Raskaus 4.7.2018
TEKSTI Toimitus
KUVAT iStock

Pelottaako synnytyksen jälkeinen masennus? 5 vinkkiä, kuinka varautua mielenmuutoksiin

Synnytysmasennus pelottaa monia odottajia, sillä keinoja sen ehkäisemiseksi ei juuri ole. Nämä vinkit voivat kuitenkin rauhoittaa oloasi.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Synnytyksen jälkeinen masennus eli synnytysmasennus pelottaa osaa äideistä jo odotusaikana.

Synnytyksen jälkeistä masennusta ei voi varsinaisesti ehkäistä: Se voi johtua esimerkiksi hormonaalisista tekijöistä ja tulee, jos on tullakseen.

Voit kuitenkin jo etukäteen lieventää masennuksen aiheuttamia haittoja siltä varalta, että niin kävisi.

1. Perehdy tunnusmerkkeihin

Perehdy jo etukäteen synnytyksen jälkeisen masennuksen tunnusmerkkeihin. Mieti valmiiksi, mitä teet sitten, jos huomaat itsessäsi masennuksen oireita. Keskustele pelostasi neuvolassa ja pyydä lisätietoa.

2. Puhu aiheesta puolisosi kanssa

Juttele synnytysmasennuksesta puolisosi kanssa, jotta myös hänen on mahdollista tunnistaa oireet, jos niitä ilmaantuu. Miehet eivät yleensä ole kovinkaan hyvin tietoisia synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.

3. Pidä huoli hyvistä elintavoista

Huolehdi riittävästä levosta, terveellisestä ruokavaliosta ja fyysisestä kunnostasi. Kun voit hyvin, jaksat paremmin ja toivut myös synnytyksestä nopeammin.

4. Älä kasaa suorituspaineita

Yritä olla luomatta valtavia odotuksia ja suorituspaineita tulevaa vanhemmuutta kohtaan. Tee itsellesi selväksi, että on täysin luonnollista ja hyväksyttävää, ettei kaikki mene omien tai muiden luomien ihanteiden mukaan. Olet paras ja riittävän hyvä äiti lapsellesi juuri sellaisena, kuin olet. Perfektionismi voi altistaa masennukselle, ja siitä tulisi pyrkiä eroon.

5. Ota vastaan avuntarjoukset

Odotusaikana tuttavat ja sukulaiset tarjoavat usein innokkaasti apuaan myös pyytämättä. Paina nämä tarjoukset mieleesi ja käytä niitä. Pyydä myös jo ennen vauvan syntymää ystäviä ja sukulaisia vauvan- ja kodinhoitoavuksi. On helpompaa, kun olet luonut tukiverkon, johon tukeutua silloin, kun tarvitsee itse lepoa.

Lähde: Suomalainen vauvakirja (Otava)

Kaksplus kuuluu samaan konserniin Kustannusosakeyhtiö Otavan kanssa.

Lue myös:

Näin synnytysmasennus voi vaikuttaa vauvaan

Raskausmasennus – jopa yleisempää kuin synnytyksen jälkeinen masennus

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: