Näin löydät apua vatsalihasten erkaumaan – verkkokurssille, PT:lle vai leikkaukseen?

Kenen puoleen kääntyä vatsaan ilmaantuneen kolon kanssa, kun avuntarjoajia löytyy verkkokurssista henkilökohtaiseen kuntouttajaan?

Teksti Elina Hovinen
Vatsalihasten erkauman saa kurottua kiinni ammattitaitoisella kuntoutuksella.

Vatsalihakset erkaantuvat raskausaikana, jotta vauvalla on tilaa kasvaa. Näin käy jokaiselle odottavalle äidille, mutta toisilla palautuminen ei tapahdu ilman ammattilaisen apua. Vatsalihasten erkaantuma vaatii kolmasosalla synnyttäneistä kuntoutusta.

Erkaantuma voi aiheuttaa monenlaisia vaivoja, kuten selkäkipuja, virtsankarkailua ja vatsan pömpötystä, mutta objektiivista tutkimusnäyttöä oirekuvauksista ei vielä ole. Jo 2–3 senttimetriä suurempi rako on hyvä kuntouttaa.

Kun suorat vatsalihakset ovat venyttyneet irti keskisaumasta (linea albasta), kyse on erkaantumasta. Lihakset saadaan palaamaan entiselle paikalleen syviä vatsalihaksia vahvistamalla. Se tukevoittaa keskisauman sidekudosta.

Vatsalihasten erkauma – jo parissa kuukaudessa saa tuloksia aikaan!

Kerromme tässä jutussa, mistä sinä voit löytää parhaan avun erkauman selättämiseksi.

Synnytyssairaala antaa eväät

Synnytyssairaalassa äideille kerrotaan lantionpohjalihasten harjoittelun merkityksestä. Lantionpohjan lihasten vahvistaminen auttaa vatsalihasten palautumista. Useimmissa sairaaloissa on mahdollisuus käydä synnyttäneille äideille tarkoitetussa ryhmäfysioterapiassa, jossa annetaan ohjeita toipumiseen ja lantionpohjalihasten hallintaan.

Älä kiirehdi raskaan liikunnan pariin kahteen kuukauteen.

Usein tosin käy niin, että synnytyssairaalassa vatsalihakset eivät ole päällimmäisenä ajatuksissa. On tavallista, ettei tarjottu kuntoutusapu tartu mieleen, kun keskittyy opettelemaan vauvanhoitoa.

Synnyttäneen äidin olisi joka tapauksessa hyvä ottaa synnytyksestä seuraavat viikot rauhallisesti ja antaa keholle riittävästi aikaa palautua. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen ei kannattaisi kiirehtiä raskaan liikunnan pariin. Rauhalliset kävelylenkit ovat oivallinen tapa palautua ja pitää kuntoa yllä.

Ota asia esiin neuvolassa

Jos myöhemmin huomaat huolehtivasi keskivartalon palautumista, ota asia puheeksi synnytyksen jälkitarkastuksessa. Vatsalihasten erkaantumaa ei aina automaattisesti tutkita. Jotkut neuvolalääkärit ovat perehtyneempiä erkaumaan kuin toiset.

Monet neuvolatkin tarjoavat äideille fysioterapiaa. Näissä paneudutaan pienryhmissä lantionpohjalihasharjoitteluun, ryhtiin ja asentoihin. Yksilölliseen fysioterapiaan voi saada lähetteen, mikäli tarve vaatii.

Neuvolasta saa myös hyvät vinkit raskauden jälkeiseen liikkumiseen.

Synnytyksestä toipuminen

Verkkokurssit – lievään erkaumaan

Melkein jokaiseen vaivaan on tarjolla verkkokurssi, niin tähänkin. Verkkokurssista voi olla valtavasti apua, mikäli erkauman tilanne ei ole kovin paha.

Sopivaa verkkokurssia valitessa yritä ottaa selvää, miten hyvin verkkokurssin laatija on perehtynyt juuri erkauman kuntoutukseen. Vääränlaisella treenillä vatsalihakset voi saada vain entistä etäämmäs toisistaan, kun kukaan ei ole vieressä valvomassa, että liikkeet tehdään oikein.

Äitiysfysioterapeutilta täsmäapua

Äitiysfysioterapeutit kuntouttavat nimenomaan synnyttäneitä naisia ja heidän kehomuutoksiaan. Ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa tapaa kuntouttaa erkaumaa, vaan fysioterapeutti arvioi kunkin yksilöllisen tilanteen ja laatii kuntoutussuunnitelman sen mukaan.

Fysioterapeutti voi tarvittaessa käyttää apunaan ultraäänilaitetta, joka mahdollistaa tarkemman diagnosoinnin ja tilanteen arvioinnin.

Yleinen harhaluulo on, että erkaumaa kuntoutetaan harjoittelemalla pelkästään syviä vatsalihaksia, mutta erkauman parantuminen vaatii myös pinnallisten lihasten käyttöä. Sidekudosten heikkouteen vaikuttaa myös ruokavalio ja kehon nestetasapaino.

Personal trainerit: Älä luota sokeasti

Sellaista personal trainerin koulutusta ei olekaan, joka antaisi valmiudet synnytyksen jälkeiseen kuntoutukseen. Äitien kuntoutukseen vaadittava ammattitaito on kunkin kuntovalmentajan oman perehtyneisyyden varassa.

Personal trainereita on valtavasti ja sopivan löytäminen voi olla vaikeaa. Äitiysliikuntaan perehtyneeksi itseään tituleeraa moni, mutta on syytä kysyä, minkälaisen koulutuksen kukin palveluntarjoaja on aiheesta käynyt.

Kun erkauman kuntoutuksessa on jo valmiiksi päästy hyvään vauhtiin, siinä vaiheessa voi olla turvallista jatkaa vatsan kuntouttamista personal trainerin huomassa.

Näin aloitat liikunnan synnytyksen jälkeen – 6 vinkkiä

Leikkaushoito on viimeinen ratkaisu

Julkisessa terveydenhoidossa vatsalihaksien erkaumaa hoidetaan leikkauksella vain vaikeimmissa tapauksissa. Käytössä on yhden vuoden sääntö: jos vaiva ei korjaudu fysioterapeutin ohjaamalla treenillä vuoden kuluessa synnytyksestä, leikkausta voidaan harkita.

Lue myös: Raskaudesta jäi vatsaan paha erkauma, eikä Marjo voinut leikkiä lapsensa kanssa – ”Pelkäsin, että pilaan kaiken”

Useimmat tapaukset katsotaan kosmeettisiksi ja näitä saadaan lähes aina hoidettua pelkästään ammattitaitoisella kuntoutuksella. Se riittää, ellei vatsan alueella ole erkauman lisäksi muuta ongelmaa. Vakavissa tapauksissa jumppa ei riitä korjaamaan erkaumaa.

Leikkauksessa on aina haittapuolensa:

  • Toipuminen vie aikaa ja siitä jää arpia.
  • Aina edes leikkaus ei tuo haluttua lopputulosta ja vie oireita mukanaan.
  • Vatsalihasten korjausleikkaukset tehdään mieluiten vasta, kun lapsiluku on täynnä.

Erkaumalle ei ole ainakaan toistaiseksi olemassa omaa leikkauskriteeristöään. Usein julkisella puolella tapahtuvassa leikkauksessa korjataan ensisijaisesti muuta kuin erkaumaa.

Vaihtoehtona on yksityinen plastiikkakirurgia. Yksityisklinikalla kosmeettisessa vatsanmuodon leikkauksessa voidaan samalla korjata erkauma.

Oma uurastuksesi on tärkein

Epätietoinen erkaumasta kärsivä äiti voi jättää liikunnan kokonaan, mutta tätä virhettä ei kannata tehdä. Liike on lääke ja etenkin pystyasennossa tapahtuva toiminta pitää keskivartalon lihakset paremmassa kunnossa.

Millään edellä mainituista hoitomuodoista ei saada aikaiseksi tuloksia, ellei äiti itse ole motivoitunut pitämään kehostaan huolta ja tekemään kuntoutukseen vaadittavat harjoitteet.

Laadukkaalla kuntoutuksella voi saada loppuelämän kestäviä tuloksia. Liikuntaa ja itsestään huolehtimista täytyy jatkaa läpi elämän.

Jutun lähteinä on käytetty terveydenhoitaja Essi Luukkasta, äitiysfysioterapeutti Ira Rissasta, äitiysliikuntaan erikoistunutta personal traineria Sara Nevalaista, plastiikkakirurgian dosenttia Sinikka Suomista sekä Jaana Pylväläisen ja Jannina Pylväläisen opinnäytetyötä Suorien vatsalihasten erkaumasta kuntoutuminen.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä