Pitkän parisuhteen 9 menestystekijää – ota nämä tavaksi!

Tuntuuko kumppani itsestäänselvyydeltä? Jos mietit, että häntä ei siinä vierellä yhtäkkiä olisikaan, saatat tulla toisiin aatoksiin. Listasimme 9 keinoa parisuhteen kipinän ylläpitämiseksi. Minkä keinon toteuttaisit jo tänään?

Teksti Maria Soininen
Kultaseni, kaadanko sinullekin kupillisen?

Edes kaikista täydellisimmiltä vaikuttavat pariskunnat eivät tanssi ruusuilla kaiken aikaa — kaikilla pareilla on joskus erimielisyyksiä ja mielipahaa. Tärkeintä on, että osoitat rakkaallesi, että hän on tärkeä ja ajattelet häntä. Oivallusten tai tekojen ei tarvitse aina olla suuria, sillä pienet, arkiselta tuntuvat huomionosoitukset ovat usein kaikkein tehokkaimpia. Listasimme 9 pientä keinoa, jotka lujittavat parisuhdetta:

1. Kumppanin tietoinen arvostus

”Kyllähän se toinen tietää, mitä ajattelen hänestä.” Vaikka miettisit, että arvostatte toisianne jo tarpeeksi, riskinä on, että ajatuksesta tulee itsestäänselvyys. Milloin viimeksi keskityit tietoisesti miettimään kumppanisi hyviä puolia? Mihin asioihin hänessä aikoinaan ihastuit? Selvää on, että kaikki kumppanin ominaisuudet eivät ihastuta: kun keskityt vahvuuksiin, ei ärsytykselle jää kuitenkaan niin paljon tilaa.

2. Pienet teot kumppanin hyväksi

Tutkija-kirjailija Terri Orbuch Michiganin yliopistosta on tutkinut avioliittoja ja seurannut 373 pariskuntaa yli 28 vuoden ajan. Hänen tutkimuksensa osoitti, että usein juuri pienet ystävällisyydet ennustavat onnellista parisuhdetta.

— Niinkin yksinkertainen teko kuin aamukahvin kaataminen kumppanille edistää suhteen laatua. Kun näitä pieniä tekoja toistaa säännöllisesti, se auttaa kumppania tuntemaan olonsa tärkeäksi ja huomioiduksi, Orbuch sanoo.

3. Laitteiden sammuttaminen aika ajoin

Teknisten laitteiden sammuttaminen voi tuntua hankalalta nopeatempoisessa maailmassa, jossa tavoitettavissa olemista pidetään jo normina. Laitteiden sammuttaminen kuitenkin kannattaa, sillä se tekee sinun ja kumppanisi yhteisistä hetkistä laadukkaampia – sama pätee tietysti myös koko perheen yhteisten hetkien kohdalla. Kun vuorovaikutuksen lomassa ei tule vilkuiltua ruutua, läsnäolo on parempaa. Miltä kuulostaisi säännöllinen ruokailuhetki, jolloin älylaitteet jätetään syrjään? Entä voisiko sohvalla toisinaan istua vierekkäin, ilman, että tuijotetaan samalla Netflix-sarjaa? Jos puhelimen tai tabletin täysi sammuttaminen tuntuu mahdottomalta, vaihda asetukset lentokonetilaan.

4. Kumppanin kehuminen

Alkuhuumassa kehut ja imartelut tulevat kuin itsestään. Kun suhde väistämättä arkipäiväistyy, kehujakaan ei tule enää jaeltua samalla tavalla. Pienikin kumppanin itsetuntoa hivelevä kommentti aamupalan, kauppareissun tai pyykinpesun yhteydessä merkitsee paljon. Oliko piha kolattu hyvin tänä aamuna? Kerro se rakkaallesi!

5. Yhdessä liikkuminen

Yhdessä liikkuminen on myös keino, jolla parisuhdetta voi vahvistaa ja syventää. Yhteinen lenkki tai salitreeni on myös hyvä keino saada kahdenkeskistä aikaa perhearjen keskelle – edellyttäen, että lapsille saa järjestettyä hoitopaikan siksi ajaksi. Tutkimusten mukaan kuntoilu lisää seksuaalisuutta halukkuutta ja suorituskykyä makuuhuoneessa. Siinäkin yksi pätevä syy, miksi yhteinen kuntoilu kannattaa!

Pitkään yhdessä olleille pareille yhteistä on se, että he muistavat pitää hauskaa yhdessä. Nauramisen lisäksi yhteisten, hassujen kommellusten muisteleminen edistää parisuhdetta.

6. Nauraminen

Hersyvä nauruhetki lisää endorfiinin eli hyvän olon hormonin määrää, vähentää stressiä ja kipua, vahvistaa vahvistuskykyä ja alentaa verenpainetta. Tutkimuksen mukaan parit, jotka ovat olleet yhdessä ainakin 45 vuotta, kertoivat, että huumorintaju on ollut yksi pitkän parisuhteen menestystekijöistä. Jo pelkkä hauskan hetken muisteleminen vahvistaa kumppanien välistä tyytyväisyyttä. Koska lapsiperheen arki on täynnä tosielämän Jani-Pettereitä, Tanhupalloja ja muita hahmoja koomisine tilanteineen, ei spontaaneja nauruhetkiä tarvitse etsiä kaukaa.

7. Samaan aikaan nukkumaanmeno

Jos yhteistä vapaahetkeä vuorokaudesta on vaikea löytää, päivän voi ainakin päättää yhdessä. Kun menette samaan aikaan sänkyyn, teillä on tilaisuus käydä läpi päivän tapahtumia ja vaihtaa kuulumisia. Vaikka olisitkin parisuhteen iltavirkumpi osapuoli, voit viipyä makuuhuoneessa ainakin siihen asti, kun toinen nukahtaa. Jos menette nukkumaan samaan aikaan, saatte molemmat tankattua yöunta suunnilleen yhtä paljon – tai yhtä vähän. Seuraavana aamuna äidin lisäksi myös toinen vanhempi on vähän väsynyt.

8. Hellät kosketukset

Pelkkää hellyyttä osoittavat kosketukset ovat parisuhteen kannalta vähintään yhtä tärkeitä kuin vihjailevatkin kosketukset. Kosketuksella on monta tehtävää: se luo läheisyyttä, rauhoittaa ja rentouttaa. On hyvä muistaa, että rauhoittava hali on tärkeää paitsi uhmaikäiselle taaperolle mutta myös oravanpyörää juoksevalle kumppanillesi.

9. Yhdessä koettujen kommellusten muisteleminen

Joskus parhaat muistot ovat myös hauskimpia. Motivation and Emotion –julkaisun tutkimuksen mukaan parit, jotka muistelevat yhdessä hauskoja hetkiä, ovat tyytyväisempiä parisuhteeseen kuin ne parit, jotka keskittyvät muistelemaan pelkästään iloisia, mutteivat välttämättä hauskoja kokemuksia.

Lähteet: romper.com, health.com

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä