Päiväunien tarpeessa? Kukista univaje menestyneiden uraäitien opeilla

Silloinkin pitäisi jaksaa hoitaa työt, kun on nukkunut yönsä noin tunnin pätkissä. Monet uraäidit, kuten Vappu Pimiä ja Marjut Rahkola, ovat kehittäneet väsymykseen omat selviytymisstrategiansa.

Teksti Piia Sainio
Univaje äidillä
Äidin on jaksettava työpäivä vaikka yöunet olisivat jääneet vähiin.

Noin neljän vuoden iässä päiväunet alkavat vähitellen jäädä lapsilta pois. Vaan mitä tekee äiti, joka on heräillyt pitkin yötä milloin mihinkin huuteluun? Miten työpäivän pystyy suorittamaan univajeessa?

Yksi vaihtoehto on ottaa nokoset päivällä. Niin tekevät monet tunnetut äidit, jotka ovat yhdistäneet menestyksekkäästi lapsiperheen arjen ja kunnianhimoisen uran.

Vimman Marjut Rahkola: ”Päiväunet käynnistävät päivän uudelleen”

Vaateyritys Vimman toimitusjohtaja Marjut Rahkola on kuuden lapsen äiti. Vanhin lapsista on syntynyt vuonna 1999, nuorin 2009. Vimman hän perusti vuonna 2013.

Marjut Rahkola

Marjut Rahkola oli kotiäitinä, kun innostui lastenvaatteiden suunnittelusta. Sittemmin hänen miehensä on ottanut enemmän vastuuta kotona.

Vuosien aikana stressinsietokyky on kasvanut mutta unentarve pysynyt samana. Juuri ilmestyneessä Uraäidin selvitymisoppaassa hän kertoo, että menee joskus nukkumaan jo iltayhdeksältä. Herätys tosin saattaa sitten olla jo neljän jälkeen aamulla. Marjut yrittää aina tehdä keskittymistä vaativat työt ennen lasten heräämistä.

– Menen tukkoon, jos en nuku. Mieleni ei ole selkeä. Silloin tarvitsen pienet tirsat.

– Kun olen aamulla lähtenyt aikaisin töihin ja palaan kotiin iltapäivällä, otan vartin päiväunet. Ne käynnistävät päivän uudelleen ja jaksan olla illan läsnä lapsille.

Talousjohtaja Anne Kuutio: ”Joskus voi olla parempi nukkua tunti kuin yrittää väkisin”

Nooa Säästöpankin talousjohtaja Anne Kuutiolla on kolme lasta. Vanhin on syntynyt 2010, nuorin 2017. Hänestä tuli talousjohtaja sen jälkeen, kun hän palasi ensimmäiseltä äitiyslomaltaan töihin.

Anne on huomannut, että lapset sairastuvat yleensä juuri silloin, kun töissä on jotain erityisen tärkeää meneillään ja varahoitajat muualla. Yllättävissä tilanteissa esimiehen tuki on ollut korvaamatonta.

– Hän (esimies) luottaa, että asiat tulevat tehdyksi sovitusti, vaikka sairasteluputkea seuraavana työpäivänä ilmoitan, että nyt minun on pakko mennä hetkeksi päiväunille. Joskus voi olla parempi nukkua tunti kuin yrittää väkisin.

Kuutio on huomannut, että univaje vaikuttaa paljon siihen, miten töissä kestää paineita. Väsyneitä päiviä varten hän on kehittänyt erityisen selviytymisstrategian:

– Olen pyrkinyt helpottamaan väsyneitä päiviä jakamalla työpäivän mielessäni vaikkapa 20 minuutin jaksoihin. En ajattele työpäivää yhtenä isona könttinä vaan sarjana pieniä jaksoja. Riittää, kun jaksan yhden kerrallaan.

Juontaja Vappu Pimiä: ”Väsymyksen tunteeseen ei pidä jäädä kiinni”

Juontaja-yrittäjä Vappu Pimiän uraa äitiyslomat eivät ole juuri katkoneet. Hänen lapsensa ovat syntyneet vuosina 2012 ja 2015, jolloin töissä oli tärkeitä projekteja meneillään.

Vappu Pimiä

Vappu Pimiä ja tapaaminen yhteistyökumppaneiden kanssa niihin aikoihin, kun esikoinen oli vuoden ikäinen.

Vapun vinkki unettoman yön jälkeiseen päivään on seuraava:

– Väsymyksen tunteeseen ei pidä jäädä kiinni. Minä saatan työpalaverissa todeta, että nyt olen sitten todella väsynyt, mutta asia on sillä käsitelty. Mitä sitä sen enempää miettimään?

Hän kuitenkin pyrkii nukkumaan kahdeksan tuntia yössä.

– Väsymys on äitiysurani aikana aiheuttanut sen synkimmät hetket. Kuopukseni valvotti tosi paljon, hän saattoi herätä kymmenen kertaa yössä. Silloin koin epätoivon hetkiä, tunsin että pimahdan.

Pahimpana väsymyskautena Vappu ja hänen miehensä pitivät pitkän kesäloman ja nukkuivat vuorotellen päiväunia.

– Vinkkini ruuhkavuosien univajeeseen on tuttu: nuku aina kun voit.

Henna Salonius: ”En enää valvo myöhään”

Älysormusta kehittävän Moodmetricin asiakkuusjohtaja Henna Salonius sai esikoisensa vuonna 2008 ja kaksoset 2013. Kun kaksoset olivat 2,5-vuotiaita hän vaihtoi tutkijanuransa osakkuuteen Moodmetricissä. Juuri silloin koko perhe alkoi sairastella paljon, Henna eniten.

– Olin ollut jo jonkin aikaa niin ylikuormittunut, että immuniteettini oli kärsinyt. Sain kaikki mahdolliset tartunnat.

Univaikeudet alkoivat kesällä 2016. Silloin Hennan oli pakko muuttaa arkeaan. Ensimmäisenä hän kiinnitti huomiota nukkumiseen.

– Aloitin säännöllisen mindfulness-harjoittelun. Huomasin sen poistavan univaikeuksiani ja laskevan kierroksiani.

Nykyään Henna pitää tarkoin kiinni omista nukkumaanmenoajoistaan. Ennen unille menoa hän lukee kirjaa tai tekee rentoutusharjoituksen.

Moni tinkii yöunistaan, koska haluaa viettää omaa aikaa lasten mentyä nukkumaan. Sen jälkeen kun itse oivalsin, miten paljon väsymys vaikuttaa minuun ja miten ihana olo on, kun on nukkunut riittävästi, en ole enää valvonut myöhään.

Ylikuormitus on jättänyt Hennaan pysyvän jäljen. Aiemmin hän oli hyvä nukkuja, mutta nyt kyky on vaurioitunut.

– Se on asia, jonka kanssa saatan joutua kamppailemaan aina.

Lähde: Uraäidin selviytymisopas – Tarinoita ruuhkavuosien kuningattarilta (Anni Erkko)

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä