Näin helpotat lapsen matkapahoinvointia – lääkärin 3 vinkkiä hyvään oloon autossa

Matkapahoinvointiin ei ole varsinaisesti lääkettä, mutta lumevaikutusta ei pidä sivuuttaa. Myös antihistamiini saattaa helpottaa oloa.

Teksti Piia Sainio
Poika autossa
Lapsen matkapahoinvointi voi olla jännityksen aihe koko perheelle.

Kolmasosa ihmisistä saa herkästi matkapahoinvoinnin oireita. Lapsen matkapahoinvointi alkaa yleensä kahden ikävuoden tienoilla, ja herkkä ikä jatkuu murrosiän kynnykselle.

–  Murrosikäisen hermosto ei enää reagoi niin herkästi ympäristöön kuin lapsen. Jonkinasteisena taipumus matkapahoinvointiin tapaa jatkua aikuisikään asti, sanoo lastentautien erikoislääkäri Tero Kontiokari Mehiläisestä.

Matkapahoinvoinnin ensioireet saattavat ilmaantua jo alkumatkasta siten, että lapsi muuttuu kalpeaksi ja kylmänhikiseksi. Oksentamisen lisäksi matkapahoinvoinnin oireita ovat ripuli, päänsärky ja heikotus.

Jotta pahoinvointia pystyisi ehkäisemään, pitää ymmärtää, mistä se saa alkunsa. Lääkäri selittää pahoinvoinnin mekanismia näin:

Kun korvat tuntevat tasapainoelimessä heilumista mutta katse on kiinnittynyt kirjaan tai pädiin eikä havaitse heiluvaa liikettä, aivot saavat ristiriitaista tietoa. Siitä voi seurata pahoinvointia. Jos taas katse pysyy tiessä, silmät ja korvat välittävät aivoille yhtäläistä tietoa, eikä pahoinvointia välttämättä tule.

Joillekin pahoinvointia voi tulla, vaikka katse pysyisikin horisontissa. Yllättävät oksennukset takapenkillä välttää parhaiten tekemällä ennakkovalmisteluja.

Vinkki 1: Syötä ja juota, mutta älä juuri ennen lähtöä

Päivän aikana kannattaa syödä ja juoda kevyesti, mutta ei mielellään välittömästi ennen matkalle lähtöä. Jos paha olo tulee matkalla, vatsan sisältö nousee helpommin ylös, jos juuri ennen lähtöä on syöty tai juotu.

Syö ennen matkaa puuroa tai ruisleipää.

Karkkien tai muiden sokeriherkkujen napsiminen matkaeväinä ei lisää riskiä varsinaiseen matkapahoinvointiin, mutta verensokerin äkilliset vaihtelut saattavat aiheuttaa puolikuntoisen, huteran olon. Etenkin verensokerin laskiessa olo voi olla nälkäinen ja jaksamaton.

Lääkäri suositteleekin syömään juuri ennen matkaa sellaisia ruokia, jotka vapauttavat energiaa hitaasti ja pitävät verensokerin pitkään tasaisena. Tällaisia ovat esimerkiksi puuro ja ruisleipä.

Vinkki 2: Tiesitkö, että antihistamiini estää pahan olon?

Perinteiset matkapahoinvointiin tarkoitetut lääkkeet eivät sovi lapsille. Pelastus voi löytyä antihistamiinista.

Antihistamiini estää aivoissa H1-reseptoria eli ”histamiinireseptoria” toimimasta. Osa pahoinvoinnin mekanismista välittyy nimenomaan tämän reseptorin kautta.

– Kun reseptorin viemä viesti suljetaan pois, paha olo ei tulekaan, lääkäri Tero Kontiokari sanoo.

Huonoon oloon histamiini siis tepsii, mutta ei niinkään muihin matkapahoivoinnin oireisiin.

Kontiokari kertoo määräävänsä lapsipotilaille Postafen-nimistä lääkettä, joka on ”ikiaikaisen vanha” antihistamiini.

– Se on vähän väsyttävä antihistamiini, joten se tekee lapselle matkasta rauhallisen. Postafenia ei kuitenkaan saa antaa alle 12-vuotiaille ilman lääkärin määräystä. Siksi ihan perinteisiäkin lapsille sopivia histamiineja voi kokeilla.

Vinkki 3: Ranneke toimii, jos sen tehoon uskoo

Apteekeissa myydään pehmeitä rannekkeita, joiden sanotaan ehkäisevän ja helpottavan matkapahoinvointia. Niiden vaikutus perustuu siihen, että ne painavat ranteen akupainepistettä. Rannekkeita on saatavilla sekä lasten että aikuisten kokoa.

Lumevaikutusta ei pidä sivuuttaa. Se on aika tärkeää matkapahoinvoinnin ehkäisyssä.

Lääkärin mukaan mitään tutkittua tietoa rannekkeiden vaikutuksista ei ole, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niistä voisi olla apua.

– Lumevaikutusta ei pidä sivuuttaa. Se on aika tärkeää matkapahoinvoinnin ehkäisyssä muutenkin, Kontiokari sanoo.

Aikuisen pitäisi huomioida se, että jos uskoo pahoinvoinnin alkavan, se myös useimmiten alkaa. Siksi aikuisen ei kannattaisi puhua matkapahoinvoinnista lapselle ennen matkaa eikä siten lietsoa pelkoa pahasta olosta. Mitä enemmän lapsi pelkää ja jännittää, sitä todennäköisempää on, että pahoinvointia tulee.

Lue myös: 14 asiaa, jotka vanhemmat tietävät pitkistä automatkoista lasten kanssa

Lumevaikutus ylipäätään on todettu tehokkaaksi useissa tutkimuksissa. Rannekkeiden teho voi perustua siis puhtaasti siihen, että lapsi uskoo niiden estävän pahaa oloa – ja siten pahaa oloa ei pääse tulemaan. Vaikutusta voi olla myös sillä, että huomio kiinnittyy rannekkeisiin vaikkapa pelin tai kännykän sijaan.

Jos rannekkeen toteaa toimivaksi, on toissijaista, onko sen vaikutus lumetta vai todellista.

– Mitä tahansa keinoa saa käyttää, kunhan se ei ole vaarallista lapselle, lääkäri toteaa.

Jos pahoinvointi alkaa kaikesta huolimatta, tee näin:

  1. Varmista, että lapsella on lämpimästi päällä, etenkin kylmällä ilmalla.
  2. Tarjoa lapselle pieniä määriä kylmää juotavaa. Elimistö ei saa kuivua.
  3. Katso, että lapsi malttaa levätä, kunnes olo helpottaa.

Mikä on paras istumapaikka?

Kannattaa miettiä, mihin kohtaan asettaa lapsen istumaan matkustusvälineessä.

Aivan ensimmäiseksi tulee huomioida turvallisuus. Autossa pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa. Asentoa suositellaan ainakin 3-vuotiaaksi asti.

Jos alttiutta matkapahoinvoinnille on ja jos asennon voi valita vapaasti, kasvot menosuuntaan on paras vaihtoehto. Silloin aivot saavat silmiltä ja korvilta yhtäläistä informaatiota, eikä pahoinvointia aiheuttavaa ristiriitaa synny.

Lue Liikenneturvan sivuilta siitä, miten lapsi matkustaa autossa.

Ylipäätään kaikissa liikennevälineissä kannattaa hakeutua sellaiseen istumapaikkaan, josta näkee edessä olevan maaston ja pystyy siten ennakoimaan muutokset liikkeessä, kuten töyssyt ja mutkat.

Suurissa liikennevälineissä, kuten bussissa ja laivassa, pahoinvoinnille alttiin paikka on mieluiten keskivaiheilla, jossa tuntuu vähiten liikettä.

Jos ulos ei näe kunnolla, silmien pitäminen kiinni voi auttaa. Tätä kannattaa kokeilla erityisesti lentokoneessa, jos matka on kovin ”kuoppainen”. Lentäessä ikkunasta ulos katsominen ei välttämättä auta, koska ei ole mitään, mihin katseen voisi kiinnittää.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä