Raskaus Odotusaika
30/03/2016

Odottajan tukivyö auttaa lantion ja selän kipuihin

Lantiota ja selkää tukevasta tukivyöstä saa helpotusta raskausajan lihaskipuihin. Tukivyö kannattaa valita raskauden ajankohdan ja oman lihaskunnon mukaan. Kuntoilua tukivyö ei kuitenkaan korvaa.

Odottajan tukivyö auttaa lantion ja selän kipuihin

Lantiota ja selkää tukevasta tukivyöstä saa helpotusta raskausajan lihaskipuihin. Tukivyö kannattaa valita raskauden ajankohdan ja oman lihaskunnon mukaan. Kuntoilua tukivyö ei kuitenkaan korvaa.

Raskausvatsan kasvaessa lihassäryt voivat olla kivuliaita ja haitata jopa liikkumista. Raskaana oleville suunnitellut tukivyöt vähentävät lantion ja selän kuormitusta ja siten liitos- ja lihaskipuja. Ne on tehty tukemaan syviä lantion lihaksia.

Fysioterapeutit Minna Laaksonen Ääneseudun Fysiosta ja Stina Vesterlund Debora Fysiosta kertovat, mitä hyötyä tukivyöstä on odottajalle ja mihin tilanteisiin se sopii.

Kenelle tukivyö sopii?

Jos odottaja kärsii lihaskivuista selässä tai lantiossa, ja kipu kasvaa aina seistessä, voi tukivyön hankinta olla järkevää. Erityisesti nostaessa, seistessä ja liikkuessa tukivyö auttaa kannattelemaan vatsan painoa.

Tukivyö helpottaa asennon ja ryhdin ylläpitoa. Se voi lieventää paineen tunnetta liitosalueilla ja selässä. Koska vyö pyrkii avustamaan juuri lihaksia, voi se olla tarpeellinen myös odottajalle, jolla keskivartalon lihaskunto on heikompi.

Etenkin, jos on jo ennen raskautta tietoinen, että sairaus tai lihas- ja nivelvaiva vaikeuttaa jaksamista, on asia hyvä ottaa puheeksi neuvolassa.

Tukivöistä voi olla hyötyä muillekin kuin odottajille. Niitä käytetään esimerkiksi yliliikkuvien nivelten takia tai SI-nivelsairauden hoidossa.

Lue myös: Raskauden oireet ennen kuukautisten poisjääntiä: katso kattava lista
Keskustele: Tukivyö

Minkälainen tukivyö kannattaa valita?

Tukivöitä on hyvin erilaisia ja vahvuisia. Kevyet tukivyöt on tarkoitettu erilaisten vaivojen ennaltaehkäisyyn. Hieman tukevammat vyöt nostavat kevyesti vatsaa ylöspäin ja sopivat isommalle vatsalle.

Tukivöitä löytyy tuubimaisista kokovöistä kiristettäviin ja mukautuviin malleihin. Lisäksi vöissä voi olla alaselkää lämmittäviä ominaisuuksia.

Ennen kuin hankkii vyön, on syytä selvittää, mistä vaivat johtuvat: onko kyseessä hormonaalinen vai mekaaninen ongelma. Tämä auttaa valitsemaan myös sopivan vyön. Vöistä kannattaa kysyä neuvolasta tai kauppiaalta, jotta löytää itselleen sopivan vastaamaan omiin tarpeisiin.

Materiaalia ja mallia kannattaa tarkkailla, ettei tuki rullaannu tai hierrä. Vyötä voi käyttää myös vaatteiden päällä. Vyössä on hyvä olla leveät tarranauhat, jotka antavat joustavuutta ja mukavuutta.

Joissain tukivöissä on myös mahdollisuuksia säätää tiukkuus vatsan kasvun mukaan sopivaksi. Raskauden aikana käytettävissä tukivöissä on vatsalle kaavoitettu osio.

Jos vyö tuntuu epämukavalta tai pahimmassa tapauksessa painaa kipeästi vatsaa tai selkää, on syytä jättää vyön käyttö ainakin toistaiseksi. Mikäli tukivyö mietityttää, tukea voi aluksi yrittää saada esimerkiksi korkeammilla alushousuilla.

Suosittuja tukivyömerkkejä ovat muun muassa Anita ja Carriwell. Lisäksi apteekeista löytyy ainakin Nexcaren ja Labtexin tukivöitä.

Lue myös: Näin liikut turvallisesti koko raskausajan
Keskustele: Tukivyö, kokemuksia eri merkeistä?

Äiti testasi: tukivyö raskausviikolla 34

Odottajan tukivyöKokeilin mustaa Carriwell-tukivyötä raskausviikolla 34, koska selkäkivut olivat toista lasta odottaessani paljon kovemmat kuin ensimmäisessä. Ennen raskautta olin kokoa S, joten sama koko toimi myös tukivyössä.

Carriwell-vyö muistuttaa paidan alle puettavaa masutuubia, mutta se puetaan vähän alemmas, jolloin se jää osittain piiloon äitiyshousujen alle. Kätevä tukivyö toimii siis myös housujen ja paitojen jatkona. Se ei myöskään valu tai rullaudu, vaan pysyy napakasti päällä.

Vyön voi pestä normaalin pyykin joukossa 30 tai 60 asteessa. Saumaton vyö on helppo pukea; se vain sujautetaan päälle, eikä siinä ole hakasia tai solkia.

Aluksi vyö tuntuu liian tiukalta, mutta aika pian siihen tottuu. Etenkin kävellessä vyö auttaa alaselän kipuihin hyvin ja tukee myös vatsaa. Juoksin jopa bussiin tukivyö päällä.

Hellepäivänä korkealle mahan päälle yltävä vyö on aika kuuma.

Mari Uusitalo

Mihin tukivyö ei sovellu?

Tukivyö ei sovellu kovin hyvin istumiseen. Se voi helposti painaa vatsaa liikaa.

Lisäksi vyöt eivät ole kovin hengittäviä. Kesähelteillä voi siis tulla kuuma.

Lue myös: Selkäkipu raskausaikana
Keskustele: Baby belt

Miksi tukivyötä käytetään myös raskausajan jälkeen?

Raskausajan jälkeen tukivyö tukee alaselkää ja auttaa parantamaan ryhtiä, kun vatsalihasten tukea ei vielä ole. Tarvittaessa tukivyötä suositellaan käytettäväksi useita viikkoja synnytyksen jälkeen.

Raskauden jälkeen ajatuksena on ”litistää” vatsaa palautumaan synnytyksestä. Vyöt raskauden jälkeen ovat malleiltaan paljon yksinkertaisempia.

Usein raskauden jälkeen suositellaan aluksi pidempikauluksisia alushousuja tai lantiopohjan lihasten harjoittelua ennen kuin tukivyöhön tartutaan.

Katso myös video: Näin jumppaat lantionpohjan lihaksia yhdessä vauvan kanssa!

Lue myös: Odottajan lempeä pilates – katso 7 liikettä
Keskustele: Tukivyö lainaan neuvolasta?

Mistä ja paljonko maksaa?

Apteekit ja äitiysliikkeet myyvät useita erilaisia tukivöitä. Tukivöiden hinnat vaihtelevat runsaasti riippuen valmistajasta ja tasosta.

Osa terveyskeskusten apuvälinelainaamoista lainaavat niitä pienellä summalla lääkärin tai terveydenhoitajan suosituksesta.

Lue myös: 6 keinoa selvitä raskausajan väsymyksestä
Keskustele: Liitoskivut

Asiantuntijoina on haastateltu fysioterapeutti Minna Laaksosta Ääneseudun Fysiosta ja fysioterapeutti Stina Vesterlundia Debora Fysiosta.

Tukivyö ei ole kuntoilun korvike

Jo ennen raskausaikaa säännöllinen lantionpohjan ja keskivartalon harjoittelu antaa hyvän pohjan odotusajalle.

Keskivartalon alueen lihasten harjoittaminen on myös mahdollista läpi raskausajan, mutta tällöin pitää huomioida raskausajan tuomat haasteet. Treenata voi raskaanakin, mutta kovista harjoitteista kannattaa luopua kohdun alkaessa kasvaa.

Hyvä vatsatuki tai tukivyö muistuttavat keskivartalon lihasten työstä ja ryhdikkäästä asennosta ja lievittävät kasvavan vatsan tuomia vaivoja.

Tukivyö ei kuitenkaan ole syy jättää kuntoilua väliin. Jos selän tukeminen jää vain tukivyön varaan, hakee helposti keholle tukea vyöstä ja laiminlyö oman kehon lihasten työn.

Asiantuntijana Minna Laaksonen Ääneseudun fysiosta.

Lue myös: 5 tehokasta joogaliikettä raskausajalle
Keskustele: Raskaus ja yliliikkuvat nivelet

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.