Lantionpohja – jumppavinkit lihasten treeniin ja lantionpohjan vaivojen ehkäisy

Lantionpohjalihakset osallistuvat synnytykseen, seksiin ja virtsaamiseen. Lantionpohjan treenin tärkeys paljastuu monelle, kun virtsankarkailu alkaa nuorella iällä.

Teksti Tiina Länkinen
Kuvat iStock
Treeni lantionpohjalle raskaana ja synnytyksen jälkeen

Lantionpohjan treeni auttaa ehkäisemään virtsankarkailua ja laskeumia. Tällaiset vaivat saattavat tulla monelle naiselle mieleen vasta raskauden aikana. Kaksplussan toimittajalle valkeni karulla tavalla raskauden jälkeen, miksi lantionpohjan lihaksia kannattaa vahvistaa ennen ja jälkeen synnytyksen.

1. Miksi raskaus koettelee lantionpohjaa?

Kun kohtu kasvaa, lantionpohjan kudoksiin kohdistuu mekaaninen paine. Lisäksi raskaushormonien vaikutuksesta lantionpohjalihasten perusjännitys alenee ja lantion alue valmistautuu kovaan venytykseen.

Mystisiin lihaksiin liittyy myös paljon uskomuksia, jotka saattavat ohjata niiden vääränlaiseen harjoitteluun. Kun oikean tekniikan on ottanut haltuun, lantionpohjan lihasten treeniä voi – ja kannattaa – toteuttaa luppohetkinä aikaa tappaakseen. Koska treeni ei vaadi jumppa-asua eikä välttämättä jumppa-alustaa tai omaa rauhaakaan, se on parhaimmillaan kun kokkaa ruokaa, imettää tai vaikka ajaa autoa.

Lisäksi, jos päättää ottaa tavaksi jumpata lantionpohjaa aina tietyssä arkitilanteessa, palkitsevaa treeniä muistaa tehdä pitkäkestoisesti läpi ruuhkavuosien.

Halutessaan lantionpohjan jumpan tueksi voi hankkia treenivälineitä, jotka on kehitetty varta vasten virtsankarkailun ja muiden lantionpohjan vaivojen ehkäisemiseksi ja estämiseksi.

2. Miten lantionpohjan treeni tehdään?

Keräsimme parhaat vinkit lantiopohjalihasten ylläpitoon. Jo 8–12 toistoa riittää. Lantionpohjajumpan tarkoitus on vahvistaa lihasten kestovoimaa, nopeusvoimaa ja maksimivoimaa eri harjoituksin, joista kukin tähtää tietyn voiman vahvistamiseksi.

3. Mitä muuta merkitystä lantionpohjalla on?

Sen lisäksi että lantionpohjan lihasten treeni ehkäisee virtsankarkailua ja laskeumia, aivan loppuraskaudessa vauvan asento suhteessa lantionpohjaan vaikuttaa synnytyksen sujuvuuteen. Kiinnittämällä huomiota muun muassa istumisasentoonsa voi ainakin yrittää ohjata lasta parempaan tarjontaan, jossa hän syntyisi optimaalisesti takaraivotarjonnassa.

Itse synnytyksessä polttoja saattaa helpottaa, kun aktiivisesti pyrkii pitämään lantionpohjan mahdollisimman rentona. Se voi kuulostaa hankalalta, mutta monilla auttaa, kun rentouttaa leuan.

Viime vuosien aikana on käyty keskustelua siitä, jäävätkö synnyttäjät yksin oman vartalonsa terveyden ja esimerkiksi virtsankarkailun kanssa, kun neuvolapolku muuttuu äitiysneuvolakäynneistä vauvaneuvoloiksi. Tavanomaisesti tuleville äideille järjestetään julkisessa terveydessä raskauden ajan äitiysfysioterapiaa, josta on hyötyä synnytyksen jälkeenkin.

Oletko pissannut aina väärin? Vessa-asiaa lantionpohjan näkökulmasta – Terapiaa Terhin kanssa -blogi

Lantionpohjan treeni onnistuu omalla ajallaan, mutta sen voi tehdä myös autoillessa tai jonottaessa.

Lantionpohjan treeni onnistuu omalla ajallaan, mutta sen voi tehdä myös autoillessa tai jonottaessa.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä