Raskaus Odotusaika
19/07/2013

Vältettävä ravinto raskauden aikana

Suola kerää elimistöön nesteitä ja voi aiheuttaa turvotusta. Sen runsas nauttiminen kohottaa myös verenpainetta ja saattaa liittyä muun muassa raskausmyrkytyksen eli pre-eklampsian puhkeamiseen.

Vältettävä ravinto raskauden aikana

Suola kerää elimistöön nesteitä ja voi aiheuttaa turvotusta. Sen runsas nauttiminen kohottaa myös verenpainetta ja saattaa liittyä muun muassa raskausmyrkytyksen eli pre-eklampsian puhkeamiseen.

  • Suola kerää elimistöön nesteitä ja voi aiheuttaa turvotusta. Sen runsas nauttiminen kohottaa myös verenpainetta ja saattaa liittyä muun muassa raskausmyrkytyksen eli pre-eklampsian puhkeamiseen.
  • Rasva, lähinnä kova eläinrasva nostaa kolesteroliarvoja ja saostuu verisuoniin. Rasiamargariinien ja ruokaöljyjen välttämättömät rasvahapot sen sijaan ovat kohtuudella käytettyinä tärkeitä sekä äidille että sikiön kehitykselle. Rasvainen ruoka paitsi lihottaa myös rasittaa maksaa, jonka aineenvaihdunta on muutenkin raskaushormonien takia tavallista kovemmilla. Erityisesti odottajien, joiden suvussa esiintyy raskaushepatoosia, on syytä varjella maksaansa liiallisilta rasvoilta.
  • Sokeri lihottaa, ja insuliiniaineenvaihdunnanhäiriöt ja raskausdiabetes ovat tavallisempia juuri ylipainoisilla odottajilla.
  • Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia, jonka liikasaanti voi olla vaaraksi sikiölle. Vaikka maksan A-vitamiinipitoisuudet ovat laskeneet, odottajan ei edelleenkään pitäisi syödä kuin korkeintaan yksi maksa-ateria kahdessa viikossa.
  • Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella odottajille. Aspartaami ja asesulfaami ovat sallittuja.
  • Salmiakki ja lakritsi ovat monen mieliherkkua, mutta odotusaikana niiden ahmimista kannattaa rajoittaa, sillä kummatkin nostavat verenpainetta.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.