Vanhemmuus Äidin terveys
30/09/2015

Vauvan äiti – tämän 4 minuutin Tabata-treenin ehdit tehdä!

En keksi yhtään tekosyytä, miksi en kokeilisi Tabata-treeniä: se vie vain neljä minuuttia, ja sen voi tehdä lapsen seurassa.

Vauvan äiti – tämän 4 minuutin Tabata-treenin ehdit tehdä!

En keksi yhtään tekosyytä, miksi en kokeilisi Tabata-treeniä: se vie vain neljä minuuttia, ja sen voi tehdä lapsen seurassa.

Tutkimusten mukaan Tabata voi kohottaa kuntoa ja polttaa rasvaa jopa yhtä paljon kuin tunnin juoksulenkki. Treenin voi tehdä pari kertaa viikossa kevyemmän liikunnan lisänä.

Lue lisää: Näin aloitat liikunnan synnytyksen jälkeen – 6 vinkkiä

20 sekuntia täysillä ja 10 sekunnin lepo

Ideana on esimerkiksi kyykätä, juosta tai polkea kuntopyörällä 20 sekuntia niin kovaa kuin pystyy. Sitten levätään 10 sekuntia ja aloitetaan alusta.

Kierroksia tehdään kahdeksan, joten treenin kokonaiskesto on vain neljä minuuttia.

Valitsen liikkeeksi kyykyn, joka on turvallinen ja helppo tehdä lapsen kanssa. Asetan taakseni tuolin ja varmistan, että peppuni hipaisee tuolin reunaa laskeutuessani. Näin osaan kyykätä joka kerralla tarpeeksi alas.

tabata_kyykky_aloitusasento

Aseta tuoli taaksesi ja valmistaudu kyykkäämään.

tabata_kyykky_aloituskuva

Kyykkää suoralla selällä ja tasapainota käsillä edessä.

tabata_kyykky_tuoli

Varmista, että peppu hipaisee tuolinreunaa joka kerta, kun laskeudut alas.

Alku sujuu helposti

”Kou!”, kolmevuotias poikani kiljahtaa, kun mies heilauttaa kättään aloituksen merkiksi. Ensimmäisen osuuden kyykkään niin lennokkaasti, että jalkapohjat irtoavat lattiasta yläasennossa. ”Stop!”, poika ilmoittaa, kun 20 sekuntia on täynnä. Menipä aika nopeasti!

Yritän tasailla hengitystäni, mutta kymmenen sekunnin tauko on ohi hetkessä. Ja taas mennään. Mies ja poika taputtavat ja huutavat ”hyvä äiti!” Vielä ei tunnu pahalta.

Lue lisää: Näin ehkäiset virtsankarkailua

Sisulla loppuun asti

Sitten tulee stoppi. Treenin puolivälissä reiteni jumahtavat. Hidastan tahtia, ja taukojen aikana ravistelen jalkojani, jotta maitohapot lähtisivät liikkeelle.

Puristan silmät kiinni ja painaudun sitkeästi alas kerta toisensa jälkeen. Sekunnit tuntuvat matelevan. Muistutan itseäni, että treeni on pian ohi.

Kahdelle viimeiselle osuudelle saan jostain lisävirtaa ja kyykkään taas nopeammin. Tauon aikana huohotan ja läähätän kuin henkihieverissä. Viimeisen osuuden vedän läpi kiukulla, kiihdytän vauhtia loppusekunneille ja puristan itsestäsi kaiken irti.

”Stop!”, mies ja poika huudahtavat, kun neljä minuuttia on täynnä. Rojahdan nojatuoliin.­­ Keuhkoni tuntuvat räjähtävän, ja hiki valuu silmiin.

Lue lisää: Jäivätkö vatsalihakset erkaantuneiksi synnytyksen jälkeen? Testaa itse!

tabata_loppukuva

Varaa hikipyyhe lähelle, sillä tässä treenissä tulee takuulla kuuma!

Liikkuminen lisää energiaa

Parin minuutin levon jälkeen kampean itseni ylös ja kävelen rauhakseen ympäriinsä. Hengitys alkaa tasaantua, ja olo tuntuu virkeältä.

Myöhemmin illalla energiaa tuntuu riittävän vaikka mihin: laittelen pyykkejä ja innostun jopa tiskaamisesta, inhokkikotityöstäni. Fiilis on mahtava.

Treenin voi kellottaa myös videon avulla.

Lue lisää:

Tuloksia neljän minuutin tehotreenillä

Treeniä omalla painolla – Lue Paolo Roberton treenivinkit!

HIIT-treeni – Koukussa maksimisykkeeseen

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.