Imetys ja ruoka 17.11.2015
TEKSTI Saga Wiklund
KUVAT 123RF

Näin saat lapsesi syömään kasviksia

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Aistilähtöisellä ruokakasvatuksella paprikan tai parsakaalin inhoajatkin saadaan maistelemaan kasviksia. Menetelmä perustuu lasten luontaiseen uteliaisuuteen: kasviksia tutkitaan kaikin aistein.

Näin saat lapsen syömään: Kaikki aistit mukaan

Lähestytään siis parsakaalia rohkeasti yhdessä: Miltä se näyttää? Miltä se tuoksuu? Miltä se tuntuu kädessä? Kun kaalin pilkkoo ja palat pudottaa kattilaan, mitä kuuluu? Ja lopulta – miltä parsakaali maistuu?

– Tutkiva ihmettely on lapselle luontaista alusta lähtien. Lapsen ruokakokemus rakentuu kaikkien aistien varaan, summaa kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten keskuksesta.

Lue lisää:

Miten saisin lapseni syömään terveellisesti? Lue vinkit

Näin saat lapsesi syömään joulupöydässä

Ota lapsi mukaan ruoanlaittoon

Lapset suhtautuvat suopeammin kasviksiin, kun he saavat osallistua: punnita ne kaupassa, pilkkoa kotona ja asetella tarjolle: tomaattisilmät, porkkananenä, kurkkuhampaat ja parsakaaliparta tulevat syödyiksi.

Lasten tulisi saada päivässä 250 grammaa marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Yli yksivuotiailla suomalaislapsilla saanti jää alle puoleen tästä määrästä, ja pojat syövät yleensä kasviksia vielä tyttöjä vähemmän.

Kasviksia syödään myös kovin yksipuolisesti: tomaatti, kurkku ja porkkana ovat lapsille tuttuja, mutta monet muut kasvikset vieraita.

Lue myös: Allerginen lapsi? Lue allergiaperheen parhaat vinkit

Tarjoa kasviksia kauden mukaan

Kasviksia voisi tarjota sesongin mukaan. Kesällä maistuvat esimerkiksi

  • salaatti
  • mansikat
  • tuoreet varhaisvihannekset

Loppusyksystä kannattaa tarjota juureksia:

  • punajuurta
  • naurista
  • porkkanaa
  • palsternakkaa

Tämä vaatii vain hiukan tietoa ja suunnittelua. Uuttakin kannattaa aina kokeilla.
– Monille lapsille maistuu esimerkiksi kyssäkaali, Pethman vinkkaa.

Maa- ja kotitalousnaisten Kasvisaarteen arvoitus leikki-ikäisille –hankkeen tavoitteena on lisätä 3–7-vuotiaiden lasten kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttöä käytännönläheisellä neuvonnalla.

Lue myös:

Kalaa ja viljaa jo viisikuiselle?

Vauva ei suostu syömään kiinteitä? Lue asiantuntijan vinkit

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen kattavin vanhemmuusmedia: hyötytietoa vanhemmuudesta, perheblogeja ja suosittu keskustelufoorumi. Tervetuloa viihtymään!

Seuraa
meitä: