Mars, liikkeelle – mutta miten? 12x bloggaajien vinkit

Liikunta on terveellistä ja antaa hyvän mielen. Joo, tiedetään, mutta miten sen muistaisi väsyneenä pitkän päivän jälkeen, tai kun vaihtoehtona on hautautua suklaalevyn kanssa sohvan uumeniin? Kaksplussan bloggaajat vinkkaavat.

Teksti Elisa Hurtig
arkiliikunta
Aseta itsellesi pieniä välitavoitteita ja riemuitse jokaisesta kerrasta, kun saat itsesi liikkeelle.

Olet herännyt yöllä kolmen vartin välein, vauva ei tunnu tyytyväiseltä aamullakaan ja uhmaikäinen roikkuu lahkeessa, kun yrität voidella itsellesi aamiaisleipää.

Koko aamupäivä jatkuu samaa rataa. Kun lapset nukahtavat yllättäen yhtä aikaa päiväunille, mitä teet: kellahdatko sohvalle vai kaivatko jumppamaton ja käsipainot esiin? Niinpä!

Joskus sohva onkin oiva vaihtoehto akkujen lataamiseen. Tosin välillä se tuntuu kutsuvan liiankin herkästi, vaikka liikunnan hyödyt ja positiiviset vaikutukset olisivat kuinka iskostuneet alitajuntaan.

Miten pienelle happihyppelylle voisi löytyä aikaa ja motivaatiota intensiivisessä pikkulapsiarjessa? Ovatko aktiivisesti liikkuvat vanhemmat superihmisiä, joilla vain on erikoisvoimia? Kysyimme Kaksplussan bloggaajilta, miten he motivoivat itseään liikkumaan arjen keskellä.

 

Liiku lasten kanssa 

Milla Ruotsalainen, 24, on 3-vuotiaan pojan ja 1-vuotiaan tytön äiti, joka kirjoittaa Äärirajoille -blogia. Milla käy vaunulenkeillä sekä pyöräilee lastensa kanssa. Liikkumattomuus kiristää pinnaa.

Millan vinkit:

1. Tee esimerkiksi kyykkyjä, kun ripustat pyykkejä kuivumaan.

2. Ota lapset mukaan jumppaan ja käytä heitä painoina. Lapsista tämä on hurjan hauskaa.

3. Vaunulenkeille sopii parhaiten rattaat, joissa on ilmakumirenkaat. Ne ovat kevyemmät työntää.

4. Leikkipuistossa voit itsekin kiipeillä telineillä, jumpata tai venytellä.

 

Venyttele telkkaria katsellessa 

Petra, 26, on 2- ja 4-vuotiaiden lasten äiti ja kirjoittaa Sängyn alla -blogia. Petra on entinen aktiiviurheilija. Nykyään hän liikkuu lähinnä lastensa kanssa. Liikkumattomuus tuntuu yleisenä saamattomuutena.

Petran vinkit:

1. Tee liikkumisesta tapa. Meillä on voimistelurenkaat lastenhuoneen ovessa. Yritän roikkua ja temppuilla aina, kun kuljen siitä ali tyhjin käsin.

2. Ota lapset mukaan lenkille. Rullaluistelulenkillä tulee hiki, kun luistelee ylämäkeen toisella kädellä taaperoa rattaissa työntäen ja toisella kädellä pientä pyöräilijää perässä vetäen.

3. Jos opettelet uusia joogarutiineja Youtubesta, säästä se hetkeen, kun muut nukkuvat tai lapset ovat toisen vanhemman kanssa pihalla.

4. Saunassa voi venytellä, ja vartalokuorinta yhdistettynä hierontaan on hyvää kehonhuoltoa. Jos tykkäät rentoutua telkkarin edessä, venyttele edes mainostauon ajan.

 

Tee liikunnasta hauskaa 

Niina Ahvenainen, 27, on 3-vuotiaan pojan äiti ja pitää Elämä on herkkua! -blogia. Hän tekee juoksulenkkejä rattaiden kanssa, vetää HIIT-treenejä ja pelaa jalkapalloa. Liikunta tuo hänelle hyvää oloa.

Niinan vinkit:

1. Hanki aktiivisuusranneke. Se motivoi.

2. Youtuben jumpat tai zumbat! Lapseni on ollut lähes synnytyslaitokselta asti menossa mukana, kun olen zumbannut. Taaperokin pystyy hytkymään mukana. Se on hauskaa.

3. Leikkipuistojumpat. Kun antaa vauhtia keinussa, voi jokaisen keinutuksen aikana tehdä kyykyn.

4. Luovu autosta. Me olemme tehneet sen, ja se jos mikä on pannut väkisin liikkeelle.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä