Raskaus Odotusaika
19/07/2013

Raskaus ja uni

Alkuraskaudessa odottajan unentarpeella ei joskus ole mitään rajoja, eikä runsaskaan nukkuminen tunnu poistavan väsymystä.

Raskaus ja uni

Alkuraskaudessa odottajan unentarpeella ei joskus ole mitään rajoja, eikä runsaskaan nukkuminen tunnu poistavan väsymystä.

  • Alkuraskaudessa odottajan unentarpeella ei joskus ole mitään rajoja, eikä runsaskaan nukkuminen tunnu poistavan väsymystä. Keskiraskaudessa uni usein normalisoituu ja muuttuu loppuraskautta kohti kevyemmäksi. Unen saaminen voi olla hankalaa, koska suuri vatsa vaikeuttaa hyvän nukkuma-asennon löytämistä, ja kolotukset sekä paikkojen puutuminen kiusaavat äitiä usein juuri yöllä. Tavallista on, että loppusuoralla äidit nukkuvat suorastaan kehnosti.
  • Kylkiasento on loppuvaiheessa toisinaan ainoa mahdollinen nukkuma-asento, ja pienistä, vatsan alle laitettavista tyynyistä voi olla silloin apua. Sängyn pääpuolta voi myös kohottaa, jos vauva painaa keuhkoja ja tukkoisuus vaivaa odottajaa. Liukas satiinilakana voi helpottaa kääntymistä.
  • Jos unettomuus menee todella pahaksi, voi olla parempi vaihtoehto ottaa unilääkettä kuin valvoa jatkuvasti. Asiasta on kuitenkin aina keskusteltava lääkärin kanssa. Valeriaanavalmisteita tai muita luontaistuotteita ei kannata raskausaikana ottaa omin päin unettomuuden hoitoon, koska niiden vaikutuksia ei tunneta tarkkaan.
  • Osa odottajista nukkuu loppuraskaudessaankin melko hyvin. Raskaana olevan unet voivat olla erikoisia, jopa kummallisen villejä. Myös pelot voivat tulla uniin. Painajaisista kärsivät etenkin ensikertalaiset, koska he eivät tarkalleen tiedä, mikä heitä odottaa. Unten mailla alitajunta tekee työtä äidin puolesta ja valmistelee häntä uuteen tehtävään ja tilanteeseen.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.