Vanhemmuus Minä vanhempana
29/09/2016

10 kotiäitiä virkistävää asiaa, jotka vievät vain 10 minuuttia

Varaa itsellesi edes pieni hetki omaa aikaa, kun lapsi on päiväunilla. Listasimme kymmenen asiaa, jotka ilahduttavat sinua ja vievät vain kymmenen minuuttia.

10 kotiäitiä virkistävää asiaa, jotka vievät vain 10 minuuttia

Varaa itsellesi edes pieni hetki omaa aikaa, kun lapsi on päiväunilla. Listasimme kymmenen asiaa, jotka ilahduttavat sinua ja vievät vain kymmenen minuuttia.

Lapsi on juuri mennyt päiväunille. Tiskit ja pyykit odottavat. Mutta ennen kuin ryhdyt tekemään kotitöitä, ota itsellesi kymmenen minuuttia omaa aikaa. Vaikka se tuntuisikin vain pieneltä hetkeltä, siinä ajassa ehtii paljon.

 1. Kuuntele lempibiisi

Musiikin kuunteleminen on nopea tapa piristää itseä. Lempikappaleen kuunteleminen tuottaa heti mielihyvää. Jos haluat rentoutua, kuuntele rauhoittavaa musiikkia. Se hidastaa sykettä, madaltaa verenpainetta ja vähentää stressihormonin määrää veressä.

2. Tee smoothie

Sekoita itsellesi smoothie, joka on sekä herkullinen että terveellinen. Hedelmien ja marjojen sisältämät vitamiinit vahvistavat kehosi vastustuskykyä ja parantavat ihosi kuntoa. D- ja E-vitamiinit estävät ihoa kuivumasta ja C-vitamiini puolestaan parantaa ihon kiinteyttä.

Lue myös: Munakoisoni ja minä -blogi: 11 terveellistä ja supermaukasta smoothieohjetta

3. Soita ystävälle

Kymmenen minuuttia saattaa tuntua kovin lyhyeltä ajalta kuulumisten vaihtamiseen. Mutta ajattele, että sinkuille järjestettävät pikadeitit kestävät vain seitsemän minuuttia ja siinä ajassa pitää ehtiä kertoa itsestä kaikki olennainen. Ja jos puhelimessa ei ehdi alkua pidemmälle, voi aina sopia treffit ystävän kanssa.

Lue myös: Näin pääset eroon yksinäisyydestä, kotiäiti

4. Helli itseäsi

Kymmenessä minuutissa et ehdi kauneushoitolaan, mutta kotona voit tehdä kasvonaamion. Se saa ihosi näyttämään kirkkaammalta. Täydennä lopputulos pikameikillä: BB-voidetta kasvoille, punaa huuliin ja ripsiväriä silmiin. Kun peilistä katsoo kauniimpi versio omasta itsestä, myös mieliala kohenee.

5. Lue jotakin

Kirjat vievät uusiin ja mielenkiintoisiin maailmoihin. Kymmenessä minuutissa ei ehdi välttämättä uppoutua romaanin, mutta voit lukea aikakauslehdestä henkilöhaastattelun tai katsella seurapiiripalstan pukuloistoa.

6. Katso video

Kun sinulla ei ole aikaa syventyä kokonaiseen televisiosarjan jaksoon, ehdit kuitenkin katsoa suosikkisarjasi kohokohdan dvd:ltä. Voit myös ilahduttaa itseäsi hellyttävällä eläinvideolla. Tai naura Aku Ankan tai Vaaleanpunaisen Pantterin kohelluksille.

7. Unelmoi

Haaveile hetki, minkälaisen kodin hankkisit, jos rahalla ei olisi väliä. Entä minne haluaisit matkustaa lomalle? Unelmoida saa ja kannattaa, sillä se lisää myönteistä energiaa. Kun haaveet ovat saaneet konkreettisen muodon, voit alkaa tavoitella niitä, vaikka et voittaisikaan lotossa.

Lue myös: Näin sujui road trip USA:ssa lasten kanssa

8. Kirjoita päiväkirjaa

Kirjoita päivittäin tai muutaman kerran viikossa päiväkirjaa, jonne listaat ylös asioita, joista olet kiitollinen. Kiitollisuuden tunteminen on nopea tapa kohentaa omaa mielialaa. Voit myös kirjata ylös tapahtuneita asioita ja omia tuntemuksiasi. Näin saat talletettua muistoja vauva-ajalta ja päiväkirjaa on hauska lukea myöhemmin.

Jos päivän aikana on tapahtunut jotakin ikävää, voit kirjata sen paperille, jonka sitten revit. Näin saat etäisyyttä tapahtumaan ja asian pois painamasta mieltäsi.

Lue myös: Näin vanhemmuus kasvattaa sinua: 10 positiivista asiaa

9. Mietiskele

Hiljenny hetkeksi ja sulje muu maailma ympäriltäsi. Tyhjennä pääsi ajatuksista ja keskity hengittämään rauhallisesti. Kun rentoudut ja rauhoitut hetkeksi, keskittymiskykysi paranee, stressi vähenee ja jaksat kohdata arjen haasteet virkeämpänä.

Lue myös:
Oletko introvertti äiti? Nämä merkit paljastavat sen
Lapsi opettaa iloa ja itsevarmuutta – vanhemmuuden 20 upeinta asiaa

10. Lähde liikkeelle

Kymmenessä minuutissa et ehdi lenkille tai kuntosalille, mutta kotonakin voi kohottaa kuntoa. Kovalla sykkeellä tehty supernopea liikuntahetki on yhtä tehokas kuin pitkä ja matalalla sykkeellä tehty treeni. Voit myös jumpata niskaa ja hartioita tai tehdä muutaman joogaliikkeen. Liikunnan jälkeen olosi on pirteämpi.

Lue myös:
Jumppaa kuin uhmaikäinen
Vauvan äiti, tämän treenin ehdit tehdä 4 minuutissa

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.