Mikä auttaa raskausajan väsymykseen? 6 keinoa selvitä raskausväsymyksestä

Väsymys etenkin alkuraskaudessa voi viedä voimat niin, että tuskin jaksaa kättä nostaa. Näillä keinoilla selätät raskausajan pahimman väsymyksen.

Teksti Liisa Järvinen
6 keinoa selvitä raskausväsymyksestä

1. Syö järkevästi

Selvähän se on: väsyneenä tekee mieli herkkuja. Ärsyttävintä on se, että suklaapatukan antaman virtapiikin jälkeen verensokeri romahtaa ja väsymys on entistä kovempi.

Vanha, tylsä totuus pitää paikkansa: kunnon ruoka, vaikka pieninä annoksina parin tunnin välein, pitää verensokerin tasaisena.

Lue myös: Näin estät lihomisen raskausaikana

2. Juo tarpeeksi vettä

Ah, lasillinen raikasta kylmää vettä piristää taatusti. Hulauta kurkkuusi pari litraa vettä päivässä. Jos keho pääsee kuivahtamaan, väsymys pahenee.

Lue lisää ravinnosta raskausaikana.

3. Lepää, lepää ja lepää

Raskausaikana kehoa on syytä kuunnella. Jos väsymys vie kaikki voimat, armahda itsesi ja käperry sohvannurkkaan. Voit hyvällä omallatunnolla karsia kotityöt minimiin ja laittaa isommille lapsille vaikka piirretyt pyörimään.

Mitä jos unohtaisit kokkailut ja lämmittäisit jotain valmisruokaa? Nyt on lupa luopua superäidin viitasta!

Lue lisää: Näin äidin keho ja vauva muuttuvat alkuraskaudessa

4. Pyydä apua

Jos olet tähän asti ollut perheenne virallinen kodin- ja lastenhoitaja, on aika kääntää roolit. Valjasta muut perheenjäsenet, sukulaiset tai ystävät auttamaan kotitöissä ja käymään kaupassa.

Jos lapset on mahdollista saada hoitoon edes tunniksi pariksi, älä arastele varastaa itsellesi lepohetkeä.

Lue myös: 10 noloa mutta normaalia raskausoiretta

5. Mene aikaisin nukkumaan

Kuulostaa itsestäänselvyydeltä! Tosin jokainen, joka on joskus ollut kuolemanväsynyt, tietää, miten kovalta ponnistelulta nukkumaanmenokin voi tuntua. Heitä siis päättäväiset hyvästit myöhäisillan elokuville ja painu ajoissa petiin. Pari lisätuntia unta voi olla seuraavan päiväsi pelastus.

Jos se ei riitä, nuku päiväunet, jos mitenkään mahdollista. Jo parinkymmenen minuutin torkut voivat virkistää.

Lue myös: Raskausoireet ennen kuukautisten poisjääntiä – katso kattava lista!

6. Pysy liikkeessä

Hetkinen, eikö raskausaikana ollutkaan lupa makoilla itsensä tainnoksiin? Joskus liikkeessä pysyminen voi virkistää enemmän kuin lepo. Kevyiden kotitöiden parissa puuhastelu voi tuoda lisävirtaa, ja asioiden aikaansaaminen saa sinut uskomaan, että elämä voittaa.

Jos jaksat viimeisillä voimillasi raahautua ulkomaailmaan, rauhallinen kävelylenkki voi tehdä ihmeitä. Ulkoilu parantaa unenlaatua, mikä on enemmän kuin plussaa, kun yrität selviytyä raskauden tästä vaiheesta – joka onneksi yleensä menee ohi raskauden puoliväliin mennessä.

Lue, mistä raskausväsymys johtuu.

Lähteet: What to Expect, The Huffington Post

Juttu julkaistiin ensimmäisen kerran 18.1.2016.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä