Näin opetat taaperon eroon tutista ja vaipoista – ja aloitatte ruokakasvatuksen

Kun lapsi ehtii vuoden ikään, tulee monien tärkeiden taitojen opettelu hänelle ajankohtaiseksi. Kuivaksi opettelu tai ruokakasvatus eivät tapahdu hetkessä, vaan niihin tarvitaan paljon vanhemman tukea ja opastusta.

Teksti Toimitus
Taaperon perustaidot vaativat aikuiselta kärsivällisyyttä.

Lapsen toinen ja kolmas ikävuosi kuluvat pitkälti perustaitojen harjoitteluun. Silloin opetellaan kuivaksi, aloitetaan perheen yhteisiin ruokailuhetkiin osallistuminen ja opetellaan uusia lohduttautumiskeinoja, kun tutista on luovuttava.

Elämän perustaitojen harjoittelu ei käy nopeasti, vaan se vaatii aikaa, kärsivällisyyttä sekä vanhempien tukea. Aina itkultakaan ei vältytä.

Jos kodissasi asuu vuoden ikään ehtinyt lapsi, kannattaa nämä asiat käydä läpi.

Taapero osallistuu ruokailuun

Kun lapsi tulee vuoden ikään, hänelle ei enää riitä, että hän vain aukoo suutaan syöttämisen tahdissa. Lapsi haluaa osallistua ruokailuun.

Vaikka yksivuotias syö edelleen pääasiassa sormin, hänelle kannattaa antaa myös lusikka käteen. Ruoka kiinnostaa, ja sitä päätyykin lapsen käsittelyssä enemmän ruokapöydän ympärille kuin mahaan.

Ruokailussa tarvitaan edelleen paljon vanhemman apua, jotta lapsi saa mahaansa riittävästi ravintoa. Vaikka ruokailuhetket ovat sotkuisia, tulisi lapsen yrityksiä tutustua ruokaan ja sen käsittelyyn kannustaa.

Kaksivuotiaan kanssa harjoitellaan pöydässä istumista

Lähempänä kahta ikävuotta lapsi voi opetella istumaan pöydän ääressä rauhassa. Hänellä on oma paikkansa sekä lautanen, lusikka ja muki. Nyt lapsi osaa jo itse syödä sen verran, että tulee kylläiseksi. Tämän jälkeen lapsi voi nousta pöydästä, eikä hänen tarvitse vielä odottaa muita.

Ruokapöydässä aikuisen tehtävä on pitää yllä mukavaa ilmapiiriä, jossa uusien makujen maisteleminen on turvallista: lapsi tarvitsee uuteen makuun tottuakseen 10–15 maistelukertaa. Pöytään kannattaa kattaa uuden maun lisäksi jotakin, mihin lapsi on jo tottunut. Näin hän saa mahansa täyteen ja voi tutustua uutuuteen rauhassa.

Tässä iässä ruokapöydässä kiukutteleminen on hyvin tavallista. Jos lapsi alkaa kiukustuneena heitellä ruokaa tai kaataa maitolaseja, kokeillaan ensin siirtää astiat lapsen ulottumattomiin. Jos riehunta jatkuu, on parasta poistua pöydästä hetkeksi, sillä syöminen kiukun vallassa ei onnistu. Lapsi otetaan turvalliseen syliin, jossa hän saa aikansa tempoa ja rauhoittua. Tämän jälkeen syöminen jatkuu usein rauhallisesti. Jos paha mieli jatkuu, ei syömistä yritetä enää jatkaa, vaan seuraavaa ruokailua aikaistetaan esimerkiksi tunnilla.

Taaperon perustaidot vaativat aikuiselta kärsivällisyyttä.

Osa pöytäseuruetta! Vaikka varsinaisista pöytätavoista on vielä liian aikaista puhua, on taaperolle tärkeää osoittaa, että hänen paikkansa on siellä, missä muutkin ovat.

Kuivaksi opettelu kestää pitkään

Kuivaksi oppiminen on monivaiheinen prosessi, joka voi alkaa jo vastasyntyneen vessahätäviestinnästä. Useimmat aloittavat pottaharjoitukset puolentoista ikävuoden tienoilla, ja keskimäärin lapsi pääsee eroon vaipoistaan kolmivuotispäiviinsä mennessä.

Ensin lapsi oppii päiväkuivaksi, ja yökuivuuteen pääsemisessä voi kulua vielä vuosia. Nelivuotias selviytyy yleensä jo ilman vaippaa ympäri vuorokauden, mutta hänellekin voi sattua vielä vahinkoja.

Milloin potalle?

Lasta voi istuttaa potalla heti, kun hän istuu tarpeeksi tukevasti. Lasta ei tule kuitenkaan pakottaa tai istuttaa potalla tuloshakuisesti. Hyvä tapa on käydä potalla vaikkapa aina unien jälkeen. Pottaan tutustuessa ei ole tärkeää, tuleeko pottaan jotakin vai ei, vaan se, että uusi asia ja esine tulevat lapselle tutuksi.

Jos pottaan ilmestyy jotakin, on se sattumaa, josta kannattaa olla yhdessä iloinen. Varo kuitenkaan tekemästä asiasta liian suurta numeroa, jotta istuntoihin ei yhdisty ajatusta vaatimuksesta tai suorituksesta. Jos lapselle kehittyy pottakammo, kannattaa koko homma unohtaa hetkeksi ja palata asiaan muutaman kuukauden päästä uudestaan.

Milloin vaipat voi jättää pois?

Hyvä merkki siihen, että vaippoja voi hiljalleen alkaa jättää pois on se, että ne pysyvät kuivina. Tämä kertoo, että lapsi osaa hallita pissahätäänsä. Moni lapsi alkaa myös itse riisua kastunutta vaippaa.

Alasti lapsi oppii helposti tunnistamaan, mistä pissahädästä on kyse. Tämän takia kuivaksi opetteleminen on helpointa kesällä. Myös palkitseminen on havaittu hyväksi menetelmäksi kuivaksi opettelussa; keksit ja tarrat ovat käytössä monissa perheissä. Myös isojen tyttöjen ja poikien alushousujen pitäminen voi olla hieno juttu.

Jos lapsi ei itse osoita halua vaipoista luopumiseen, voi 3 ikävuoden lähestyessä kokeilla ottaa päivävaipat rohkeasti kertaheitolla pois. Usein lapsi oppii tässä vaiheessa kuivaksi muutamassa päivässä tai viikossa. Taantumat kuivaksiopettelussa ovat tavallisia, ja niihin kannattaa suhtautua kärsivällisesti. Jos lähes kuivaksi oppinut lapsi kasteleekin housunsa yhtäkkiä jatkuvasti, siitä ei tarvitse huolestua – taantumavaihe menee kyllä ohi.

Taaperon perustaidot vaativat aikuiselta kärsivällisyyttä.

Taaperolle tutti on enää turvaesine, joka on mahdollista korvata jollakin muulla, kuten pehmolelulla.

On aika luopua tutista

Kun lapsi ehtii vuoden ikään, olisi tutin käyttöä hyvä rajata nukahtamistilanteisiin. Tutti vaikuttaa hampaiston kehitykseen, ja yli 2,5-vuotiaiden tutinkäyttäjien riski purentavirheisiin on moninkertainen muihin samanikäisiin verrattuna.

Tutti on yli vuoden vanhalle lapselle enää turvaesine, jonka voi korvata vaikka pehmolelulla tai unirätillä. On hyvä asia, että lapsi joutuu tutista luopuessaan kehittämään muita oloaan tasaavia keinoja selviytyäkseen hämmennyksistä.

Tutista luopumiseen kannattaa valita muuten rauhallinen elämäntilanne, sillä tutin poisjättäminen on lapselle suuri muutos. Tutti voi ”hukkua” tai se viedään yhdessä oravanpoikasille. Kun päätös on tehty, uutta tuttia ei enää hankita, vaikka lapsi sitä haluaisi ja huuto olisi ensimmäisinä iltoina kova – tilalle annetaan syliä ja lohtua.

Lähde: Suomalainen vauvakirja (Otava)

Kaksplus kuuluu samaan konserniin Kustannusosakeyhtiö Otavan kanssa.

Kommentit

1 kommenttia

Kukin tyylillään ja tavallaan. Meillä pottaan ei ikinä tullut mitään eikä ilmanolo auttanut ennenkuin lapsi yhtäkkiä riisui vaipan ja oppi potalle. Tasan 2v. Potalla alkoi istua 10kk iässä. Tutista vieroitin 1v9kk iässä, ihan helposti. Samoin itsesyöminen lusikalla alkoi reilu 1v kun mukula otti lusikan itselleen ja söi. Eli hänen kohdallaan oli turhaa opettamalla opettaa asioita. Ne tapahtuivat kun oli aika.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä