Raskaus Odotusaika
15/07/2013

Liikunta raskausaikana

Liikunta tekee hyvää odottajallekin. Se säilyttää ryhdin, vahvistaa lihaksia ja antaa hyvän olon.

Liikunta raskausaikana

Liikunta tekee hyvää odottajallekin. Se säilyttää ryhdin, vahvistaa lihaksia ja antaa hyvän olon.

Liikunta tekee hyvää odottajallekin. Se säilyttää ryhdin, vahvistaa lihaksia ja antaa hyvän olon. Vaativia lajeja ei pidä aloittaa raskausaikana, mutta esimerkiksi kävely, uinti, rauhallinen tasamaahiihto, pehmeät tanssilajit sekä odottajien vesi- ja mammajumppa sopivat niillekin, jotka ovat ennen vain löhöilleet.

Tärkeintä on, että liikkuminen tuntuu mukavalta, että se ei satu, salpaa henkeä tai aiheuta pahaa oloa. Myös itsensä satuttamista tai kehon kohtuutonta rynkyttämistä pitää varoa. Kokemattomalle eivät sovi rankka aerobic, ratsastus tai pallopelit. Rullaluistelussa ja laskettelussa vaarana on lähinnä kaatuminen.

Verenvuoto, kivuliaat supistukset tai kohdunsuun avautuminen ovat ilman muuta este liikuntaharrastukselle. Jos äidillä on verenpainetta, sikiön kasvu on jostain syystä hidasta tai äidin historiassa on keskenmenoja, liikkumaan saa lähteä vain lääkärin luvalla.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.