Synnytä rennommin ja tehokkaammin! Hengitys on helppo omatoimivalmennus ja näin se toimii

Entäpä jos moni ikävä synnytyskokemus johtuikin perusasioista, joista äiti ei vain sattunut kuulemaan? Synnytysvalmentaja uskoo, että asia on juuri näin.

Teksti Natalia Kisnanen
Hengittämisestä saa helpotusta supistuksiin. Vaihda ponnistushengitykseen, kun tositoimet alkavat.

Synnytystään voi helpottaa yksinkertaisilla joka naisen konsteilla. Oikea hengitystekniikka synnytyksessä tukee kehon luontaista toimintaa supistuksissa ja ponnistaessa. Kun harjoittelee etukäteen kotona, keho muistaa apukeinot tosipaikan tullenkin.

Synnytysvalmentaja, doula ja fysioterapeutti Jenna Moisala kertoo hyväksi koetut vinkit.

– Valmistautuminen kannattaa, sillä synnytyksen kulkuun pystyy silloin vaikuttamaan positiivisesti riippumatta siitä, haluaako käyttää sen aikana lääkkeitä vai ei.

Aluksi: Tärkeintä on rentoutuminen

Niin eläinten kuin ihmistenkin kehot tahtovat luontaisesti synnyttää turvallisissa oloissa. Rento keho tuottaa endorfiineja ja oksitoniinia, jotka vauhdittavat alapään avautumisprosessia ja vievät kipua pois.

Stressi ja jännitys antavat kehon hormonitoiminnalle puolestaan vastakkaisia viestejä: nyt ei ole turvallista viedä hommaa loppuun asti, jarrutetaan! Mutta kun käyntiin jo lähtenyt synnytys etenee jarru päällä, kehon lihakset ikään kuin taistelevat toisiaan vastaan. Osa lihaksista yrittää saada vauvan ulos, osa puskee vastaan.

Siitä syntyy vääjäämättä kipua.

Keho hormoneineen toimii tässä mekaanisesti, eikä sitä pelkillä järkiargumenteilla vakuuteta. Onneksi voimme niinikään mekaanisesti vaikuttaa siihen, miten rennoksi keho tuntee itsensä:

  • Pitkät uloshengitykset auttavat kehoa uskomaan, että nyt kuuluu rentoutua.
  • Hengitystään voi hidastaa ja ilman ulos päästämistä pidentää esimerkiksi laulamalla ulos hengittäessään synnytyslaulua. Se toimii tuottamalla ja toistamalla jotain vokaalia leuat rentoina.
  • Siitäkin on apua, jos ulos hengittäessään keskittyy tuntemaan kehonsa painon.
  • Jos laskeminen ei hermostuta sinua vaan matematiikka auttaa sinua hallitsemaan tilanteet paremmin, ota numerot avuksesi. Laske sisään hengittäessäsi neljään ja ulos hengittäessäsi kuuteen tai kahdeksaan, mikä vain itsestäsi hyvältä tuntuu.
  • Hyödynnä ihan kaikki, mikä sinua rentouttaa, lempimusiikista hellään kosketukseen. Listaa etukäteen sinua rentouttavat, synnytyssaliin siirrettävissä olevat asiat ja anna lista myös tukihenkilöllesi luettavaksi.

Avautumisvaihe: Supistusten uhrista surffaajaksi

Tositoimet alkavat, kun voimakkaat, tihenevät supistukset ryhtyvät avaamaan synnytyskanavaa.

Moni synnyttäjä menee tässä kohtaa paniikkiin, koska hänestä tuntuu, että hän on vain avuton kärsijä supistusten armoilla. Ahdistus käynnistää stressihormonituotannon. Se puolestaan heikentää supistusten avaavaa tehoa. Paniikki tekee supistuksista kivuliaampia, koska stressihormonit ovat vasta-ainetta kipua peittäville mielihyvähormoneille.

Jos sinulla on tapana järkeillä vaikeat asiat itsellesi helpommiksi, järkeile nyt, että jokainen supistus on ystäväsi, erittäin tarpeellinen tienavaaja vauvallesi. Oikeanlainen hengitys voi auttaa tuntemaan, ettet olekaan supistusaallon uhri vaan surffari sen harjalla:

  • Kun supistus alkaa, hengitä keskivartalosi täyteen kuin ilmapallo. Anna hengityksen olla syvää ja täyttää kroppasi alhaalta ylös asti.
  • Hengitä sitten ulos hitaasti ja rauhallisesti.
  • Ehdit synnytyssupistuksen aikana hengittää näin luultavasti 2–5 kertaa.

Tämä hengitystekniikka synnytyksessä on parempi tapa kulkea supistuksen läpi kuin vaikkapa huutaminen, joka vain syö voimiasi.

Moni osaa keskittyä hengittämistekniikkaan synnytyksessä paremmin maskin avulla.

Koko avaavan vaiheen ajan olisi tärkeää pitää etenkin lantionpohja mahdollisimman rentona. Se voi kuulostaa hankalalta, mutta monilla auttaa, kun rentouttaa leuan. Voit raottaa suutasi ja painaa kielen yläetuhampaittesi taakse.

Synnytykseen mukaan tulevan tukihenkilön voi ohjeistaa tarkkailemaan kehonkieltäsi. Jos hän näkee, että lihaksesi ovat menneet jännityksestä lukkoon, hän voi hellästi huomauttaa tästä ja auttaa sinua rentoutumaan uudelleen.

Ponnistus: Muista voimistava ponnistushengitys

Lue myös: Mikä synnytysasennoista on paras? Ponnistusvaiheen asentojen plussat ja miinukset

Kun hengityksen tahti kiihtyy ihan luonnostaan ja hengitys käy äänekkäämmäksi, ollaan siirtymässä avaavasta vaiheesta ponnistusvaiheeseen. Älä pelästy; ilmiö johtuu yksinkertaisesti siitä, että kohdun työntörefleksi saa synnyttäjän ähisemään uloshengityksessä.

Tässä kohtaa voit siirtyä ponnistuksia voimistavaan hengitykseen.

  • Hengitä nenän kautta ja edelleen syvään, mutta kanavoi ulos hengittäessäsi ilmavirta alaspäin mahdollisimman takaa, ikään kuin selkärankaa pitkin.
  • Ota vatsalihakset mukaan, puske ilma alas koko kehollasi, lantio kuitenkin rentona.
  • Tiedät onnistuneesi, kun tunnet uloshengityksesi pakaroissa asti.

Harjoitus tekee mestarin, ja voitkin treenata tätä raskaana ollessasi, kun käyt kakalla. Kokeile ponnistushengitystä aina kun ponnistat vessanpöntöllä, ja huomaat, miten se helpottaa vessassa asiointia. Hengittämällä työntäessä sulkijalihakset ovat rennommat, mikä voi auttaa ummetukseenkin.

Sen useammin tätä tehokasta hengitystapaa ei raskaana ollessa kuitenkaan kannata harjoitella. Liian tiuha harjoittelu voi nimittäin työntää masuvauvaa alaspäin liian aikaisin.

Ponnistushengitys voi nopeuttaa ponnistusvaihetta tuntuvasti.

Lue myös: Synnytys pystyasennossa helpottaa ponnistamista ja vähentää repeämiä

”Monilla ei ole vähäisintäkään perustietoa”

Synnytysvalmentaja Jenna Moisalan mukaan monet synnytysvinkit olivat aiemmin joka naisen perimätietoa.

– Ennen vanhaan naisilla oli enemmän tarvetta pitää näitä tietoja ja taitoja hallussa. Tänä päivänä tarve pystytään ohittamaan lääkkeillä, Moisala huomauttaa.

Hän ilmaisee surunsa siitä, että synnytysvalmennusta on monissa kunnissa supistettu.

– Nykyään naisilla ei ole välttämättä rentoutumisesta ja omista keinoista helpottaa synnytystä vähäisintäkään perustietoa, joka kuuluisi kaikille. Olen saanut vahvaa viestiä odottajilta, että neuvoloissa ei kerrota rentoutumisen isosta vaikutuksesta synnytyksen kulkuun.

Moisalan mukaan kannattaa ottaa selvää synnyttämisestä neuvolan ulkopuolellakin. Myös kätilöltä voi kysyä tositoimien aikana neuvoa, jos hengitystekniikka synnytyksessä meinaa unohtua.

Lisää tietoa: Aktiivinen synnytys ry

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä