Lapsen kehitys 20.11.2017 Päivitetty 26.06.2023

Lasta ei huvita mennä harrastukseen – kannattako vanhemman tuputtaa? Ohjeet eri ikäkausille

Milloin vanhemman pitää kannustaa harrastukseen ja milloin tuputtaminen tappaa innon? Psykologi antaa vinkit eri ikäkausille.

Teksti
Leeni Hoimela
Kuvat
iStock

4-vuotias ei haluaisi lähteä tanssitunnille, vaikka hän rakastaa tanssimista ja vielä muutama viikko sitten halusi ehdottomasti aloittaa tanssiharrastuksen. Päiväkodin jälkeen väsyttää, mekko on väärä ja opettaja tyhmä.

Tilanne on varmasti eri harrastuksista tuttu joka vanhemmalle: mennäkö vai eikö mennä? Miten vanhemman pitäisi suhtautua, jos lapsen into harrastukseen alkaa tökkiä?

Psykologi, nuorisopsykoterapeutti Pepita Hänninen antaa vinkit eri ikätasoille.

Aivan pienen lapsen ei tarvitse harrastaa mitään. Tavallinen puuhailu riittää.

Jos lapsi on noin 3-5-vuotias:

Hänninen huomauttaa, että alle kouluikäinen lapsi ei tarvitse harrastuksia lainkaan.

– Jos lapsi tykkää käydä vaikkapa uimassa, hän haluaa tehdä sen vanhempiensa kanssa ja näyttää, että katso äiti, nyt tein tempun.

– Sosiaalisia suhteita alle kouluikäinen saa riittävästi päiväkodista.

Harrastaa toki saa, jos lapsella on omaa intoa ja kiinnostusta.

– Helposti käy kuitenkin niin, että kun mukavaa asiaa aletaan opettaa, se ei tunnukaan kivalta, kun tunnilla ei saa tehdä juuri niin kuin haluaa.

Hänninen sanoo, että näin pientä lasta pitää kuunnella herkästi: jos taapero sanoo olevansa väsynyt päiväkodin jälkeen, jätä harrastuskerta väliin, sillä tavallinen päiväkotipäivä on pienelle lapselle todella raskas.

Lopeta myös harrastus, jos lapsi ei halua jatkaa.

– Jutelkaa yhdessä, miksi harrastus ei miellytä, ettei se jää kaivelemaan lapsen mieltä. Lapsi voi tykätä edelleen tanssista, mutta ei halua tehdä sitä tunneilla.

Kouluikäinen kaipaa jo harrastuksia ja kavereiden kanssa yhteistä tekemistä.

Jos lapsi on noin 7-8-vuotias:

Kun koulu on alkanut, lapsi kaipaa jo harrastuksia.

– Lapsi on iässä, jolloin hänellä on halu oppia uutta. Tärkeää on, että lapsi myös löytää oman intohimon kohteen.

Kun harrastus jatkuu, on vanhempien tehtävä muistuttaa, että uuden taidon oppiminen vaatii työtä. Esimerkiksi jääkiekossa treenejä voi olla jo monta kertaa viikossa, eikä lasta huvittaisi aina lähteä. Myös kotitehtävät voivat tökkiä.

– Vanhempi voi joutua muistuttamaan, että viululäksyt täytyy tehdä, jotta oppii soittamaan. Se täytyy tehdä kannustavasti ja rohkaisevasti.

Jos harrastus takkuaa, Hänninen neuvoo vanhempia kuuntelemaan tarkasti, onhan harrastus varmasti lapsen intohimo eikä aikuisten kiinnostuksen kohde.

– On luontevaa esitellä lapselle omia kiinnostuksen kohteitaan, ja lapsi on usein kiinnostunut siitä, mistä vanhempansa. Vanhemman täytyy kuitenkin pystyä erottamaan, ettei tee lapsestaan viulistia siksi, että lopetti itse harrastuksen.

Isomman lapsen harrastaminen voi olla jo tavoitteellisempaa, ja häntä joutuu muistuttamaan harjoittelun tärkeydestä. Harrastuksen tarkoitus on kuitenkin aina tuottaa lapselle mielihyvää ja antaa onnistumisen elämyksiä.

Jos lapsi on noin 10-12-vuotias:

Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä tärkeämpää harrastuksen jatkaminen on lapsen itsetunnolle.

– Harrastus antaa lapselle ryhmän, johon hän kuuluu. Se on tärkeää myös siksi, että kavereilla on omat harrastuksensa, joissa he käyvät.

Tässä iässä vanhemman olisi hyvä ihan etsiä harrastusta lapselle. Hankalaa on, lapsi ei innostu mistään. Jos harrastus alkaa muuttua taakaksi eikä tunnu enää lapsesta mukavalta, Hänninen antaisi lapsen lopettaa sen.

– Harrastuksen tärkein anti lapselle on antaa nautintoa. Toki se opettaa sinnikkyyttäkin, mutta harrastus antaa lapselle tunteen, että hän on hyvä jossakin.

Jos lapsi haluaa lopettaa, vanhemman kanssa voi vaikka yhdessä sopia, että katsotaan vielä tämän syksy ja päätetään vasta sitten.

Hänninen sanoo, että tässä vaiheessa lapsen pitää myös ymmärtää, mitä lopettaminen tarkoittaa. Harrastukseen ei voi välttämättä palata, jos lähtee esimerkiksi joukkueesta tai orkesterista.

– Yhtä lailla lapsen täytyy ymmärtää, että jos hän lopettaa, ei välttämättä näe niitä kavereita enää, eli harrastuksen tuomat sosiaaliset suhteet muuttuvat.

 

Viikolla 47 vietetään Lapsen oikeuksien päivän (20.11.) lisäksi Lasten viikkoa, jonka teemana on Jokaisella on oikeus harrastaa.

Lue myös

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X