Raskaus Odotusaika
06/10/2015

Näin helpotat raskauspahoinvointia – parhaat vinkit kuvotukseen

Rankka raskauspahoinvointi tekee elämästä vaikeaa. Listasimme parhaat kikat, jotka helpottavat oksetusta, heikkoa oloa ja päänsärkyä.

Näin helpotat raskauspahoinvointia – parhaat vinkit kuvotukseen

Rankka raskauspahoinvointi tekee elämästä vaikeaa. Listasimme parhaat kikat, jotka helpottavat oksetusta, heikkoa oloa ja päänsärkyä.

1. Haistele sitruunaa

Jos hajut kuvottavat, kokeile vanhaa merimiesten kikkaa eli sitruunaviipaleen haistelua. Raikas tuoksu vähentää oksetusta, ja jo pelkkä huomion suuntaaminen sitruunaan helpottaa oloa.

Pakkaa sitruunalohkoja minigrip-pussiin automatkoille ja mennessäsi paikkoihin, joissa on voimakkaita hajuja. Kääri lohko käsipaperiin, niin sitruunan haistelu ei herätä ihmettelyä.

Lue: Kuvottaa ja väsyttää – nämä ovat alkuraskauden oireet

2. Imeskele urheilujuomasta tehtyjä jääpaloja

Oksentelu kuivattaa elimistöä. Menetät energiaa ja ravinteita, ja pahoinvointi yltyy. Jos ruoka ei maistu, kokeile raikkaita urheilujuomia.

Tee juomasta jääpaloja, niiden imeskely on auttanut monia. Omenan tai sitruksen makuisessa urheilujuomassa on kirpeyttä, joka auttaa heikotukseen, ja enemmän ravinteita kuin tavallisessa mehussa.

Keskustele: Herkkä hajuaisti laukaisee pahan olon

3. Himmennä tietokoneen näyttöä

Raskauspahoinvointiin voi liittyä migreenin kaltaista päänsärkyä. Kipukohtaus voi saada alkunsa kirkkaista ja välkkyvistä valoista. Tietokoneen näytön valo ja silmien siristely pahentavat päänsärkyä.

Vähennä tietokoneen käyttöä, säädä näyttö himmeäksi ja teksti suureksi. Älä katsele televisiota pimeässä, sillä välkkyvä ruutu voi laukaista päänsäryn.

Lue myös: Raskausajan päänsärky

4. Syö jotain pientä ennen hammaspesua

Hammasharjan laittaminen suuhun voi laukaista oksennusrefleksin. Suu kannattaa totuttaa nielemiseen syömällä jotain pientä ennen hammaspesua.

Toisilla toimii pehmeä ja neutraali ruoka, kuten paahtoleipä. Toisilla pureskelu ja happamuus auttavat kuvotukseen. Kokeile vihreää omenaa tai jäisiä puolukoita.

Keskustele: Muita joita yököttää hampaiden peseminen raskausaikana?

5. Kokeile etikkaa päänsärkyyn

Etikan tiedetään tappavan bakteereja ja tasoittavan verensokeria. Se voi helpottaa päänsärkyä, heikotusta ja vatsavaivoja.

Sekoita 5 desiä vettä, teelusikallinen omenaviinietikkaa ja teelusikallinen hunajaa. Nauti juoma hitaasti. Älä käytä etikkaa, jos kärsit voimakkaasta närästyksestä, sillä happamat juomat voivat pahentaa oireita.

Keskustele: Mikä ruoka tai juoma auttoi sinulla raskauspahoinvointiin?

6. Juo paljon vettä ja syö suolaista

Oksentelu kuivattaa kehoa, mikä pahentaa oloasi. Juo päivittäin kolme litraa vettä pieninä annoksina, jotta kehosi pysyy nesteytettynä.

Jos et syö, pelkän veden juominen huuhtoo kehon suoloja ja lisää pahoinvointia. Syö pitkin päivää suolaisia, helposti pureksittavia välipaloja: suolakeksejä, suolatikkuja ja perunalastuja.

