Lapsi Lapsen kasvatus
17/11/2015

Näin saat lapsesi syömään kasviksia

Testaa menetelmää, jolla piintyneinkin kasvisten välttelijä saadaan tutustumaan uusiin makuihin.

Näin saat lapsesi syömään kasviksia

Testaa menetelmää, jolla piintyneinkin kasvisten välttelijä saadaan tutustumaan uusiin makuihin.

Aistilähtöisellä ruokakasvatuksella paprikan tai parsakaalin inhoajatkin saadaan maistelemaan kasviksia. Menetelmä perustuu lasten luontaiseen uteliaisuuteen: kasviksia tutkitaan kaikin aistein.

Näin saat lapsen syömään: Kaikki aistit mukaan

Lähestytään siis parsakaalia rohkeasti yhdessä: Miltä se näyttää? Miltä se tuoksuu? Miltä se tuntuu kädessä? Kun kaalin pilkkoo ja palat pudottaa kattilaan, mitä kuuluu? Ja lopulta – miltä parsakaali maistuu?

– Tutkiva ihmettely on lapselle luontaista alusta lähtien. Lapsen ruokakokemus rakentuu kaikkien aistien varaan, summaa kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten keskuksesta.

Lue lisää:

Miten saisin lapseni syömään terveellisesti? Lue vinkit

Näin saat lapsesi syömään joulupöydässä

Ota lapsi mukaan ruoanlaittoon

Lapset suhtautuvat suopeammin kasviksiin, kun he saavat osallistua: punnita ne kaupassa, pilkkoa kotona ja asetella tarjolle: tomaattisilmät, porkkananenä, kurkkuhampaat ja parsakaaliparta tulevat syödyiksi.

Lasten tulisi saada päivässä 250 grammaa marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Yli yksivuotiailla suomalaislapsilla saanti jää alle puoleen tästä määrästä, ja pojat syövät yleensä kasviksia vielä tyttöjä vähemmän.

Kasviksia syödään myös kovin yksipuolisesti: tomaatti, kurkku ja porkkana ovat lapsille tuttuja, mutta monet muut kasvikset vieraita.

Lue myös: Allerginen lapsi? Lue allergiaperheen parhaat vinkit

Tarjoa kasviksia kauden mukaan

Kasviksia voisi tarjota sesongin mukaan. Kesällä maistuvat esimerkiksi

  • salaatti
  • mansikat
  • tuoreet varhaisvihannekset

Loppusyksystä kannattaa tarjota juureksia:

  • punajuurta
  • naurista
  • porkkanaa
  • palsternakkaa

Tämä vaatii vain hiukan tietoa ja suunnittelua. Uuttakin kannattaa aina kokeilla.
– Monille lapsille maistuu esimerkiksi kyssäkaali, Pethman vinkkaa.

Maa- ja kotitalousnaisten Kasvisaarteen arvoitus leikki-ikäisille –hankkeen tavoitteena on lisätä 3–7-vuotiaiden lasten kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttöä käytännönläheisellä neuvonnalla.

Lue myös:

Kalaa ja viljaa jo viisikuiselle?

Vauva ei suostu syömään kiinteitä? Lue asiantuntijan vinkit

Vinkkejä ruokakasvatukseen

  1. Tärkeintä on ruokailo ja osallisuus – lasta ei kannata pakottaa tai lahjoa ruokapöydässä.
  2. Tarjoa selkeitä, erillisiä paloja, kuten dippikasviksia. Voit kokeilla myös kasvisten tarjoilemista lasta kiinnostavalla tavalla: tee niistä vaikka kasvot.
  3. Sekasalaatti voi saada lapsen pohtimaan, mitä sinne on kätkettynä. Epäluulo on biologista alkuperää ja ennakkoluulo on tavallista. Tee mieluummin raitasalaatteja, joissa pilkotut kasvikset on aseteltu vierekkäin.
  4. Lapset tykkäävät väreistä, ja hedelmillä ja kasviksilla ruoasta saa värikkään elämyksen: oranssia paprikaa, keltaista appelsiinia, punaista tomaattia.
  5. Anna lapsen osallistua: lapsi voi punnita hedelmiä tai kasviksia kaupassa. Kotona pienikin lapsi voi raastaa porkkanaa tai pilkkoa kasviksia veitsellä, kun aikuinen opastaa vieressä. Jälkiruokarahkaa voi myös sekoitella yhdessä.
  6. Kerro lapselle, mistä ruoka tulee. Esimerkiksi perunannostoon osallistuminen on elämys, joka ruokkii myös lapsen luontosuhdetta.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.