Haluatko tulla raskaaksi? Älä stressaa – 10 vinkkiä rennompaan yrittämiseen

Stressin on todettu vaikuttavan raskaaksi tulemiseen. Hyvä uutinen on se, että stressi ei aiheuta naiselle pysyvää lapsettomuutta. Näillä 10 keinolla pidät huolen, että vauvaprojekti etenee rennosti.

Teksti Liisa Järvinen
Nuori nainen katselee raskaustestiä

1. Hyväksy, että sinua stressaa

Kun raskaustesti näyttää negatiivista kuukausi toisensa jälkeen, mielen voi vallata ahdistus. Hyväksy ja myönnä, että sinua ottaa päähän. Jos yrität työntää tunteen väkisin taka-alalle, se todennäköisesti yrittää ottaa sinusta entistä lujemman otteen. Tunteen myöntäminen yleensä helpottaa oloa.

Älä silti jää vellomaan ahdistukseen. Anna itsellesi lupa märehtiä esimerkiksi 10 minuuttia, ja sen jälkeen harhauta itsesi ajattelemaan jotakin muuta. Tartu vaikka hyvään kirjaan tai katso lempisarjaasi.

2. Rajoita informaatiotulvaa tarvittaessa

Raskautta yrittäessä voi tulla tarve ahmia kaikki mahdollinen tieto ovulaatiosta raskausvaivoihin ja synnytyksen kivunlievitykseen. Jos raskaus- ja vauvasivustojen pakkomielteinen selailu vie merkittävän osan ajastasi, voi olla hyvä ottaa askel taaksepäin ja keskittyä välillä muuhunkin.

Viimeistään siinä vaiheessa, kun raskautta käsittelevät sivustot saavat sinut huolestumaan tai ahdistumaan, ne kannattaa unohtaa joksikin aikaa. Kokeile laittaa puhelin tai tabletti kokonaan pois ja myös radio ja televisio kiinni. Nauti hiljaisuudesta ja anna pääkoppasi levätä informaatiotulvalta.

3. Pidä kiinni muustakin elämästä

Jos raskauden yrittäminen on koko elämä, stressillä on hyvät mahdollisuudet ottaa valta. Yritä pitää vauvahankkeen rinnalla ainakin yksi muu sinua innostava projekti, kuten olohuoneen sisustaminen tai valokuvakirjan kokoaminen.

Kokeile rentouttavia harrastuksia, kuten joogaa tai meditointia. Jo pelkkä kirjan lukeminen tai musiikin kuuntelu rauhoittaa mieltä ja lievittää stressiä.

4. Kirjoita huolesi paperille

Oletko salaa huolissasi, että puolisosi on hedelmätön? Pelkäätkö, että nuorempi siskosi tulee äidiksi ennen sinua? Joistakin huolista voi olla vaikea puhua muille. Tartu kynään ja paperiin ja kirjoita älyttömimmätkin murheesi ylös.

Kirjoittamalla saat negatiiviset ajatukset ulos sen sijaan, että pyörittelisit niitä päässäsi, ja olosi todennäköisesti helpottuu.

5. Etsi samassa tilanteessa olevia

Usko pois, et ole ainoa, joka stressaa raskaaksi tulemista. Netti on pullollaan raskautta yrittävien keskusteluryhmiä, joissa tuntojaan voi jakaa samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ulkopuolisen keskusteluseuran puoleen kääntyminen voi olla paikallaan etenkin silloin, kun puoliso alkaa kyllästyä asian jatkuvaan vatvomiseen. Silloin on turha rasittaa parisuhdetta enempää.

Tutustu Kaksplussan vauvakuumeilijoiden keskusteluryhmiin.

6. Yritä pysyä positiivisena

Haukutko itseäsi epäonnistujaksi, koska et onnistu tulemaan raskaaksi? Lopeta itsesi sättiminen, jos et halua masentua enempää. Puhu itsellesi myönteiseen sävyyn: ”Teen kaikkeni, jotta tulisin raskaaksi”.

Älä lannistu negatiivisen raskaustestin jälkeen, vaan pidä toivoa yllä. Aina on olemassa seuraava etappi, joka vie sinua lähemmäs raskautumista, oli se sitten parin viikon päässä häämöttävä lääkärikäynti tai uusi yritys seuraavassa ovulaatiossa.

7. Liiku ja ulkoile

Liikkuminen on yksi tehokkaimpia stressinlievittäjiä, ja kun sen yhdistää ulkoiluun, vaikutus on vieläkin merkittävämpi.

Liiku minkä tahansa itsellesi mieluisan lajin parissa, mutta älä turhaan piiskaa itsestäsi kaikkia mehuja irti. Esimerkiksi erittäin kovatehoinen ryhmäliikuntatunti voi stressata kehoa entisestään, mikä saattaa häiritä ovulaatiota.

8. Harrastakaa seksiä huvin vuoksi

Kun toiveissa on vauva, seksi voi muuttua suorittamiseksi. Ryhtykää sänkypuuhiin muulloinkin kuin ovulaatiotikun näyttäessä positiivista. Seksi lievittää stressiä etenkin silloin, kun siihen ei yhdistetä paineita raskaaksi tulemisesta.

Pitäkää parisuhteesta muutenkin huolta, jotta se ei jää vauvaprojektin jalkoihin. Katsokaa vaikka hauska komediaelokuva ja naurakaa yhdessä. Nauru on omiaan rentouttamaan ja laskemaan stressihormonitasoja.

9. Järjestä tekemistä odotteluajalle

Ovulaatio tuli ja meni, harrastitte seksiä ja nyt ei voi muuta kuin malttaa mielensä. Parin viikon odottelu ennen raskaustestin tekemistä voi olla yhtä piinaa. Siksi voi olla hyvä idea järjestää odotusajalle esimerkiksi viikonloppureissu. Poissa kotoa saat harhautettua ajatuksesi muualle.

Odottaessasi jännittyneenä saatat herkistyä havaitsemaan mitä pienimpiä oireita, joiden kuvittelet viestivän hedelmöittymisestä. Todennäköisesti huomaat sellaisia asioita, joihin et tavallisesti kiinnittäisi mitään huomiota. Yritä suhtautua oireisiin – tai yhtä lailla niiden puutteeseen – tyynesti. Ylivirittyneessä tilassa tekemäsi havainnot eivät välttämättä kerro mitään.

10. Pitäkää tauko yrittämisestä

Jos elämäsi alkaa pyöriä pelkän raskauden yrittämisen ympärillä, voi olla hyvä idea pitää parin kuukauden tauko. Piilota ovulaatiotikut ja raskaustestit kaapin uumeniin ja keskity vaihteeksi muuhun elämään.

Tuntuuko ajatus vauvaprojektin lykkäämisestä ahdistavalta? Siinä tapauksessa yrittämistä kannattaa jatkaa entiseen malliin. Tärkeintä on, että teet sitä, mikä tuntuu sinusta hyvältä. Silloin stressikin pysyy aisoissa.

Lähteet: Väestöliitto, Psychology Today, The Bump, What to Expect

Lue myös:

Kun raskauden yrittämisestä tulee pakkomielle – näin tunnistat merkit ja helpotat paineitasi

Eikö vauvaa kuulu? Tarkista nämä 9 asiaa ennen hedelmöityshoitoja

Haaveiletko vauvasta? Vältä nämä virheet jos haluat tulla raskaaksi

Epäsäännölliset kuukautiset – miten ne vaikuttavat raskaaksi tulemiseen?

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä