Testaa tukiviittomia, ne kehittävät vuorovaikutusta – näin pääset alkuun

Kun puhetta ei vielä tule, on pienen lapsen vaikea viestiä haluistaan ja havainnoistaan. Entä jos voisit tukea lapsesi puheen kehitystä ja auttaa häntä kommunikoimaan jo ennen kuin sanat löytyvät?

Teksti Anne Ventelä
Tukiviittomat hyödyttävän lapsen kehitystä monipuolisesti.

Jo vuoden ikää lähestyvä lapsi haluaa kertoa maailmastaan kaikenlaista, mutta niin kauan kuin yhteistä kieltä ei vielä ole, moni oivallus ja toive menee vanhemmalta ohi. On kuitenkin olemassa helppo tapa, jolla voit kehittää yhteistä vuorovaikutustanne ja tukea lapsen kommunikaatiotaitoja: tukiviittomat.

Mitkä tukiviittomat?

Laita yhden käden sormenpäät yhteen ja vie koko nippu pari kertaa huulille – tämä tarkoittaa syömistä. Tee pari kämmenen taputusta reiden ulkosyrjälle: koira.

Olet juuri oppinut kaksi tukiviittomaa.

Tukiviittomat ovat viittomakielen yksittäisiä viittomia, joita voi tuoda kommunikoinnin tueksi jo noin puolivuotiaan vauvan kanssa. Lapselta viittomien oppiminen vie aikansa, mutta niiden avulla hän voi oppia viestimään jo ennen kuin oppii puhumaan.

Tukiviittomia on pitkään käytetty myös puheterapian työkaluna.

– Kielen kehitys on hyvin yksilöllistä, mutta jos esimerkiksi parivuotiaalla lapsella ei ole vielä sanoja, voi asiasta herätä huoli. Tällöin avuksi voidaan ottaa tukiviittomat, kertoo puheterapeutti Sanni Katunpää moniammatillista kuntoutusapua tarjoavasta Tutoriksesta.

Tukiviittomista on apua myös silloin, jos lapsella on kehityshäiriö tai esimerkiksi autismikirjon häiriöitä. Myös ylivilkkaat lapset hyötyvät usein tukiviittomista: jos puheeseen on vaikea keskittyä, voivat ohjeet mennä paremmin perille, kun sanottua tuetaan viittomalla.

– Lisäksi tukiviittomista on hyötyä kenelle tahansa, Sanni Katunpää sanoo.

Kuka tahansa voi siis opetella käyttämään tukiviittomia pikkulapsiarjessa. Ne vahvistavat tutkitusti vuorovaikutusta ja auttavat herättelemään pienen lapsen kommunikaatiotaitoja.

Näin pääset alkuun

1. Aloita asioista, jotka kiinnostavat lasta.

Esimerkiksi nalle, koira, kissa tai lamppu voivat olla lapselle sopivia ensimmäisiä viittomia. Kun aloittaa jostain, mikä kiinnostaa lasta, hän motivoituu helpommin ja oppii paremmin.

2. Käytä yleisimpiä sanoja.

On hyvä valita sellaiset sanat, jotka toistuvat useita kertoja päivässä ja näyttää viittoma aina, kun sanoo sanan ääneen.

3. Viito arkitilanteissa.

Oppimismekanismi on sama kuin puhumaan oppimisessa. Aikuinen näyttää mallia, ja lapsi oppii perässä. Viittomia ei opetella pöydän ääressä istuen, vaan niitä käytetään leikkiessä ja muissa arkitilanteissa.

Miten viittomat toimivat?

Tukiviittomien käyttäminen viestinnän tukena on aika nerokas idea. Puhuminen on paitsi kognitiivisesti myös fyysisesti vaikea prosessi. Äänteiden tuottaminen suussa on huomattavasti vaikeampaa kuin sormien tuominen suun eteen tai kämmenen läpsäyttäminen reiteen.

Tukiviittomat eivät pelkästään korvaa sanoja, vaan ne myös tukevat kommunikointia muillakin tavoilla.

Ensinnäkin viittomien käyttö vahvistaa vuorovaikutustilannetta, sillä lapsi kiinnittää paremmin huomiota tukiviittomilla tapahtuvaan kommunikointiin kuin pelkkään puheeseen. Kun aikuinen viittoo, lapsi lähtee luontaisesti seuraamaan tätä katseellaan.

– Katseyhteys vahvistaa vuorovaikutusta, Sanni Katunpää kertoo.

Viittomissa yhdistyvät näkeminen, liike ja kosketus. Näistä taas syntyy monipuolinen muistijälki, joka palautuu mieleen helpommin kuin puhuttu kieli.

Lisäksi viittomien käyttö kehittää lapsen kykyä käsitellä symboleita. Käytännössä sinä ja minä tiedämme, että sana nalle tarkoittaa nallea. Ymmärrämme, että kieli on symbolijärjestelmä, jossa jokaisella sanalla on oma merkityksensä. Lapsi vasta opettelee järjestelmää, ja viittomien käyttö auttaa häntä siinä.

– Kun puheeseen liittyy viittoma, jopa puolen vuoden ikäinen lapsi voi alkaa hahmottaa symboliyhteyksiä.

Mutta hetkinen! Jos lapsi oppii viittomakielen, haluaako hän vielä opetella puhumaan?

– Tässä on yleisin tukiviittomiin liittyvä harhaluulo, Sanni Katunpää huomauttaa.

Harhaluulo se on siksi, että useat tutkimukset osoittavat, ettei viittomien käyttö hidasta lapsen puheen kehitystä. Päinvastoin.

Tukiviittomien käyttö ei myöskään ole sama asia kuin viittomakielen opettaminen lapselle. Viittomakieli on oma kielensä, ja tukiviittomat sen yksittäisiä sanoja. Kaikkea puhuttua ei ole tarkoitus viittoa, eikä puhuttua kieltä korvata kokonaan viittomilla.

Sen sijaan tukiviittomia käytetään puheen rinnalla: kun sanoo sanan, näytetään myös viittoma. Puheesta viitotaan tietyt avainsanat, jotka voi itse valita: katso, tuolla menee koira. Isi tuli kotiin. Otatko maitoa?

4 helppoa viittomaa

Aloita sanoista, jotka kiinnostavat lastasi ja jotka toistuvat arjessa usein. Esimerkiksi nämä viittomat voi näyttää rattaissa istuvalle pienelle, kun liikutte ulkona.

Koira: Tuo toinen kätesi ulkoreidellesi ja taputa reittä kaksi kertaa kämmenelläsi kuin kutsuisit koiraa luoksesi.

Auto: Laita kädet nyrkkiin ja nosta ne eteesi, erilleen toisistaan rinnan korkeudelle. Heiluta käsiä kuin liikuttaisit rattia.

Keinua: Tuo molempien käsien etu- ja keskisormet yhteen. Laita toisen käden sormet toisten päälle ja tee keinuvaa edestakaista liikettä rintasi edessä.

Pallo: Tuo molempien käsien sormet yhteen ja pyöristä niitä hieman. Tee käsilläsi pallon muoto niin, että aloitat tuomalla peukaloiden ulkosyrjät yhteen, viet kädet erillään alaspäin ja kaarrat ne takaisin yhteen niin, että pikkusormien ulkosyrjät koskettavat toisiaan.

Ole johdonmukainen

Vauvalle voi alkaa viittoa siinä vaiheessa, kun hän selkeästi hakee kontaktia katseellaan. Myöhemminkin voi aloittaa, sillä jo sanoja tapaileva taaperokin voi hyötyä viittomista kunnes oppii puhumaan.

Periaatteessa lapselle voi viittoa mitä tahansa käsimerkkejä, mutta on kuitenkin parempi käyttää suomalaisen viittomakielen viittomia. Jos myöhemmin käy ilmi, että puheen tuotanto viivästyy, osaa lapsi jo viralliset viittomat, joita voidaan käyttää myös esimerkiksi päiväkodissa. Oikeiden viittomien ansiosta lapsi ymmärtää myös muita viittovia ihmisiä.

Tukiviittomien kanssa johdonmukaisuus ja sinnikkyys palkitsee.

Aluksi voi mennä kuukausia, ettei lapsi itse näytä viittomia takaisin, mutta kyllä ne sieltä tulevat. Kun lapsi alkaa vastata, perhe voi alkaa opetella niitä lisää.

– Uusia viittomia kannattaa ottaa käyttöön vain pari kerrallaan, ja niitä kannattaa opetella ja toistaa pari kolme viikkoa, ennen kuin ottaa käyttöön seuraavia.

Ja voilá, sinä ymmärrät: au-au, ai haluat nallen! Joo rakas, ikkunasta tosiaan kuuluu koiran haukku! Totta kai voidaan lukea kirjaa!

Pienellä vaivannäöllä sinä ymmärrät paremmin lastasi – ja lapsesi saa kokemuksen siitä, että häntä kuullaan ja ymmärretään. Mikä olisi sen parempaa?

Asiantuntijana Sanni Katunpää, Tutoris Oy.

Lähteet: papunet.net, suvi.viittomat.net

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä