Vanhemmuus Äidin terveys
24/07/2017

7 myyttiä lantionpohjan lihaksista – tiesitkö, että niitä voi myös treenata liikaa?

Lantionpohjan lihaksilla on suuri merkitys naisen hyvinvoinnille. Mystisiin lihaksiin liittyy myös paljon uskomuksia, jotka saattavat ohjata niiden vääränlaiseen harjoitteluun.

Hyvä lihaskunto lantionpohjassa auttaa myös synnytyksessä.

7 myyttiä lantionpohjan lihaksista – tiesitkö, että niitä voi myös treenata liikaa?

Lantionpohjan lihaksilla on suuri merkitys naisen hyvinvoinnille. Mystisiin lihaksiin liittyy myös paljon uskomuksia, jotka saattavat ohjata niiden vääränlaiseen harjoitteluun.

Lantionpohjan lihaksista on moneksi: ne tukevat sisäelimiä ja osallistuvat synnytykseen, seksiin ja virtsaamiseen. Monesti kuitenkin ajatellaan, että lihasten pitäisi olla erityisen kireät ja sen vuoksi niitä harjoitetaan liikaa. Mehiläisen fysioterapeutti Jaana Kyllönen purkaa tämän ja monia muita lantionpohjan lihaksiin liittyviä myyttejä.

1. Lantionpohjan lihasten pitäisi olla mahdollisimman kireät.

Tarua. Monet pyrkivät lantionpohjan lihaksia harjoittamalla saavuttamaan mahdollisimman kireät lihakset. Liian kireät lihakset eivät kuitenkaan pysty supistumaan normaalisti, jolloin ne ovat jatkuvasti yliaktiivisina. Jos lihaksia ei pysty enää rentouttamaan, seurauksena saattaa olla kipua lantionpohjan alueella sekä häiriöitä seksissä, virtsaamisessa ja ulostamisessa.

2. Vain synnyttäneiden naisten olisi tärkeää harjoittaa lantionpohjan lihaksia.

Tarua. Kaikkien naisten kannattaa opetella tunnistamaan, supistamaan ja rentouttamaan lantionpohjalihaksensa. Lihasten kykyä supistua ajoissa ja riittävän nopeasti tarvitaan esimerkiksi yskimisen yhteydessä tai nopeissa urheiluponnistuksissa. Lantionpohjalihasten jumppaamiseen on olemassa erilaisia harjoitteita, joihin voi saada opastusta esimerkiksi fysioterapeutilta.

3. Lantionpohjan lihakset pysyvät kunnossa säännöllisellä urheilulla.

Tarua. Liikunnan aktiivinen harrastaminen ei automaattisesti tarkoita vahvoja lantionpohjalihaksia. Liian kovat urheilusuoritukset voivat sen sijaan aiheuttaa lantionpohjan lihasten yliaktiivisuutta ja kireyttä. Jos lihakset kärsivät jo valmiiksi toimintahäiriöstä, ne toimivat todennäköisesti väärin myös liikuntaa harrastaessa. Silloin urheilusuoritukseen liittyvän ponnistamisen yhteydessä saattaa esiintyä esimerkiksi virtsankarkailua.

4. Lantionpohjan lihasten häiriöt johtuvat liikunnan puutteesta.

Tarua. Lantionpohjalihasten toimintahäiriöt eivät useinkaan johdu liikunnan puutteesta, vaan liian rajusta ja vääränlaisesta treenaamisesta. Lihasten rentouttaminen on erittäin tärkeää. Siksi ennen voimaharjoitteita pitäisi oppia ensin tunnistamaan ja rentouttamaan lantionpohjalihakset. Lihaksia tulisi myös treenata oikein: sopiva supistussuunta on ratkaisevan tärkeä! Lantionpohjan lihasten seksiin aiheuttamat häiriöt johtuvat usein juuri yliaktiivisista ja liian kireistä lihaksista. Lihasten rentouttaminen on tärkeää siksikin, että seksin aikana voisi kokea mielihyvää.

5. Raskaus ja synnytys löystyttävät aina lantionpohjan lihaksia.

Totta. Raskausaikana naisen elimistön sidekudosrakenteet löystyvät, kun keho valmistautuu synnytykseen. Myös vatsaontelopaineen säätely muuttuu vauvan kasvaessa kohdussa. Löysät tukirakenteet vaikuttavat lihasten ja hermoston aktiivisuuteen. Ponnistukseen liittyvä virtsankarkailu onkin monien raskaana olevien vaivana.

6. Lantionpohjan lihaksista pitää huolehtia paremmin, mitä vanhemmaksi tulee.

Totta. Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt yleistyvät iän myötä. Varttuneemmat naiset saattavat todennäköisimmin kärsiä raskauden ja synnytysten jälkeisistä hoitamattomista lantionpohjan häiriöistä. Vaihdevuosien aikaansaamat hormonaaliset muutokset vaikuttavat myös sidekudosrakenteisiin, jolloin hoitamattomat lantionpohjan häiriöt usein nousevat viimeistään esiin.

7. Kireyttä tunne-elämässä = kireyttä lantionpohjan lihaksissa.

Totta. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Lantionpohjan kireyteen voivat siksi vaikuttaa myös psykososiaaliset tekijät. Aiemmat seksikokemukset, puutteellinen oman kehon tuntemus ja erilaiset tunnetilat voivat vaikuttaa lantionpohjan lihaksiin tiedostamattomalla tasolla. Kehon tunnelukkoja ja kireyttä voi opetella työstämään erilaisten kehoa ja mieltä yhdistävien harjoitusten avulla.

Lue myös:

Video: Jumppaa lantionpohjan lihaksia vauvan kanssa

Odottajan tukivyö auttaa lantion ja selän kipuihin

Odottaja, särkeekö selkää ja lantiota? Syy saattaa olla tässä nivelessä

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.