Vanhemmuus 27.3.2018
TEKSTI Riikka Heinonen
KUVAT Niclas Mäkelä / Otavamedia

Äitiysfysioterapeutti Maija Sinisalo: ”Äidit unohdetaan synnytyksen jälkeen”

Maija Sinisalo huomasi hätäsektiosta toipuessaan, miten vaikeaa raskaudesta ja synnytyksestä kuntoutumiseen oli saada tukea ja neuvoja. Hän mietti, että jos fysioterapeutin oli hankala saada apua, niin miten muut äidit asian kokivat.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Kolmen lapsen äiti päätti tehdä asialle jotakin ja perusti yhdessä muiden ammattilaisten kanssa Suomen Äitiysfysioterapeutit -yhdistyksen. Se välittää tietoa raskauden ja synnytyksen jälkeisten vaivojen hoidosta ja auttaa äitejä kuntoutumaan.

Miten itse toivuit synnytysten jälkeen?

”Esikoiseni syntyi hätäsektiolla, ja siitä oli hankala toipua. Pystysuunnassa olevasta arvestani tuli parantuessaan aivan liian kireä, mistä seurasi vatsalihasten erkauma.

Keho toipuu harvoin sektiosta itsestään. Sektiohaavaa kehotetaan suihkuttelemaan, mutta lihasten toiminnallisuuden palauttaminen unohdetaan. Ehkä minun on pitänyt kohdata näitä haasteita, jotta osaan nyt auttaa muita.

Olen myös huomannut, että neuvolassa keskitytään synnytyksen jälkeen vauvaan ja unohdetaan äiti. Tuoreet äidit saattavat kärsiä vatsalihasten erkaumasta, sektioarvista, selkäkivuista, virtsankarkailusta ja kohdun laskeumasta, mutta he jäävät yksin vaivojensa kanssa.”

”Aiemmin puhuttiin lapsivuodeajasta, ja sen termin haluaisin tuoda takaisin. Kaksi ensimmäistä viikkoa on hyvä keskittyä vain vauvaan ja mahdollisesti imetykseen.”

Millainen liikunta sopii raskaana olevalle ja tuoreelle äidille?

”Liikunta antaa voimia koko raskauden ajan. Saliharjoittelu, uiminen, kävely ja sisäpyöräily sopivat odottajan lajeiksi. Suorien vatsalihasten treenaaminen kannattaa lopettaa heti, kun vatsa alkaa pyöristyä.

Monille tulee yllätyksenä, että keho ei ole entisensä heti synnytyksen jälkeen. Aiemmin puhuttiin lapsivuodeajasta, ja sen termin haluaisin tuoda takaisin. Kaksi ensimmäistä viikkoa on hyvä keskittyä vain vauvaan ja mahdollisesti imetykseen.

Vaunulenkit riittävät aluksi hyvin kunnon kohottamiseen. Samalla tuulettuvat sekä äiti että vauva. Ergonominen asento imettäessä, vauvaa kantaessa ja vaunuja työntäessä auttaa kehoa palautumaan.

Lantionpohjalihasten treenaaminenkin on synnytyksen jälkeen tärkeää, sillä se luo pohjan myös vatsalihasten kuntoutumiselle.”

Miten huolehdit nykyään omasta jaksamisestasi?

”Rakastan yksin tehtyjä kävelylenkkejä hiljaisessa metsässä. Hektinen lapsiperhearki pitää minut liikkeellä, sillä kävelemme lähes kaikki matkat. Lisäksi käyn salilla. Se riittää hyvin.

Koetan syödä ja nukkua tarpeeksi. Nukkumaanmenoa tekisi mieli pitkittää iltaisin, kun lapset on saatu yöpuulle. Menemme mieheni kanssa aina samaan aikaan nukkumaan – melkein ihmisten aikoihin.

Äitiydessä haastavinta on riittämättömyyden tunne, joka on kasvanut jokaisen lapsen myötä. Kolmannen lapsen synnyttyä tuntui, että käteni ovat täynnä. Ihaninta äitiydessä on ollut se, että olen saanut olla pitkään lasteni kanssa kotona: nukkua aamulla lapset kainalossa, pitää tanssibileitä yöpaitasillani ja syödä eväitä olohuoneeseen rakennetussa majassa.”

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: