Lapsi Lapsen terveys
30/08/2016

Lapsen ylipaino – miten tilanteeseen voi puuttua?

Lapsen ylipaino on terveysriski, mutta lapsi ei saa kokea kelpaavansa vanhemmilleen vain hoikkana. Kokosimme vinkit, joiden avulla voit opettaa lapselle terveellisiä elintapoja loukkaamatta hänen itsetuntoaan.

Lapsen ylipaino – miten tilanteeseen voi puuttua?

Lapsen ylipaino on terveysriski, mutta lapsi ei saa kokea kelpaavansa vanhemmilleen vain hoikkana. Kokosimme vinkit, joiden avulla voit opettaa lapselle terveellisiä elintapoja loukkaamatta hänen itsetuntoaan.

Ylipaino altistaa lapsen monille sairauksille, kuten diabetekselle. Pulleaa lasta voidaan myös kiusata, mikä voi vahingoittaa hänen itsetuntoaan.

Lapsen ylipainoa ei kuitenkaan pidä käsitellä muiden mielipiteiden vuoksi. Lapsen on tunnettava, että terveelliset elämäntavat tekevät hänelle hyvää. Koko perheen on sitouduttava niihin sen sijaan, että vain lapsen syömistä ja liikkumista tarkkaillaan.

Keskustele: Miksi vanhemmat antavat pienen lapsen lihoa?

Puhu terveydestä, älä ylipainosta

Jotta lapselle kehittyisi hyvä itsetunto, hänen on tunnettava olevansa arvokas omana itsenään. Lapselle ei saa sanoa, että hänestä tulee suositumpi, jos hän laihtuu. Kaikkein pahinta on kauhistella lapsen pulleutta ja vertailla häntä hoikempiin.

Älä puhu lapselle kiloista ja ulkonäöstä, vaan hyvästä olosta. Kerro, että hän jaksaa leikkiä enemmän ja on virkeämpi, kun elätte terveellisesti. Näin lapsi oppii, että terveellisyys on hyvää tekevä valinta, jonka hän tekee itse, ei pakotettuna.

Pelkkä puhe terveellisyydestä ei kuitenkaan riitä. Pieni lapsi ei ymmärrä, miten syöminen vaikuttaa painoon. Vanhemman on kerrottava konkreettisesti, mitä terveelliset elämäntavat tarkoittavat. Selitä, ettei makeaa voi syödä jatkuvasti, ja joka päivä pitäisi liikkua hieman.

Lue myös: Lasten ylipaino lisääntyy – 10 vinkkiä lapsen painonhallintaan

Älä uuvuta lasta terveyssaarnalla

Pieni lapsi ei pysty käsittelemään valtavia tietomääriä. Terveysluennointi voi ärsyttää ja väsyttää häntä. Terveellisistä valinnoista kannattaakin puhua vähän kerrallaan ja sopivissa tilanteissa.

Selitä kaupan vihannesosastolla, että näitä ruokia pitäisi syödä joka päivä, mutta karkkia vain silloin tällöin. Houkuttele lapsi vauhdikkaaseen leikkiin ja kerro, että mitä useammin hengästymme ja hikoilemme, sitä paremmin jaksamme kirmata ja kiipeillä.

Älä kuitenkaan ota terveyttä puheeksi aina, kun syötte tai urheilette. Leikin on oltava lapselle spontaani ilon aihe, ei pelkkää kalorien kuluttamista. Lapsi ei myöskään saa tuntea, että hänen jokaista suupalaansa tarkkaillaan. Älä tee lapsesta silmätikkua, kun hän syö kavereidensa kanssa. Totea yleisesti kaikille, että ”herkuttelu riittää nyt” ja korjaa ruoat pois.

Lue myös:
4 keinoa: Näin kannustat lasta liikkumaan
Näin saat lapsesi syömään terveellisesti

Ole hyvä esimerkki

Lapsi on harvoin perheen ainoa ylipainoinen, sillä hän oppii ruokailutavat ja suhtautumisen liikuntaan vanhemmiltaan. Lapsen laihtuminen vaatii usein koko perheen elämäntapamuutosta ja vanhempien itsetutkiskelua. Lohdutanko itseäni ruoalla? Asennoidunko negatiivisesti liikuntaan?

Elämäntapojen muuttaminen kertarysäyksellä on raskasta. Ujuta terveellisiä valintoja arkeenne yksi kerrallaan. Lopeta ensin valtavien, santsaukseen houkuttelevien ruoka-annosten kokkaaminen. Ota tämän jälkeen tavaksi valmistaa aterioillenne salaatti, ja houkuttele perhe seuraavaksi liikkumaan yhdessä.

Vanhempien kannattaa tarkkailla myös omaa kehosuhdettaan. Älä valittele kilojasi lapsen kuullen, äläkä hauku muiden vartaloita. Lasta pitää opettaa arvostamaan ihmiskehoa, ei häpeämään ja kritisoimaan sitä.

Lue myös: Kasvatatko lapsestasi vahingossa tunnesyöjää

Kehu onnistumisista

Positiivinen palaute motivoi enemmän kuin valittaminen. Kehu lasta, kun hän säästää osan karkkipussistaan toiseen kertaan. Kerro, miten hienosti hän juoksee ja kiipeilee.

Yritä saada lapsi nauttimaan terveellisestä valinnasta sen sijaan, että puhut vain valinnan lopputuloksesta. Sano, että on mukava pyöräillä yhdessä sen sijaan, että kertoisit pyöräilyn kuluttavan kaloreita. Innosta lapsi syömään mansikoita, koska ne ovat maukkaita, ei siksi, että ne ovat laihdutusruokaa.

Keskustele: Mitä teen, kun 9-vuotias murehtii painoaan?

Näin tuet lapsen terveellisiä elämäntapoja:

1. Rauhoittakaa ruokailuhetket

Kokoontukaa päivittäin kiireettömälle perheaterialle. Opeta lasta pureskelemaan ruoka rauhassa, jotta kylläisyydentunne ehtii tulla, ennen kuin hän ottaa lisää ruokaa. Älä pakota lasta syömään kaikkea, jos hän ei jaksa. Älä yllytä häntä kilpailemaan, kuka jaksaa syödä eniten.

2. Harjoitelkaa lautasmallia

Kata lapselle pienempi lautanen kuin aikuisille. Opeta lapsi ottamaan lautaselleen myös kasviksia. Nauttikaa pieni alkupala, kuten vihannestikkuja, ja terveellinen jälkiruoka, kuten rahkaa tai hedelmä. Näin pääruokaa tulee syötyä vähemmän, mutta ateria on täyttävä.

3. Noudattakaa ateriarytmiä

Älkää napostelko aterioiden välillä. Terveellisetkin välipalat kartuttavat kaloreita, jos niitä popsii jatkuvasti. Älkää antako ateriavälien venyä, jotta ette ahmi jättiannoksia tai pikaruokaa.

4. Tee terveellisestä ruoasta houkuttelevaa

Taiteile marjoista hymiö lapsen lautaselle. Leikkaa vihanneksista ja hedelmistä tähtiä ja sydämiä. Anna lapsen keksiä, mitä hauskaa voisitte tehdä eri raaka-aineista.

5. Älä lohduta herkuilla

Älä anna lapsen syödä joka päivä herkkuja, vaikka hän kiukuttelisi. Älä lohduta häntä karkeilla, vaan sylillä.

6. Harrastakaa lapsen persoonaa tukevaa liikuntaa

Liikuntakammoista ei voi pakottaa väkisin urheilijaksi. Jos lapsi pitää tietokonepeleistä, lähtekää ulos jahtaamaan Pokémoneja. Houkuttele lukutoukka kävelyretkelle kirjastoon. Hankkikaa lemmikki, jota lapsi voi ulkoiluttaa tai tarjoutukaa lenkitysavuksi naapurille.

7. Huolehdi lapsen unesta

Univaje lisää makeanhimoa ja sotkee aineenvaihdunnan. Huolehdi siitä, että lapsi nukkuu tarpeeksi ja syö herättyään kunnon aamiaisen.

Lähteet: NHS Choices, Parents, WebMD

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.