Vapaa-aika 24.5.2018
KUVAT iStock

”Vammoja syntyy, kun treenaa liian paljon liian aikaisin” – Vältä urheilevan lapsen kivuliaat rasitusvammat

Lapsi ei voi treenata aikuisen tavoin. Liian kova harjoittelu voi aiheuttaa kasvavalle nuorelle kivuliaita ja toistuvia rasitusvammoja. Vanhemman vastuulla on varmistaa, että lapsi treenaa turvallisesti.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Lapsi urheilee innokkaasti, ja treenejä kertyy viikonpäiville enemmän ja enemmän. Miten varmistaa, ettei lapsi urheile liikaa ja saa kivuliaita rasitusvammoja?

Raskas voimaharjoittelu ei sovi lapselle

Lapset eivät voi urheilla samaan tapaan kuin aikuiset. Nuori liikkuja on erityisen altis kipeille rasitusvammoille, sillä kasvupyrähdysten aikana lihakset eivät ole vielä mukautuneet rasitukseen, jota harjoittelu aiheuttaa.

Lasten kasvu, kehitys ja ikäkausi vaikuttavatkin siihen, millaisia harjoituksia urheillessa voi tehdä.

– Varhaisen murrosiän vaiheessa ei esimerkiksi pidä puskea lihaksia maitohapoille tai tehdä raskasta voimaharjoittelua. Lapsen keho ei vielä ole valmis vastaanottamaan kovin suurta kuormitusta, ja liian usein tai kovaa treenaaminen nostaa rasitusvammariskiä, toteaa ortopedian erikoislääkäri Harri Panula Terveystalosta.

lapsen rasitusvammat

Monipuolinen liikunta vähentää rasitusvammojen riskiä.

Huomio treenimääriin

Panula huomauttaa, että rasitusvammoille altistuu, kun treenaa liian paljon liian aikaisin.

– Kahden tunnin mittaiset harjoitukset useasti viikossa ovat monelle lapselle liikaa.

Sen lisäksi rasitusvammoille voivat altistaa huono heitto- tai ponnistustekniikka sekä liian kovalla alustalla pelaaminen.

Tavallisin kasvuikäisten rasitusvamma on polvilumpiojänteen kiinnitysalueen kiputila, joka on yleinen etenkin jalkapalloa harrastavilla lapsilla ja nuorilla. Muita yleisiä vaivoja ovat akillesjänteen rasitusvamma sekä penikkatauti, joka aiheuttaa särkyä säären alueella.

Palautuminen erityisen tärkeää

Lasten rasitusvammat paranevat pääsääntöisesti hyvin. Toipumisessa auttavat harjoitusmäärien vähentäminen, lepo, kylmäpussin käyttö sekä tarvittaessa kipulääkitys.

Jotta rasitusvammoja ei alun perinkään pääsisi syntymään, palautumisesta kannattaa pitää hyvä huoli. Hyvä lämmittely ja jäähdyttely treenin yhteydessä kuuluvat urheilevan lapsen arkeen.

– Monipuolinen ravinto ja riittävä uni kantavat jo pitkälle. Jos lapsi ei nuku tarpeeksi, se vaikuttaa oleellisesti myös kuntoon ja altistaa loukkaantumisille, Panula muistuttaa.

Näin varmistat, että lapsi treenaa turvallisesti

1. Pidä huolta siitä, että lapsi liikkuu monipuolisesti. Liian yksipuolinen harjoittelu rasittaa lapsen kehoa turhaan. Kehityksen kannalta on hyvä kokeilla erilaisia lajeja ja tapoja liikuttaa koko kehoa.

2. Tue lapsen harrastusta kotona monipuolisella ravinnolla. Pidä kiinni myös nukkumaanmenoajoista, vaikka lapsella tuntuisi riittävän virtaa yömyöhään. Kunnon yöunet auttavat lihaksia kehittymään ja lasta välttymään rasitusvammoilta.

3. Jos lapsi valittaa kipua tai huomaat turvotusta, ontumista, laihtumista tai kuumetta, johon lepo ei auta, tarkista tilanne lääkärin vastaanotolla. Huomaa, että urheilua aloittaessa on kuitenkin normaalia, että paikat kipeytyvät joksikin aikaa.

4. Anna lapsen harrastaa sitä lajia, josta hän itse innostuu. Tärkeintä on, että lapsi nauttii liikkumisesta – ei se, että lapsi toteuttaa vanhempiensa toiveita. Kun laji on mieluinen, lapsi oppii liikkumisen ilon ja aktiivisen elämäntavan jo nuorena.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: