Raskaudesta jäi vatsaan paha erkauma, eikä Marjo voinut leikkiä lapsensa kanssa – ”Pelkäsin, että pilaan kaiken”

Vatsa kasvoi raskaudessa ympärykseltään 110-senttiseksi. Synnytyksen jälkeen sisuskalut hölskyivät kylkeä kääntäessä. Marjo oli vaipua epätoivoon, mutta löysi avun kaukaa kotoa.

Teksti Elina Hovinen
Marjo Hedlundin on nyt helppo hymyillä, kun erkauma on saatu kuntoutettua.

Marjo Hedlund, 33, tuli äidiksi kolme vuotta sitten. Ennen raskautta hän oli fyysisesti kovassa kunnossa.

– Elin ja hengitin fitnesselämää, vaikken tähdännytkään mihinkään kilpailuihin, Marjo kertoo.

Raskausaikana Marjon keho oli koetuksella. Pienen naisen vatsanympärys kasvoi 110-senttiseksi. Synnytyksen jälkeen neuvolan jälkitarkastuksessa sanottiin, että kaikki on hyvin, vaikka Marjon olo puhui toista kieltä.

– Olisin toivonut, että jälkitarkastuksessa tilannetta olisi katsottu kokonaisvaltaisemmin, Marjo sanoo.

Bussissa matkustaessa pystyssä pysyminen tuotti vaikeuksia eivätkä pienet arkiaskareet sujuneet. Marjo jäi itsekseen ihmettelemään kehoa, joka ei toiminut kuten olisi pitänyt.

– Astianpesukoneen luukun avaaminen tuntui haasteelliselta, koska keskivartalon tuki puuttui. Tätä ennen en ollut tullut edes ajatelleeksi, että siihen tarvitsisi muutakin kuin kättä.

Marjo Hedlundin raskausvatsa oli niin suuri, että siitä johtuvia vaivoja koitettiin helpottaa kinesioteipilläkin.

”Voinko enää elää normaalia elämää?”

Alakuloiset ajatukset alkoivat vaivata urheilullisen äidin mieltä. Vatsa oli vähän pienentynyt synnytyksen jäljiltä, mutta se tuntui yhä kummalliselta.

– Sängyssä kylkeä kääntäessäni tunsin, kuinka sisuskalut hölskyivät vatsassa vailla tukea.

Lapsi kasvoi, ja niin myös haasteet. Vauva lähti konttaamaan, mutta Marjo ei voinut leikkiä hänen kanssaan lattialla.

”Fysioterapiassa todettiin, että erkauma oli 7 senttiä leveä ylhäältä alas asti.”

Konttausasennossa sisäelimet tulivat vatsanahkaa vasten, kun terveellä ihmisellä niitä suojaavat vatsalihakset.

– Mietin, että tällaistako tämä elämä nyt on. Voinko enää koskaan elää normaalia elämää ja urheilla kuten ennen? Marjo muistelee synkkiä ajatuksiaan.

Jo raskaana hän oli ottanut selvää vatsalihasten erkaumasta ja arvellut, että iso vatsa voi jättää sellaisen jälkeensä – näin kävi, ja hän haki apua.

Lue myös: Näin löydät apua vatsalihasten erkaumaan – verkkokurssille, PT:lle vai leikkaukseen?

– Fysioterapiassa todettiin, että erkauma oli 7 senttiä leveä ylhäältä alas asti, Marjo kertoo.

Vaivaa lähdettiin hoitamaan aktivoimalla varovaisesti syviä ja poikittaisia vatsalihaksia ja tekemällä lantionpohjan lihasharjoitteita.

Äitiysfysioterapiaa kesti puoli vuotta, jolloin Marjo sai fysioterapeutilta luvan aloittaa juoksulenkit. Juoksu ei kuitenkaan tuntunut hyvältä ja alun edistymisen jälkeen toipumisessa tuli takapakkia. Keskivartalon tukea ei edelleenkään ollut ja saavutettu vähäinen edistyminen tuntui hävinneen.

Kirurgi suositteli leikkausta

Marjo googletteli uudestaan hakusanoja: vatsalihasten erkauma ja vatsalihasten kuntoutus.

– Löysin asiakastarinoita, joissa oli pystytty onnistuneesti hoitamaan samanlaisia vaivoja kuin minulla. Lähetin parille Helsingissä olevalle asiantuntijalle sähköpostia.

Marjo alkoi olla epätoivoinen, kun fysioterapia ei tuottanut tulosta, ja meni kirurgin konsultaatioon. Kirurgi suositteli Marjolle leikkausta – hänen mukaansa vaivaa ei voisi muuten hoitaa.

– Päätin vielä odottaa vastauksia lähettämiini viesteihin. Sain rohkaisevan vastauksen ja ajattelin, että haluan ehdottomasti kokeilla kuntoutusta ensin ja vasta sitten mennä leikkaukseen, jos muu ei auta.

Urheilulliseen elämäntyyliin tottuneena Marjolla oli haaveena, että voisi jälleen liikkua normaalisti ja toteuttaakseen sen hän oli valmis matkustamaan Turusta Helsinkiin kuntoutettavaksi.

– Aloitin treenit Helsingissä Hyvinvointistudio Lupauksessa Sara Nevalaisen ohjauksessa. Treenit alkoivat hyvällä tavalla aggressiivisesti. Alku oli pienimuotoinen sokki, koska tähän asti olin tehnyt harjoitteita vain selinmakuulla hyvin varovaisesti.

Personal trainer teetti Marjolle kuntotestit, joissa selvisi se, minkä Marjo jo tiesikin: keskivartalon lihaksisto oli todella heikossa kunnossa eivätkä vatsalihakset hermottuneet normaalisti. Erkauma oli tässä vaiheessa 6 senttiä leveä koko matkalta.

”Itkin, ettei tästä tule mitään”

Ensimmäisen treenikerran jälkeen lihakset tulivat todella kipeäksi ja liikkeet tuntuivat vaikeilta. Marjon oli vaikea uskoa, että tämä auttaa.

– Koin aluksi voimakkaita turhautumisen tunteita, kun tuntui, etten osaa tehdä liikkeitä. Itkin, ettei tästä tule mitään, Marjo muistelee.

Usko alkoi vahvistua sitä mukaa, kun treenit rupesivat tuottamaan tulosta. Heti seuraavalla treenikerralla liikkeet sujuivat jo paremmin ja erkauma lähti yllättävän nopeasti kuroutumaan pienemmäksi.

– Pelkäsin aluksi koko ajan, että teen liikkeet väärin ja onnistun pilaamaan kaiken.

Valmentaja videoi harjoituksia, joiden avulla Marjo ymmärsi, ettei voi treenaamalla aiheuttaa vahinkoa itselleen, kunhan keskittyy tekemään liikkeet ohjeiden mukaan.

”Liikkeet saattoivat näyttää huomaamattomilta, mutta ne vaativat täydellistä hallintaa.”

Vatsalihasten erkaumaa kuntoutettiin luonnollisilla liikeradoilla ja aktivoimalla nukkumassa olleita lihaksia. Perinteiset istumaannousut ja lankutukset eivät aluksi kuuluneet harjoitusohjelmaan, sillä ne olisivat voineet pahentaa erkaumaa.

Monet liikkeet olivat urheilulliselle naiselle ennestään tuttuja, mutta nyt niitä tehtiin huolellisemmin ja erkauman kannalta turvallisesti.

– Sain kuntoutuksen aikana monta ahaa-elämystä, kun opin, miten keskivartaloa kuuluu hallita. Monet liikkeet saattoivat näyttää huomaamattomilta ja helpoilta, mutta ne vaativat täydellistä hallintaa, Marjo kuvailee.

Tältä Marjo näyttää nyt kun vatsa on saatu kuntoutettua.

Liikkeet ovat vieläkin treeniohjelmassa

Marjo sai kotitreeniohjeet, joita hän noudatti säntillisesti. Puolen vuoden ajan hän kävi viikottain Helsingissä treenaamassa. Erkauma oli jo kuukauden harjoittelun jälkeen silminnähden pienempi.

Valmennuksen edetessä Marjo sai varmuutta harjoitteluun ja luottoa siihen, että selviää jatkossa ilman viikottaisia yhteisiä treenejä.

– Erkauma saatiin menemään kiinni niin, ettei sormia saa enää väliin, Marjo iloitsee.

Lue myös: Pissat housussa? Näin palautat lantionpohjan lihasten kunnon synnytyksen jälkeen

Marjo on palannut rakkaan kuntosaliharrastuksen pariin ja pystyy viimein sellaiseen elämään, josta hän epätoivon hetkinä haaveili.

Kuntoutuksesta opitut liikkeet jäivät osaksi treeniohjelmaa. Marjo tekee niitä edelleenkin säännöllisesti, jotta keskivartalo pysyy hyvässä kunnossa.

– Olen niin kiitollinen toimivasta kehosta ja siitä, että kaikki meni näin hyvin. Edelleenkin usein ajattelen onnellisena, että se on nyt takanapäin. Pystyn nauttimaan liikunnasta niin kuin ennenkin.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä