Lapsi Lapsen kasvatus
16/09/2015

Näin hillitset itsesi uhmaikäisen kanssa – 7 vinkkiä

Näin hillitset itsesi uhmaikäisen kanssa – 7 vinkkiä

Arki on täynnä tilanteita, jolloin uhmäikäisen lapsen vanhemman kärsivällisyyttä koetellaan. Keräsimme seitsemän neuvoa kiperiin paikkoihin kiukuttelevan lapsen kanssa. 

1. Vaihda näkökulmaa

Yritä löytää lapsen raivoon toisenlainen näkökulma. Pikaisesti.

Kun ymmärrät, miksi lapsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, sinun on helpompi hillitä omia tunteitasi. Tämä on tärkeää, sillä lapsi peilaa omaa käytöstään sinun toiminnastasi.

Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa lapsi haluaa pukea itse, mutta ei vielä aivan onnistu saamaan vaatteita oikein päin päälleen. Sen sijaan, että ajaudut tappeluun siitä, kuka laittaa käden hihaan, mieti, miksi lasta suututtaa. Hän on turhautunut, koska kädet eivät tottele aivoja. Hän siis yrittää parhaansa.

Rauhallinen auttaminen toimii paremmin kuin huutaminen, joka vain saa kiihtyneen lapsen entistä enemmän pois tolaltaan.

2. Tiedosta, että lapsi ei ärsytä tahallaan

Joskus vanhemmista saattaa tuntua siltä, että lapsi tekee asioita tahallaan vain nähdäkseen aikuisten sekoavan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista.

Kaksivuotiaan lapsen aivot eivät ole vielä niin kehittyneet, että he kykenisivät suunnittelemaan toimintaansa ja manipuloimaan toisia. Maitolasin kumotessaan lapsi ei siis ajattele, että viskaanpa tämän lattialle, niin äiti saa hepulin. Sen sijaan lapsi saattoi innostua pöydän toisessa päässä olevasta ketsuppipurkista, jota tavoitellessa maito kaatui.

Lattiaa kuivatessa lohduttaa ehkä hieman tieto siitä, että kyseessä oli vahinko. Ihan oikeasti.

Lue lisää: Avoin kirje uhmaikäiselle

3. Muista, että hän on pieni

Vanhemmat hokevat usein isommille lapsille, että porukan nuorinta pitää ymmärtää, koska hän on vasta pieni. Tämän ohjeen voisimme muistaa itsekin useammin.

Parivuotias ei ymmärrä tekojensa seurauksia. Lapsi ei ymmärrä syy-seuraus -suhdetta, esimerkiksi sitä, mitä tapahtuu, jos ruokakaupan hyllyltä tempaisee käteensä pinon alimman paketin.

Myös aikakäsitteet ovat pienelle hepreaa. Kohta, huomenna, tunnin päästä, ovat lapselle yhdentekeviä.

Lapsi ei myöskään tajua kiireen käsitettä. Päiväkotiin matelevan lapsen hoputtaminen on ajanhukkaa. Tehokkaampaa on motivoida lasta kulkemaan reippaammin muistuttamalla niistä kivoista asioista, jotka häntä päiväkodissa odottavat.

Lue lisää: Muista rajoittamisen lisäksi myös rakastaa lasta

4. Vältä uhkailua ja sarkasmia

Lapset aistivat herkästi ilmapiiriä. Jos taapero tajuaa äidin olevan ärsyyntynyt, hän alkaa helposti itsekin kitistä. Mitä vähemmän arjessa on mahdollisuuksia kinastelulle ja kaaokselle, sitä kivuttomammin arki rullaa.

Yritä pitää äänesi rauhallisena, mutta päättäväisenä, ja käytä lyhyitä ja selkeitä lauseita. Lapset huomaavat, jos äänessäsi on hitunenkaan suuttumusta tai kärsimättömyyttä, ja vastaavat siihen välittömästi samalla mitalla.

Yritä pitää kielesi kurissa ja vältä sarkasmia ”mahtavaa, sait taas vähän lisää sotkua aikaiseksi tai uhkailua ”jos et nyt tule, lähden ilman sinua , sillä ne vain provosoivat lasta. Lisäksi ne voivat vahingoittaa lapsesi itsetuntoa.

5. Kehu ja kannusta lasta

Lasta pitää kehua, mutta mitä jos tuntuu siltä, ettei arjessa ole paljon kehumisen arvoisia asioita? Mieti, oletko ehkä asettanut tavoitteet liian korkealle.

Kokeile asettaa pienempiä maaleja, joiden saavuttaminen on lapselle helpompaa. Kun pääset kehumaan lasta onnistumisista, ilmapiiri muuttuu positiivisemmaksi. Pian huomaat, että arki rullaa paremmin ja lapsi suhtautuu aikaisemmin hankalilta tuntuviin asioihin myönteisemmin.

Mitä enemmän kehut, sitä paremmin lapsi käyttäytyy!

Lue lisää: Mites saada lapsi nukahtamaan itsekseen? Asiantuntija neuvoo

6. Tunnista merkit, jolloin itsehillintäsi pettää

Joskus tilanne saattaa mennä niin yli, että itsehillintä pettää. Raivokohtauksen jälkeen tunnet syyllisyyttä ja lapsi on peloissaan sekä ahdistunut. Suuttuminen on inhimillistä, mutta raivo ei saisi määritellä tekojasi.

On tärkeää oppia tunnistaman merkit, jotka johtavat itsekontrollin menettämiseen. Hakkaako sydämesi, hikoavatko kätesi tai alatko täristä? Kun huomaat kehosi varoitusmerkit, yritä etäännyttää itsesi tilanteesta ja miettiä, mikä sinua todella suututtaa. Onko oikeasti kyse isosta asiasta? Oletteko molemmat vain väsyneitä tai nälkäisiä?

Analyyttinen ajattelu tuo itsekontrollin tunteen ja sinun on helpompi rauhoittua. Kerro lapselle, miksi sinulla on paha mieli, mutta yritä välttää väittelyyn ajautumista. Johdata tilannetta eteenpäin esimerkiksi sanomalla, ettet harmiltasi kykene keskustelemaan asiasta nyt, mutta voitte jatkaa juttelua illalla.

Lue lisää: Tukkapölly melkein historiaa

7. Tee näin, jos raivostut

Pikainen happihyppely on hyvä keino estää maltin menetys, mutta joskus paikalta poistuminen ei ole vaihtoehto.

Kokeile rauhoittavaa hengitystä. Vedä ilmaa sisään nenän kautta ja puhalla suun kautta rauhallisesti ulos. Sisäänhengittäessä purista käsiäsi tiukasti nyrkkiin ja avaa kädet, kun hengität ulos. Tämä harjoitus tyynnyttää kehossasi vallitsevan taistele tai pakene -reaktion.

Rauhoittavan mantran hokeminen auttaa hermojen hallinnassa. Samalla, kun sullot kirkuvaa taaperoa toppapukuun, kokeile hyräillä ääneen positiivista lausetta, kuten ”tänään on hyvä päivä, tänään en hermostu.

Toisia auttaa suuttumuksen kanavointi tekemiseen. Tartu imuriin tai polje hetki juoksupyörää, niin elimistösi saa kirjaimellisesti muuta tekemistä ja huono tuulesi laantuu.

Lähteet: Supernanny.co.uk, Väestöliitto

Lue myös:

Pura tunnelukot – Näin vapautat kehon jännitystiloja

Stressiä, paniikkihäiriötä, masennusta? Rebirthing-hengitys auttaa moneen ongelmaan

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.