katso tarkat mitat!

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä