Uusi suomalaistutkimus paljastaa: syntymäkuukausi vaikuttaa siihen, onko lapsi todennäköisemmin kiusaaja vai kiusattu

Loppuvuodesta syntyneet lapset joutuvat useammin kiusatuiksi, ja alkuvuoden lapset ovat useammin kiusaajia.

Teksti Johanna Jantunen
Kuvat iStock
Syntymäkuukausi vaikuttaa siihen, onko lapsi todennäköisemmin koulukiusaaja vai koulukiusattu.
Koulumaailma on yleensä haastavampi loppuvuoden kuin alkuvuoden lapsille.

Lapsen syntymäkuukausi on yhteydessä koulukiusaamisen riskiin. Syys-joulukuussa syntyneet lapset ovat useammin koulukiusattuja kuin alkuvuoden lapset, osoitti Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa tehty tutkimus. Tutkimus paljasti myös, että tammi-huhtikuussa syntyneet lapset olivat nuorempia ikätovereitaan useammin kiusaajia.

–Tuloksissa huomioitiin lapsella havaitut psyykkiset oireet ja se, oliko hän sekä kiusaamisen kohde että kiusaaja, tutkija Elina Tiiri lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksesta kertoo tiedotteessa.

Nämä asiat eivät kuitenkaan selittäneet tuloksia, vaan syntymäkuukaudella oli itsenäinen yhteys siihen, oliko lapsi todennäköisemmin kiusaaja vai kiusattu.

Kyse oli ensimmäisestä tutkimuksesta, jossa selvitettiin kuinka syntymäkuukausi eli lapsen suhteellinen ikä on yhteydessä toisten lasten kiusaamiseen. Suhteellisen iän ja kiusatuksi tulemisen yhteyttä on myös tutkittu aiemmin hyvin vähän.

Suhteellinen ikä tarkoittaa lapsen ikää suhteessa vuosiluokan muiden lasten ikään. Tammikuussa syntyneet ovat suhteessa vanhimpia ja joulukuussa syntyneet suhteessa nuorimpia.

Tutkimuksessa oli mukana yli 8000 toisen luokan oppilasta.

Syntymäkuukausi on hyvä tiedostaa ja ottaa huomioon

Samalla luokalla olevilla lapsilla voi olla lähes vuoden ikäero, koska Suomessa lapset aloittavat koulun sen vuoden elokuussa, jona he täyttävät seitsemän vuotta. Koulun alkaessa alkuvuoden lapset ovat saaneet harjoitella monia taitoja pidempään kuin loppuvuoden lapset.

–Tyypillisesti suhteellisen iän vaikutus on sellainen, että suhteessa nuorimmat lapset ovat epäedullisemmassa asemassa kuin suhteessa vanhimmat, Tiiri kertoo tiedotteessa.

Suhteellisen iän on havaittu olevan yhteydessä muun muassa koulumenestykseen ja lasten psyykkiseen hyvinvointiin.

Ylen artikkeli kertoo, että yksi keskeinen ekaluokkalaisen matalaa lähtötasoa ennakoivista riskitekijöistä on hänen syntymäkuukautensa. Myös ADHD-diagnoosi ja/tai -lääkitys on yleisempää loppuvuodesta syntyneillä lapsilla.

– Suhteellisen iän vaikutusta on selitetty lasten yksilölliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvillä eroilla, jotka voivat heijastua heidän mahdollisuuksiinsa saavuttaa tavoitteita ja suoriutua eri tilanteissa edellytetyllä tavalla.

Mahdollisia haasteita, joita suhteellisesti nuorempi ikä tuo mukanaan, ei tule tulkita suoraviivaisesti lapsen ongelmiksi, Tiiri painottaa.

– Olennaista on, että aikuinen kykenee ottamaan huomioon lapsen yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeen. Aikuisten tietoisuus suhteellisen iän yhteydestä kiusaamiseen voi laajentaa mahdollisuuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista.

Lue myös: Milloin kannattaa lykätä tai aikaistaa koulun aloitusta?

Kommentit

2 kommenttia
Avatar

Ite oon jo 24v ja 3lasta mutta ei niitä kiusata tai ne kiusaa ketään

Avatar

Ihan höpöjuttuja. Omat kokemukset ovat päinvastaisia. Eniten ala-asteella kiusattiin tammikuussa syntynyttä, ja minä huhtikuussa syntynyt puolustin ja suojelin häntä koulumatkat. Opettajat eivät tietenkään puuttuneet asioihin millään tavalla.

Syntymäpäivän sijoittuminen johonkin tiettyyn osaan vuotta ei merkitse yhtään mitään. Me ihmiset olemme yksilöitä. Tosin ikävän paljon löytyy myös laumalampaita ja ryhmäseuraajia, jotka eivät ajattele omilla aivoillaan.

Vastaa käyttäjälle Elea Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä