Vapaa-aika 16.02.2020 Päivitetty 18.08.2023

11 x ihanaa lomaa! Perheiden kootut reissumokat - ”Yksi ranneke jäi yli ja tajusin, että lapsi unohtui”

Lomat ovat vuoden odotetuinta aikaa - kunnes eritteet astuvat peliin. Lue perheiden kauhutarinat, joille on lupa vähän revetä.

Teksti
Elina Hovinen
Kuvat
iStock

Lukijat jakoivat lomamatkojensa hauskimmat mokat ja karmeimmat reissutaudit. Myötätunto herää, mutta ei nauraminenkaan ole kiellettyä:

”Eräänä kesänä päätimme lähteä mökiltä viettämään huvipuistopäivää. Olin ostanut huvipuistorannekkeet ennakkoon. Aamu oli hektinen. Olimme melkein perillä huvipuistossa, kun jaoin autossa lapsille rannekkeet. Huomasin, että yksi ranneke jäi yli ja tajusin, että yksi lapsista oli jäänyt mökille nukkumaan. Lapsi oli mielissään, kun oli saanut koisia pitkään.”

”Olimme menossa mökille, kun matkalla näin Facebook-postauksen, jossa eräs äiti kyseli, että miten täistä pääsee eroon. Meidän lapsemme olivat olleet heillä hetki sitten yökylässä. Iltapalalla näin lapseni raapivan takaraivoaan ja laskin 1+1. Olimme juuri tulleet saareen, jossa ei ollut pesukonetta, vaihtolakanoita eikä täisampoota. Mies lähti veneellä mantereelle apteekkiin. Seuraavana päivänä hän ajoi kaupunkiin pesemään pyykkiä ja hakemaan puhtaita liinavaatteita ja pyyhkeitä. Saimme täit pois, eivätkä ne tarttuneet mökkivieraisiin.”

”Ajoimme lomalla Espanjassa moottoritietä kohti Barcelonaa. Lapsi kiemurteli takapenkillä siihen malliin, että uskoin hänen antavan pian ylen. Koska pysäkkejä ei näkynyt, tyhjensin eväsrasian leivistä ja annoin sen lapselle. Ehdin juuri ja juuri ennen seuraavaa laattaa.”

Pukeeko lomalla kaikkeen varautuva vanhempi lapsensa kumitakkiin?

Hauskimmat mokat: Poika salapakkasi ammuksia

”Lähdimme autolla yötä vasten Oulusta Espooseen sukuloimaan. Nukuimme autossa levähdyspaikalla ennen Seinäjokea ja kävimme huoltoasemalla aamupalalla. Paluumatkalla tarkoituksemme oli yöpyä Kuhmossa, mutta siellä olikin käynnissä musiikkijuhlat, ja kaikki hotellit olivat täynnä. Ei muuta kuin taas koko porukka autoon yöksi. Kotimaa tuli tutuksi, mutta niin tulivat myös Mitsubishin penkkien säädöt!”

”Meillä tuli kiire lentokentälle lomalla Saksassa, sillä teillä oli kamala ruuhka. Kuopus piti pissattaa ruuhkassa matelevasta autosta suoraan moottoritielle.”

”Aseistautuneita vartijoita oli pitkin katuja ja lentokenttää, kun olimme lähdössä Nizzasta kotiin muutama viikko terrori-iskun jälkeen. Olin turvatarkastuksessa poikani kanssa, joka oli pakannut oman pikkureppunsa itse. Vihaisen näköinen virkailija pysäytti lapsen, kun lapsen reppu oli mennyt turvatarkastuksen läpi. Kassista nousi esiin ritsa. Yritin heittää keventävää läppää ranskaksi, mutta turvamies ei hymyillyt. Seuraavaksi hän nosteli laukusta pyöreitä kiviä, eli ritsa-aseen panoksia. En tiennyt, että poikani oli pakannut niitä mukulakivirannoilta laukun täyteen.”

Lue myös: Mitä mukaan lomalla lasten kanssa? Muista pakata ainakin nämä

Oksennustauti matkalla, tietenkin

”2-vuotias lapseni istui takapenkillä, kun ajelin hänen kanssaan sukulaisvauvan ristiäisiin. Huristelimme moottoritietä pitkin, kun kuulin, että lapsi alkoi oksentaa. Onneksi edessä oli levähdyspaikka – ja vessa! Kurvasin sinne, mutta vessa olikin lukossa. Maa oli sateesta märkä, joten pesin lapsen ja turvaistuimen vesilätäkössä. Onneksi suvun kastemekko ja lapsen juhlavaatteet olivat peräkontissa.”

”Emme olleet tajunneet kertoa hotelliin, että tarvitsisimme perheen pienimmälle pinnasängyn. Yhtään pinnasänkyä ei ollut täpötäydellä hotellilla enää tarjota. Vauva nukkui hotellihuoneen jykevän vaatekaapin laatikossa, jonka vedimme lattialle. Samana kesänä unohdimme ottaa mökkireissulle matkasängyn. Kuopus nukkui terassipehmusteille tarkoitetussa säilytysarkussa.”

hauskimmat mokat

Muista lomalla matkasänky, jottet päädy epätoivoisiin nukkumajärjestelyihin.

”Lähdin 600 kilometrin päähän joulunviettoon siskoni ja lasteni kanssa. Nuorin lapsistani oli tuolloin neljän kuukauden ikäinen. Hän huusi koko matkan. Ajaessani yritin kaivaa käsikopelolla tuttia aina uudestaan ja uudestaan vauvan suuhun. Jossain vaiheessa luovutin ja annoin pikkurillini vauvalle tutiksi. Ajoin satoja kilometrejä toinen käsi takapenkille ojennettuna. Tämä matka oli pitkä ja mieleenpainuva. Seuraavana päivänä lapsella todettiin korvatulehdus.”

”Pakkaaminen ei onnistu koskaan perheen kanssa reissatessa, kun tarvitaan mukaan niin paljon kampetta. Aina lomalla unohtuu jotain olennaista kotiin. Viime talvilomareissulla perheemme uimakamasäkki kellukkeineen ja uikkareineen unohtui kotiin, joten kylpyläreissu oli vaarassa peruuntua. Pengoimme lopulta mummolan varastosta varauikkarit. Jätin tosin näyttävät hypyt väljissä speedoissa väliin.”

”Huoltoasemalla ripuloi keskimmäinen lapsi – onneksi vessaan. Olimme matkalla 700 kilometrin päähän mummolaan. Samalta lapselta tuli oksennus toisella huoltoasemalla ja vielä pari kertaa autossa ämpäriin. Perillä minulle ja puolitoistavuotiaalle taaperollemme iski vatsatauti. Koko mummilavierailun ajan kärsimme vatsataudista, ja esikoinen alkoi oksentaa paluumatkalla. Huuhtelin ämpäriä juomapullon avulla hankeen, koska haju kävi hirveäksi. Kotona olimme jo kaikki terveitä. Vaimo vältti onnekkaasti koko shown.”

Lähde: Kaksplussan Facebook-sivu ja toimituksen vanhemmat

Lue myös: Unohdin imetyksen jälkeen tissin esille ja muut väsyneiden äitien hauskimmat mokat