”Halaisin esikoistani useammin” – 10 asiaa, jotka vanhemmat tekisivät toisin raskausaikana

Pääsisipä ajassa taaksepäin niihin päiviin, kun vauva asusteli vielä vatsassa. Mitä kaikkea tekisinkään toisin?

Teksti Anniina Rintala
Kuvat iStock
Raskausaika – mitä tekisin toisin?
Raskausaikana kannattaa pyhittää hetkiä rennolle yhdessäololle.

Vauvasta haaveilevan mielessä raskausaika näyttäytyy loisteliaana: kauniin vatsakummun sivelyä ja vauvan tarvikkeiden hypistelyä rakkaiden ystävien ympäröimänä. Puolisokin saattaa odottaa, että odottaja on seesteinen ja onnensa kukkuloilla.

Todellisuudessa monet stressaavat raskausaikana suuren elämänmuutoksen vuoksi, vaikka odotus olisikin toivottu. Raskaus tuo myös mukanaan osalle odottajista erilaisia vaivoja. Tämä voi yllättää esikoistaan odottavat vanhemmat.

Kysyimme lukijoilta, mitä he tekisivät toisin raskausaikana.

1. Lepäisin ja nukkuisin

Ehkä olisin voinut levätä enemmän enkä häärätä koko maailmaa valmiiksi.

Lepäisin enemmän ehdottomasti. Nukkuisin varastoon, jos niin olisi voinut tehdä.

Suurin osa vastaajista korosti levon merkitystä. Vaikka unta ei voi varastoida tai tallettaa, on aina parempi, jos ei vauvan syntyessä ole valmiiksi uupunut.

Levänneenä ei myöskään hermoile yhtä helposti kuin väsyneenä. Tunnekuohuja voi  yrittää loiventaa nukkumalla riittävästi. Herkkuhimokin pysyy paremmin kurissa.

2. Raskausaika – Hermoilisin vähemmän

– Keskittyisin enemmän mielen tasapainoon ja tekisin enemmän asioita, jotka ilahduttaisivat itseäni.

Olisin armollisempi omia ajatuksiani kohtaan. Puoliso oletti, että olisin vain onneni kukkuloilla. Tosiasiassa mietin monta kertaa, että oliko raskautuminen sittenkään hyvä ajatus ja miten elämämme tulee muuttumaan. Loppuraskaudessa alkoi tuntua, että olin märehtinyt tarpeeksi.

”Älä hermoile!” Helpommin sanottu kuin tehty. Suureen elämänmuutokseen, jonka raskaus tuo tullessaan, kuuluu vääjäämättä myös negatiivisia tunteita. Niiden tarkoituksena on valmistaa vanhempia tulevaan.

Odottajan kannattaa kuitenkin pyrkiä vahvistamaan positiivisia mielikuvia omasta vanhemmuudesta ja vauvasta. On myös tärkeää tehdä asioita, jotka vievät ajatukset hetkeksi muualle intensiivisestä odotuksesta.

Jos murehtiminen tuntuu karkaavan liiallisuuksiin tai olo on masentunut, kannattaa huoliin ehdottomasti hakea apua. Neuvolapsykologille voi kysyä lähetettä oman kunnan neuvola-ajanvarauksen kautta.

Raskausaika – liikunta kannattaa

Raskausaika: Uiminen on sopivaa liikuntaa, ja se onnistuu yleensä loppuraskaudessakin. Kuva: iStock

3. Aloittaisin kuntoilun

Ehdottomasti liikkuisin enemmän, jos siitä jäisi into liikkua paljon myös vauvan kanssa.

– Synnytyksen jälkeen palautuminen olisi helpompaa, jos olisin liikkunut enemmän.

Raskaana liikunta ei välttämättä houkuttele – varsinkin, jos kuvottava olo jatkuu yötä päivää tai väsymys vaivaa. Moni lukija kuitenkin toivoi, että olisi joko aloittanut jumppaamisen tai pitänyt kuntoa yllä raskausaikana. Niin vauvan synnyttyä olisi matalampi kynnys lähteä liikkeelle.

Lantionpohjan lihasten jumppaa voi tehdä vaikka sängyssä tai sohvalla nuutuneimpina päivinä. Säännöllinen jumppa ehkäisee virtsankarkailua ja laskeumia.

4. Viettäisin enemmän aikaa ystävien kanssa

Ystäviä tapaisin enemmän. Synnytyksen jälkeen ei jaksa nähdä kavereita niin usein.

En kehdannut toivoa baby shower -juhlia, vaikka olisin sellaisia kovasti kaivannut. Nyt yrittäisin vihjaista kaverilleni asiasta.

Vauvan synnyttyä ystävien tapaaminen voi jäädä joksikin ajaksi taka-alalle. Varsinkin imettävän vanhemman voi olla vaikea irtautua pienestä, tiheään maitoa halajavasta vauvasta.

Raskaana kannattaakin nauttia ystävien seurasta, pitää yhdessä hauskaa ja iloita vauvan saapumisesta. Läheisten ihmisten seura voi sitä paitsi rauhoittaa, kun odottaja tuntee olevansa herkimmillään.

5. Söisin toisin

Tekisin vielä terveellisempää ruokaa odottavalle puolisolle.

Olisin liikkunut enemmän ja syönyt terveellisemmin, koska voin koko raskauden todella hyvin. Turhaan kertyi yli 20 raskauskiloa, kun söi miten sattui. Puolet aivan turhaa, joita nyt sitten hikipäässä yritän sulatella.

Raskausaikana ruokavaliota saattaa joutua muuttamaan, sillä odottajan pitää huomioida monta ravitsemuksellista seikkaa. Alkoholi on ehdottomassa pannassa, kuten myös listerioosiriskin sisältävät tuotteet. Sen sijaan esimerkiksi kofeiinia voi nauttia rajoitetusti.

Turvallinen ravinto takaa odottajan ja vauvan hyvinvoinnin, ja se auttaa myös painonhallinnassa.

6. Hellisin itseäni

Raivaisin kalenterista tilaa mammajoogalle ja vyöhyketerapialle. Söisin myös huolettomammin, enkä stressaisi jokaista suupalaa.

Kävisin elokuvissa, yksin uimahallissa ja kävelyillä luurit päässä.

Kun vauva ilmoittaa tulostaan, alkaa moni miettiä, mitä kaikkea tekemätöntä pitäisi vielä ehtiä hoitaa ennen kuin raskausaika on ohi ja h-hetki käsillä. Voi olla toki rauhoittavaa ajatella, että vielä ehtii tehdä asian jos toisenkin.

On kuitenkin hyvä myös pysähtyä hemmottelemaan itseään – nyt jos koskaan se kannattaa.

Rentoutunut ja hyvä olo vaikuttaa myös vauvan hyvinvointiin. Lisäksi pienten lasten vanhemmilla oma aika on tunnetusti kortilla, joten raskausaikana siihenkin kannattaa satsata.

Raskausaika on lupa käyttää myös loikoilemiseen

Raskausaika on lupa käyttää osiltaan myös loikoiluun. Kuva: iStock

7. Raskausaika: Viettäisin aikaa lasteni seurassa

Halaisin esikoistani vieläkin useammin.

Retkeilisin ja touhuaisin enemmän yhdessä vauvan isosisarusten kanssa. 

Vauva vaatii paljon vanhemman huomiota. Niinpä perheen muut lapset usein kokevat mustasukkaisuutta, mikä on täysin normaalia. Odottaja itsekin saattaa olla huolissaan, miten huomiota ja aikaa riittää kaikille lapsille vauvan synnyttyä.

Lasten kanssa oleminen ja yhdessä tekeminen kannattaa ennen vauvan saapumista. Lapsille ja vanhemmallekin jää hyviä muistoja, jotka lämmittävät silloin, kun yhteistä aikaa ei ole niin helppoa järjestää.

8. Tallettaisin muistoja raskausajasta

Kävisin odotusajan kuvauksessa. Ammattilaisen ottamat kuvat olisivat takuulla kauniita muistoja.

Valokuvia raskausajalta löytyy, mutta vatsasta ei varsinaisesti ole otoksia. Ihastelisin niitä mielelläni nyt, kun oma olo ei enää ole tukala.

Raskausvatsa ja muut ulkoiset keholliset muutokset ovat ainutlaatuisia. Vatsan kanssa olo saattaa olla kömpelö, mutta joskus tulet vielä muistelemaan kaiholla pyöristynyttä kaunistusta.

Monet lukijat haikailivat valokuvien perään. Muista kuvata tai pyytää jotakuta toista ottamaan otoksia vartalostasi. Niistä on varmasti iloa myöhemmin.

9. Valmistaisin ruokia pakastimeen

Tekisin pakkaseen ruokia ja kahviherkkuja valmiiksi.

Vauvan kanssa ruuan laittaminen ei ole aina mutkatonta hommaa. Varsinkin ensimmäiset kuukaudet voivat olla taiteilua, sillä yleensä vauvat kaipaavat maitoa tiheään.

Kaupan valmisruuat ovat täysin hyväksyttävää murkinaa, mutta ruokaa voi myös pakastaa niiden päivien varalle, kun alat olla aivan kyllästynyt valmismakaronilaatikkoon.

10. Mikä tärkeintä… nauttisin olostani ja kasvavasta vauvasta

Nauttisin jokaisesta hetkestä ja potkusta.

Silittelisin kasvavaa vatsaa ja juttelisin vauvalle.

On päiviä, jolloin raskausaika ja sen tuoma olotila kyllästyttää. Vauva-arkeen valmistautuminen saattaa viedä niin paljon huomiota, että odottaja unohtaa pysähtyä iloitsemaan raskaudesta.

Helli vatsaasi ja siellä elävää pientä ihmettä. Sinulla on lupa unohtaa kaikki ulkopuoliset murheet hetkeksi ja iloita vauvasta, jonka kanssa elämänmittainen matkanne on juuri alkamassa.

Anna.fiRaskaus ei aina olekaan niin auvoisaa aikaa

Kursivoidut kohdat ovat vastauksia Kaksplussan Facebook-kyselyyn.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä