Raskaus Odotusaika
27/07/2016

Raskaus ja helle – Näin pärjäät raskausmahan kanssa helteellä

Raskaana ja hellettä mittarissa? Lue odottavien äitien parhaat vinkit, miten raskausmahan kanssa pärjää helteellä.

Raskaus ja helle – Näin pärjäät raskausmahan kanssa helteellä

Raskaana ja hellettä mittarissa? Lue odottavien äitien parhaat vinkit, miten raskausmahan kanssa pärjää helteellä.

Raskaana olo hellekesänä jakaa äitien mielipiteet. Toisten mielestä olo isomahaisena kuumuudessa on yhtä tuskaa, kun taas toiset rakastavat lämpöä ja elävät elämänsä parasta aikaa.

”Pukeutuminen oli mukavinta ikinä, ei tarvinnut miettiä lisäkilojen tuomia makkaroitakaan, kun ne odotusaikana mukavasti ’silenivät’ siitä vyötärön kohdalta. Oli elämäni tähän asti paras kesä, onnellinen, kaunis olo!”, hehkuttaa eräs äiti Kaksplussan keskustelufoorumilla.

Lähes kaikkien mielestä odotuksen paras puoli kesällä on se, että pukeutuminen on helppoa, eikä äitiysvaatteisiin tarvitse kuluttaa suuria summia. Jalkoihin voi tökätä varvastossut tai olla kokonaan ilman kenkiä.

Moni myös myöntää, että on ilo saada esitellä kaunista vatsaa. Mehujäätä ja jäätelöä saa syödä ”luvan kanssa” jatkuvasti, kun oloa on pakko viilentää, ja tuoreita kasviksia ja marjoja on tarjolla mielin määrin.

Kesästä muistaa ehkä paremmin iloita, jos vertailee sitä talven räntäkeleihin.

Lue myös: Raskaus ja jalkavaivat: Näin hoidat turvotusta, suonikohjuja ja levottomia jalkoja
Keskustele: Raskaus ja helle

Öisiä tuskanhetkiä raskausmahan kanssa

Kun loppuraskaus sattuu kesälle, useimpien odottajien olo on kuitenkin jollakin tavalla tukala.

”Mies oli heinäkuun lomalla, ja pyörimme ympäri Helsinkiä lähes joka päivä, masusta huolimatta. Hyvin jaksoi tepastella, kunhan piti huolen sopivista lepohetkistä ja nesteiden nauttimisesta. Yöt olivat hankalia: kun muutenkin oli vaikea nukkua, niin kuumuus teki siitä aivan mahdotonta. Maha ahdisti muutenkin, ja öisin tuntui välillä, että en saa henkeä.”

Turvotus on äitigallupin mukaan riesojen ykkönen.

”Aamulla herättyäni, pystyin kävelemään kaksi tuntia. Kun aurinko alkoi porottaa, jalkani turposivat niin paljon, että ei auttanut kuin maata sisällä, katsella ulos ikkunasta ja haaveilla, miten kivaa olisi nautiskella kesän lämmöstä”, pahoittelee eräs äiti.

Nukkuminen voi olla vaikeaa, jos asuntoa ei saa viileäksi.

”Järkyttävä hikoilu alkoi heti, kun menin nukkumaan: ei auttanut, vaikka nukuin alasti, ja jokainen asuntomme ikkuna oli auki. Pienessä kerrostalokaksiossamme tämä tuuletusmuoto ei juurikaan edes auttanut, ja tämän lisäksi jouduin vielä kestämään ruikuttavaa miestä, jota mukamas paleli öisin.”

Muuan äiti ratkaisi asian menemällä nukkumaan rekkaan, jossa oli ilmastointi.

Jos iso maha on tukala, niin alkuraskauskaan ei ole aina helppoa helteellä. Kuumuus saa joillakin pahoinvoinnin yltymään, grillinhajut käyvät nenään, ja kauniista kesästä on huonovointisena vaikea nauttia.

”Koko kesä kului sairauslomalla tolkuttoman pahoinvoinnin vuoksi. Sisällä olin melkein koko kesän, kun ulkona huono olo maksimoitui. Asunnon sai pidettyä aika viileänä, kun kaihtimet olivat kiinni ja tuuletin pyöri ympäri vuorokauden. Sen kesän elin käytännöllisesti katsoen mehujäillä”, eräs äiti muistelee.

Lue myös: Jääpalat ja merisuola – Äitien parhaat vinkit raskauspahoinvointiin

Apukeinoja helteelle:

  • Kotona verhot alhaalla päivisin
  • Tuuletin kattoon tai pöydälle
  • Juo runsaasti nesteitä: vesi ja kylmät juomat auttavat
  • Syö kevyesti, ei tuhteja tai mausteisia ruokia
  • Jäätelö, etenkin mehujää
  • Ulkona viileässä nukkuminen
  • Uiminen

Parhaat apukeinot kuumuuteen

Helteessä kuitenkin pärjää, kun järjestää olonsa mahdollisimman mukavaksi. Äidit jakavat parhaat konstinsa:

”Sinä kesänä olimme paljon kotona, ja sisustimme parvekkeen mukavaksi oleskelupaikaksi. Jäätelöä kului, ja alkoholittomaan mansikkasiideriin tuli himo, jota piti välillä rajoittaa. Vaatetuksena toimivat pelkästään venyvät, mukavat hameet ja mekot”, eräs äiti kertoo.

”Päivät olin sisällä, suihkuttelin, söin jäätelöä ja katsoin CSI:tä dvd:ltä. Iltahämärissä kävin kävelyillä ja uimassa”, toinen muistelee.

”Kävin pari kertaa päivässä suihkussa viilentämässä oloa. Myös vesipullo oli pakko olla aina mukana. Valelu viileällä vedellä auttoi turvotukseen.”

Jos mahdollista, kannattaa myös paeta kaupungin asfalttiviidakosta mökille luonnon ja viilentävän järven helmaan, äidit neuvovat. Uiminen saa olon tuntumaan hetken kevyeltä.

”Viilensin itseäni sukeltelemalla pohjaan, jossa oli viileämpää vettä. Puiden katveessa oleva aitta pysyi pitkään viileänä, joten yötkään eivät olleet tuskaa”, mökkeilevä äiti kertoo.

Öisin ovat kaikki konstit käytössä, jotta saisi unen päästä kiinni.

”Laitoin olkkariin tuuletinvalaisimen alle ilmapatjan itselleni, ja nukuin siinä yöt alusvaatteisillani niin, että tuuletin oli päällä katossa. Ja kotona olivat päivisin kaikki verhot alhaalla, jotta asunto pysyisi viileänä.”

Nokkela hyödyntää kaikki mahdollisuudet viilennykseen.

”Isojen markettien kylmäosastot tulivat hyvin tutuiksi kesähelteellä 2004. Ainoa haittapuoli on se, että siellä joutuu seisomaan, joten jalat olivat turvoksissa”, eräs äiti muistelee.

Juominen on ensiarvoisen tärkeää hyvän olon ylläpitämiseksi. Nestettä saa myös mehujäistä, marjoista ja hedelmistä.

”Vaikka luulin juovani paljon vettä, niin siinä vaiheessa joutui ihan pakottamaan itsensä juomaan entistä enemmän. Kivennäisvedestä löytyi apu, ja sitä tuli juotua vähintään 1,5 litran pullollinen päivässä, kaiken muun nesteen lisäksi”, eräs äiti kertoo.

Jos vauva ehtii syntyäkin helteiden aikana, paras puoli on se, että häntä ei tarvitse paljonkaan pukea, toteavat lähes kaikki kesävauvan saaneet. Ulkoilun voi lämpimällä ilmalla aloittaa täysiaikaisen vauvan kanssa saman tien, kunhan totuttelee vähitellen ja muistaa pitää vauvan suojassa auringolta.

Lue myös: Näin raskaus vaikuttaa hiuksiin: 9 kysymystä hiusten hyvinvoinnista
Keskustele: Kesällä raskaana olleet, onko tukalaa?

Vinkit yleisimpiin raskausvaivoihin kuumalla

1. Turvotus: Hoida juomalla paljon vettä

Kuumat kelit lisäävät nesteen kertymistä elimistöön, etenkin käsiin ja jalkoihin. Kohtuullinen turvotus on normaalia. Se kertoo, että elimistössä on tavallista runsaammin nestettä, että istukka toimii hyvin ja että lapsivesi kiertää äidin munuaisissa puhdistumassa.

Turvotuksen määrää tarkkaillaan neuvolassa, koska yhdessä muiden oireiden kanssa runsas turvotus saattaa olla merkki raskausmyrkytyksestä. Normaalia turvotus on, jos verenpaine ei nouse eikä virtsaan ilmesty valkuaista.

Runsas veden juominen helpottaa pinkeää oloa, samoin lepo ja vähäsuolainen ruokavalio. Kokeile mansikoita ja ananasta, joiden on todettu poistavan nesteitä. Juo kaksi litraa vettä joka päivä.

Lue myös: Ihon hoito raskaana: näin estät kuivumista ja raskausarpia

2. Huonounisuus: Huone pimeäksi päivisin ja kylmä suihku illalla

Katkonainen uni kuuluu loppuraskauteen; jos siihen kuitenkin liittyy jatkuvaa unettomuutta, kannattaa hakea apua. Kesän kuumuus lisää väsymystä ja hankaloittaa nukkumista.

Makuuhuoneen ikkunaan voi asentaa pimentävät verhot tai kaihtimet. Päivällä ne torjuvat aurinkoa, mikä pitää huoneen viileämpänä, ja nukkuminenkin helpottuu.

Viileä suihku tuo joksikin aikaa helpotusta, mutta unen turvaamiseksi voi harkita myös tuulettimen ostamista.

Lue myös: Odottaja, näin raskaus muuttaa kehoasi

3. Heikotus: Syö ja juo riittävän usein

Odottajan elimistö käy tavallaan ylikierroksilla, minkä vuoksi heikko olo iskee helteellä tavallista helpommin. Muista jälleen levätä, juoda ja syödä tarpeeksi.

4. Närästys: Vältä grilliruokia

Suureksi kasvanut kohtu aiheuttaa närästystä painaessaan mahalaukkua. Raskaat ja mausteiset grilliruoat kannattaa jättää väliin. Parasta olisi syödä usein, mutta kevyesti ja vähän kerrallaan. Kysy apteekista odottajalle sopivia närästyslääkkeitä.

Lue myös: Näin helpotat närästystä raskausaikana
Keskustele: Odotusajan närästys ja hapokkuus

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.