Vanhemmuus 7.5.2018
TEKSTI Janica Brander
KUVAT iStock

Pelkäätkö jatkuvasti lapsesi puolesta? Näin lievität vanhemmuuden stressiä

Herkkä perfektionisti voi ottaa vanhemmuudesta valtavat paineet. Listasimme keinot helpottavat keinot, jos pelkäät koko ajan lapsen puolesta ja suoritat vanhemmuutta.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Huoli lapsesta on tuttua kaikille vanhemmille. Vanhemmuuden stressi menee kuitenkin liian pitkälle, jos olet jatkuvasti peloissasi lapsen puolesta ja suoritat perhe-elämää jaksamisesi kustannuksella.

Nämä vinkit helpottavat oloasi, kun huomaat huolehtivasi niin, että se vaikeuttaa arkea:

Huolehdi omasta jaksamisestasi

Joskus ylihuolehtimisen taustalla on vanhemman uupumusta ja univelkaa. Väsymys lisää stressiä ja saa murheet tuntumaan suuremmilta. Se voi sumentaa jopa kyvyn realistiseen ajatteluun. Stressaantunut ihminen voi kuitenkin hallita pahaa oloaan entistä tiukemmalla suorittamisella, jolloin kierre pahentuu.

Vaikka lapsi on elämäsi keskipiste, on elintärkeää huolehtia myös itsestäsi. Lepää, syö hyvin, harrasta ja vietä aikaa läheistesi kanssa. Jos tukiverkkojen puute sitoo sinut perheeseen, harkitse maksullista hoitoapua, jota saa esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitosta.

Opettele tunnistamaan oikea ja tärkeä tieto muusta.

Vähemmän nettipalstoja, enemmän faktoja

Internet on kaksiteräinen miekka. Netistä löytyy vertaistukea ja faktoja, mutta myös kuulopuheita, paisuteltuja kauhukertomuksia ja kiusaamista.

Herkät ihmiset suhtautuvat vanhemmuuteen usein vakavasti. He kyseenalaistavat osaamisensa, miettivät uhkia ja analysoivat pienetkin muutokset lapsen käytöksessä. Internet voikin ruokkia herkän pelkoja enemmän kuin auttaa häntä.

Rajoita sosiaalisen median käyttöä, varsinkin stressaantuneena ja iltaisin. Älä googlaa jokaista näppylää tai kysy ventovieraiden mielipiteitä aroista asioista. Puhu mieltäsi painavista asioista neuvolassa, lääkärissä tai läheisillesi.

Ajattele paisuteltujen uhkien sijaan faktoja. Esimerkiksi lapsikuolleisuus on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Entistä useampi sairaus voidaan parantaa tai sairauden kanssa voi elää. Sairastumista todennäköisempää on, että lapsesi saa elää terveenä.

Tiedosta, että ylisuojeleminen vahingoittaa lasta

Ylisuojeleva helikopterivanhemmuus on vaarallista koko perheelle. Jos vanhempi ei anna lapsen ottaa pienintäkään riskiä, lapsi alkaa uskoa, ettei hän pärjää. Lapsen itsetunto laskee ja pahimmillaan oppiminen ja kehitys hidastuvat. Ylisuojelevuus voi rasittaa myös vanhempien suhdetta ja pahentaa stressiäsi.

Muista, että lapsen on saatavat yrittää, epäonnistua ja satuttaakin itsensä, jotta hän oppii uusia taitoja. Et myöskään voi ennakoida jokaista riskiä. Tehtävä on mahdoton, ja siihen käyttämäsi aika on turhaa ajanhukkaa.

Opettele karsimaan ja delegoimaan

Stressi syntyy usein siitä, ettemme osaa karsia, vaan yritämme tehdä kaiken täydellisesti. Lopulta hajotamme itseämme joka suuntaan keskittymättä kunnolla mihinkään.

Perfektionistinen luonne ja tiukka ideaalikuva hyvästä vanhemmuudesta voivat tehdä karsimisesta vaikeaa. Se on kuitenkin välttämätöntä, jotta et uuvu.

Mieti, mitkä työt ovat tärkeitä, mistä voit luopua ja mitkä voit delegoida muille. Vaikka haluaisit tehdä ruoan itse, sen ei tarvitse olla luksusta. Yksinkertainen salaatti ja pasta riittävät. Asuntoa ei tarvitse hinkata päivittäin puhtaaksi. Vaadi koko perhettä osallistumaan ja harkitse siivoojan palkkaamista.

Vanhemmuus on helppoa: rakasta ja hoivaa lasta.

Muista, että hyvä vanhemmuus on yksinkertaista

Lukuisista kasvatusoppaista, mielipiteistä ja tutkimuksista huolimatta hyvä vanhemmuus koostuu yksinkertaisista asioista. Näitä ovat turvallisuutta luovat rutiinit sekä hyväksyvä rakkaus. Se, että annat lapselle runsaasti hellyyttä, luot säännöt ja huolehdit hänen perustarpeistaan, riittää.

Meditoi

Meditoimisessa ei ole kyse mystiikasta, vaan rauhoittumisesta ja läsnäolosta. Jo se, että keskityt siihen, mitä teet tai kuuntelet silmät kiinni tuulta, on meditointia. Se, että hyväksyt tilanteet, etkä taistele niitä vastaan, on meditointia.

Voit ratkaista monet lapsiperheen kaaostilanteet helpoilla meditaatioharjoituksilla. Meditaatio auttaa myös nukahtamaan ja on hyvää lääkettä stressiin.

Lähteet: Child Developmment Info, Crosswalk, Väestöliitto

Myös bloggaajamme Susanna on puhunut äitiyden peloista, lue lisää Touhulandia-blogista!

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: