Raskaus Odotusaika
28/09/2013

Raskaus ja liikunta

Odottajan olisi hyvä harrastaa säännöllisesti liikuntaa.

Raskaus ja liikunta

Odottajan olisi hyvä harrastaa säännöllisesti liikuntaa.

Odottajan olisi hyvä harrastaa säännöllisesti liikuntaa.

Ainakin raskauden puoliväliin eli raskausviikolle 20 asti voi jatkaa normaaleja liikuntatottumuksia. Liikunnan voi myös aloittaa raskauden aikana. Liikunnan tahtiin sopivat samat ohjeet kuin kuntoliikuntaan yleensäkin: kiiruhdetaan hitaasti asteittain rasitusta lisäten. Rasitus on sopivaa, jos liikunnan aikana pystyy keskustelemaan.

Loppuraskauden aikana turvallisia liikuntamuotoja ovat kävely, hölkkä, hiihto, uinti, pyöräily, äitiysjumppa ja ohjattu kuntosaliharjoittelu. Tällöin pitää välttää tapaturma-alttiita lajeja ja liikuntamuotoja, joissa kohtu voi joutua voimakkaaseen hölskyvään liikkeeseen tai puristuksiin.

Osa kuntosaleista tarjoaa erityisesti raskaana oleville ja pikkulasten äideille suunniteltuja mammajumppia.

 

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.