Lapsi Lapsen terveys
22/04/2016

Opeta nämä kolme liikuntataitoa lapsellesi

Lasten tulisi välttää liiallista istumista. Istuminen vähenee automaattisesti, kun ottaa päiväohjelmaan perheen yhteiset liikuntahetket. Vaikka liikkumisen ei tarvitse tähdätä mihinkään, kannattaa silti opettaa nämä kolme asiaa lapselle.

Opeta nämä kolme liikuntataitoa lapsellesi

Lasten tulisi välttää liiallista istumista. Istuminen vähenee automaattisesti, kun ottaa päiväohjelmaan perheen yhteiset liikuntahetket. Vaikka liikkumisen ei tarvitse tähdätä mihinkään, kannattaa silti opettaa nämä kolme asiaa lapselle.

Lasten tulisi liikkua noin 1–2 tuntia päivässä ja heidän tulisi välttää yli kahden tunnin mittaista istumista. Liikkumisen ei välttämättä tarvitse olla tavoitteellista, vaan perheen yhteisellä metsäretkellä voi treenata useita taitoja.

Suomen urheiluliiton seurapalvelujohtaja Harri Aalto uskoo, että kun lapsi oppii heti pienenä liikkumisen perustaidot, urheilukipinä säilyy läpi elämän.

Yleisurheilu on pohjana monelle lajille, joten opeta lapsellesi seuraavat kolme liikunnan perustaitoa mahdollisimman varhain. Pidä opettelu leikkimielisenä: pääasia on, että liikuntahetkien jälkeen posket punoittavat.

Lue lisää: Lapsi tarvitsee liikuntaa kaksi tuntia päivässä

1. Heittäminen

Heittäminen kehittää ylävartalon koordinaatiokykyä. Jos pallon kanssa kikkailu ei tunnu luontevalta, heitelkää yhdessä vaikka käpyjä. Se kehittää koordinaatiota yhtä lailla!

Lue myös: 4 keinoa: Näin kannustat lasta liikkumaan

2. Juokseminen

Monet urheilulajit perustuvat juoksemiseen. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta juoksemaan ei opi juoksematta: pieni lapsi kompuroi helposti.

Katso, miten lapsen kädet liikkuvat juoksun aikana ja minkälainen on askellus: sipsutteleeko lapsi päkiällä, käyttääkö pelkkää kantapäätä vai koko jalkapohjaa.

Menkää lapsen kanssa yhdessä metsään tai puistoon ja juoskaa tai leikkikää vaikka hippaa. Isomman lapsen kanssa voi käydä myös yleisurheilukentällä.

Lue myös: Miten ja milloin opettaa lapsi uimaan? 6 askelta uimariksi

3. Hyppääminen

Hyppääminen on motorinen perustaito. Se kehittää koordinaatiokykyä ja ponnistusta.

Kokeilkaa tasajalkahyppyä, haarahyppyä, yhdellä jalalla hyppimistä ja loikkaa. Erilaisia hyppyjä voi harjoitella missä tahansa: sängyllä, omalla pihalla, trampoliinilla tai metsäpoluilla.

Avainsanat

Kommentit

Mitäs sitten, kun poika ei saa hyppiä tai juosta, kun hänellä on lastenreuma? Kyllä hän noi taidot jo osaa, mut nyt ei sais niitä tehdä :(

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.