Keskustele: Mistä tietää että keho on kuivunut?

7. Syö pieniä aterioita ja vältä mausteita

Raskaat ateriat voivat närästää ja oksettaa. Syö pieniä annoksia, vältä rasvaa ja mausteita. Älä anna ruokailuvälin venyä yli kolmen tunnin, sillä verensokerin lasku pahentaa oloasi.

Jos olet todella huonovointinen, syö vaikka haukkauksia puolen tunnin välein. Napostelu ei ole suositeltavaa, mutta pahoinvoivana tärkeintä on saada syötyä mitä tahansa.

Keskustele: Raskauspahoinvointi – mies huusi roskaruoan syömisestä

8. Käytä löysiä vaatteita

Pillifarkut, poolokaulukset ja hiostavat kankaat voivat tehdä olosta tukalan. Suosi hameita ja hengittäviä paitoja, joissa on väljä kaula-aukko.

Voit käyttää jo raskauden alkuvaiheessa odotusvaatteita, joiden kireyttä voi säätää nyöreillä ja napeilla.

Keskustele: Mikä on äitiysvaatteiden idea?

9. Tarkkaile, mitkä asiat laukaisevat pahoinvoinnin

Iskeekö pahoinvointi aina tietyssä tilanteessa? Työkaverisi voi käyttää hajuvettä, jonka tuoksu on vahvimmillaan aamulla. Oksetus voi johtua naapurin parvekkeelta tulevasta tupakansavusta tai miehesi aamiaispekonista.

Jos tietty ärsyke laukaisee pahoinvoinnin, yritä poistaa se tai välttele tilannetta. Naapurin tai työkaverin kanssa voi neuvotella kohteliaasta häiritsevistä hajuista.

Keskustele: Miten raskauspahoinvoinnin aikana voi käydä töissä?

10. Pidä mukana selviytymispakettia

Pelko siitä, että oksennat julkisella paikalla, voi lisätä pahoinvointia. Pakkaa laukkuusi pieni selviytymispaketti, jossa on vaihtopaita, suuvettä ja kosteuspyyhkeitä. Olosi on varmempi, kun tiedät, että voit siistiytyä missä tahansa.

Keskustele: Emefobia eli järkyttävä oksentamisen pelko

11. Suuntaa huomiosi muualle

Pahoinvointi tuntuu voimakkaammalta, jos tarkkailet koko ajan kehosi reaktioita ja pelkäät oksentamista. Huomion suuntaaminen muihin asioihin voi helpottaa oloa. Tee jotakin helppoa, joka pakottaa keskittymään. Kokeile neulomista, ristikoita ja sudokuja.

Lue myös: Vaivat valvottavat odottajaa

Kaksplussan lukijoiden vinkkejä raskauspahoinvointiin:

”Mehujäitä yritin syödä ja Trip-mehuja.”

”Vanha isoäitini, 90 v., sanoi, että ennen aikaan raskauspahoinvointiin käytettiin yleisesti suolaa. Siis pieni kide merisuolaa suuhun liukenemaan.”

”Enpä voi muuta neuvoa kuin, että koita syödä sellaista, mikä edes osapuilleen tuntuu menevän alas ja älä anna ruokailuvälien kasvaa pitkiksi. Itsellä jostain syystä hampurilaiset ovat se paras lääke.”

”Sen lohdutuksen sanan voin sanoa, että olen nyt viikolla 12, ja kas: pahoinvointiaika on jo puolittunut.”

”Lääkäri kehotti syömään puolen tunnin välein jotain pientä esim. puraisu leivästä, puolikas banaani/muu hedelmä, välipalapatukka tai mikä vaan maistuu.”

Lisää lukijoiden vinkkejä:

Parhaat vinkit raskauspahoinvointiin

Mikä oikeasti auttaa tähän raskauspahoinvointiin?

Auttaako pahoinvointiranneke?

Lähteet: Babycentre, Parents.com, Parenting.com, Terveyskirjasto, Refluksi.fi, WebMD

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.