Vanhemmuus Kodinhoito ja sisustus
27/01/2015

Perheautot kokeilussa: Sähköauto Nissan Leaf

Perheautot kokeilussa: Sähköauto Nissan Leaf

Kaksplussan ja Nettiauton sarjassa kahden lapsen äiti kokeilee Suomen suosituimpia perheautoja. 

Sähköauto saa ihmisen tuntemaan itsensä nuhteettomaksi. Kun ajelen Itäväylän iltapäiväruuhkassa, kotiin, on pakko nostaa ylvästellen leukaa: minun autoni on ainoa, jonka perässä ei leviä harmaa pakokaasupilvi.
Nissan Leaf yksi harvoista täysin sähkökäyttöisistä autoista. Sitä voi ladata tavallisesta pistorasiasta, melkein yhtä helposti kuin kännykkää tai sähköhammasharjaa. Suloisen helppoa meille, jotka inhoavat tankkaamista, ja ekologisten arvojen kannattajalle huonoa omatuntoa aiheuttamaton arjen apu.

Sähköauton ekologinen jalanjälki?

Toki sähköautonkin ekologinen jalanjälki on suhteellinen: siihen vaikuttaa esimerkiksi se, onko sähkö tuotettu uusiutuvalla energialla vai fossiilisilla polttoaineilla. Mutta ainakaan sähköautolla ajaminen ei kuormita ympäristöä päästöillä.

Ajaminen rauhoittaa

Hyvää mieltä tuo myös itse ajaminen. Koska auton moottori on sähkökäyttöinen, sisätiloissa on hyvin hiljaista. Ajaminen on lähes rauhoittava kokemus, ainakin, jos saa ajella yksin. Lapsia ihmetyttää, kun autosta ei kuulu hyrinää edes käynnistyksen aikana.

Kallis ostaa, halpa käyttää

Auto on kyllä ostohinnaltaan kallis – halvinkin malli yli 35 000 euroa – mutta sen käyttäminen on edullista.
Taloyhtiöissä on tosin erilaisia käytäntöjä siitä, saako sähköautoa ladata yhteisistä sähkötolpista. Täyteen lataaminen maksaa noin kaksi euroa ja kestää 12 tuntia. Täydellä akulla pystyy ajamaan 140 kilometriä, tosin ajotapa ja esimerkiksi radion tai lämmityksen käyttö voi lyhentää toiminta-aikaa.
Vertailun vuoksi: bensakäyttöisen auton ajaminen maksaa keskimäärin kympin sadalta kilometriltä.

Huoltoasemilla on pikalatauspistokkeita, joissa akun saa täyteen puolessa tunnissa.

Näin-kauan-sähköauton-akku-kestää

Sähköauton mittaristo näyttää prosentteina, kuinka paljon akkua on jäljellä.

Miten sähköauto toimii pitkällä matkalla?

Nelihenkinen perhe mahtuu hyvin perhemallina markkinoituun Leafiin, ja sähköauto toimii luotettavasti myös kireillä pakkasilla. Mikään pitkän matkan auto Nissan Leaf ei kuitenkaan ole, sillä pikalatauspaikkoja ei ole Suomessa kuin kolmisensataa. Pitkä matka täytyy ainakin suunnitella tarkkaan pysähtymisten kannalta. Sillä kun akku näyttää nollaa prosenttia, auto pysähtyy. Ei auta, vaikka auton navigaattori näyttää seuraavan latauspaikan sijainnin, jos sinne on kymmeniä kilometrejä. Lisävarusteena saatavat aurinkokennotkaan eivät auta, talvi-iltana tai aamuna.

Lue lisää perheautoista Nettiautosta!

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.