Nämä ruoka-aineet ovat hyväksi lapsen aivoille, sydämelle ja iholle

Pienen lapsen ravitsemussuositukset ovat pääperiaatteiltaan samat kuin aikuisella. Ruoan tulee olla monipuolista ja vaihtelevaa, jotta lapsi saa kaikki kehittyäkseen tarvitsemansa ravintoaineet.

Teksti Toimitus
ruoka

Noin vuoden iässä soseet jäävät, ja lapsi alkaa syödä samoja ruokia kuin muu perhe. Vanhempi huolehtii edelleen siitä, että suupalat ovat sopivan pieniä, mutta ruoka-ainerajoituksia tarvitaan ainoastaan, jos lapsella on todettu jokin allergia.

Aivot pitävät rasvahapoista.

Aivot tarvitsevat kehittyäkseen ja toimiakseen välttämättömiä rasvahappoja. Niiden saanti on erityisen tärkeää lapsen kahden ensimmäisen elinvuoden aikana, jolloin keskushermosto kehittyy voimakkaasti. Hyviä rasvahappoja saa rasiamargariinista, rypsiöljystä, pähkinöistä ja kalasta.

Silmät tarvitsevat A-vitamiinia.

A-vitamiini on tärkeä erityisesti silmien hämäränäön kannalta. A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia, lapsi saa parhaiten vihreistä, keltaisista ja punaisista kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Valmista A-vitamiinia saa kalatsta, maksasta ja maitovalmisteista.

Hampaat pysyvät kunnossa kalkin, fosforin ja D-vitamiinin avulla.

D-vitamiinia syntyy auringonvalon vaikutuksesta iholla, mutta ravinnosta sitä saa maitovalmisteista, kalasta ja kasvismargariineista, jotka ovat myös hyviä kalkin lähteitä. Hampaiden reikiintymistä estetään fluorilla, jota saa parhaiten käyttämällä fluorihammastahnaa.

Suun limakalvot tarvitsevat B- ja C-vitamiineja.

Suun limakalvot tarvitsevat vitamiineja pysyäkseen ehjinä. C-vitamiinia saa kasviksista, marjoista ja hedelmistä, B-ryhmän vitamiineja maitovalmisteista, lihasta ja viljasta.

Veri pysyy vahvana raudalla, kuparilla ja foolihapolla.

Veri- ja punasolujen synnyssä tarvitaan monia ravintoaineita. Parhaat raudan lähteet ovat täysjyvävilja ja liha. Kuparia lapsi saa puolestaan maksasta, kalasta ja pähkinöistä. Foolihappoa on erityisesti tummanvihreässä parsakaalissa, pavuissa ja pinaatissa, mutta myös muissa kasviksissa ja hedelmissä.

Lapsen tärkeät ravintoaineet.

Parsakaali sisältää monia kehityksen kannalta tärkeitä ravintoaineita.

Iho pysyy terveenä A- ja C-vitamiinin avulla.

Kalasta, maitovalmisteista ja margariinista saatava A-vitamiini ja sen esiaste, kasvisten beetakaroteeni, hoitavat ihon terveyttä. Kasviksista, hedelmistä ja marjoista saatava C-vitamiini on tärkeä ainesosa sidekudosten kollageenin muodostumisessa.

Luja luusto kalsiumilla ja fosforilla.

Kalsium ja fosfori auttavat luuston kasvua ja tekevät siitä vahvan. D-vitamiiniakin tarvitaan, sillä se on välttämätön kalkin imeytymisessä. Maitovalmisteiden runsas käyttö pitää luuston kunnossa. Fosforia puolestaan saa kalasta, maidosta ja pavuista.

Kestävät lihakset järkevillä hiilihydraateilla.

Lihasten polttoainetta onvat hiilihydraatit. Kannattaa kuitenkin valita ne vaihtoehdot, joissa on myös voiteluaineet, kuten vitamiinit ja kivennäisaineet, mukana. Tummat, täysjyväversiot pastasta ja riisistä ovat valkaistuja parempi vaihtoehto. Niistä saa myös valkuaisaineita, sekä magnesiumia, jotka auttavat lihaksia pysymään vetreinä ja kasvamaan.

Suolisto toimii kuitujen avulla.

Kuidut saavat suolen toimimaan ja tasapainottavat verensokeria aterioiden välissä. Eniten kuituja on täysjyväviljassa, kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä. Maitohappobakteereja sisältävät maitovalmisteet pitävän kuidun kanssa huolen siitä, että suoleen kehittyy oikeanlainen bakteerikanta.

Sydän pitää E-vitamiinista.

E-vitamiini ja kasvisten antioksidantit suojaavat sydäntä ja verisuonistoa. E-vitamiinia saa rypsiöljystä, kasvimargariineista sekä pähkinöistä. Lapsi tarvitsee myös kivennäisaineita, sydänlihasta tukevaa magnesiumia sekä verenpainetta alentavaa kaliumia, jotka toimivat parhaiten parina. Kaliumia on erityisen runsaasti banaanissa, mutta myös muissa kasviksissa. Magnesiumia lapsi saa tummanvihreistä kasviksista ja täysjyväviljasta.

Lähde: Suomalainen vauvakirja (Otava)

Kaksplus kuuluu samaan konserniin Kustannusosakeyhtiö Otavan kanssa.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä