Raskaus 19.7.2013
TEKSTI Toimitus
KUVAT SKOY

Ravinto raskauden aikana

Raskauden aikainen ravinnontarve ei juurikaan lisäänny. Tärkeintä on syödä terveellisesti, monipuolisesti ja säännöllisesti.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Mikä ruokavaliossa muuttuu raskausaikana?

Jos ravintotottumukset ovat hyvät, odottajan ei tarvitse ryhtyä erityiselle terveysruokavaliolle. Riittää, että hän syö monipuolista ruokaa, säännöllisesti ja mieluummin pieniä annoksia, mutta entistä useammin päivässä.

Ravintoaineiden tarve tosin lisääntyy odotusaikana, mutta tämä ei tarkoita, että naisen pitäisi nyt syödä kahden edestä. Ruokamääriä ei lisätä, vaan suositaan terveellisiä ruoka-aineita, joita sikiön rakentumisessa tarvitaan.

Raskaudenaikainen energiatarpeen lisäys koskee lähinnä loppuodotusta ja on vain noin kymmenen prosenttia, ylipainoisilla äideillä ei sitäkään.

Lue myös: Painon putoaminen raskausaikana – milloin on syytä huolestua?
Keskustele: Pitääkö paikkansa, että raskaana saa syödä kahden edestä?

Mitä syödä raskauden aikana?

Hyviä uuden elämän rakennusaineita ovat tuoreet kasvikset, marjat, hedelmät, kala, broileri, vähärasvainen liha, maitovalmisteet, kokojyvätuotteet ja -ruisleipä.

Ravitsemusasiantuntijoiden laatima lautasmalli on odotusaikanakin hyvä ohjenuora: puolet lautasesta on tuoreita tai kypsennettyjä vihanneksia, neljäsosa perunaa, pastaa tai riisiä ja neljäsosa kalaa, kanaa tai vähärasvaista lihaa.

Lue myös: 20 kysymystä odottajan ruokavaliosta
Keskustele: Mitä saa / ei saa syödä raskaana?

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: