6 turvaistuinta hylättiin Autoliiton testissä – Katso reputtaneet mallit

Yksikään turvaistuin ei saanut turvallisuustestissä erinomaista tulosta. Yksi hylätyistä turvaistuimista irtosi telakasta törmäyksessä.

Teksti Kia Toivanen
istuin

Autoliiton julkaisema turvaistuintesti paljasti jälleen puutteita: kuusi turvaistuinta sai hylätyn arvosanan. Ne eivät läpäisseet testin kaikkia osa-alueita, joissa tarkasteltiin muun muassa istuinten turvallisuutta, väärinasennuksen riskiä sekä kemikaalikuormitusta.

Turvaistuintestissä oli mukana 19 istuinta, joista viittä tarkasteltiin sekä telakan kanssa että ilman. Yhteensä 24 testitapauksesta 15 sai hyvän arvosanan ja kolme puolestaan tyydyttävän arvosanan.

Yksikään turvaistuin ei saanut testissä erinomaista arvosanaa.

Yksi testissä hylätyn saaneista istuimista ei kestänyt etutörmäystestiä 15 kilon painoisella koenukella. Istuimen takaosa irtosi telakasta ja istuin kellahti eteenpäin.

Monet muut mallit reputtivat puolestaan siksi, että niissä oli liikaa kemikaaleja.

Laki ei ole yhtä tarkka kuin testi

Autoliiton turvaistuintestissä on neljä osa-aluetta: turvallisuus (50%), käyttöominaisuudet (40%), istuinmukavuus (10%) sekä kemikaalikuormitus, joka huomioidaan testiarvioinnissa silloin, jos istuimessa havaitaan liiallisia pitoisuuksia.

Turvallisuusarvosana muodostuu tuloksista etutörmäys- sekä sivutörmäystestissä, vöiden reitityksessä sekä istuimen vakaudessa autossa. Käyttöominaisuuksissa arvioidaan puolestaan muun muassa väärinasennuksen riskiä.

– Meiltä kysytään välillä miksi esimerkiksi käyttöominaisuudet vaikuttavat arvosanaan. On kuitenkin selvää, että jos istuin on vaikea asentaa oikein, on suuri riski, että se ei suojaa lasta sille suunnitellulla tavalla onnettomuudessa. Sama koskee kemikaalipitoisuuksia. Tuskin kukaan haluaa kuljettaa lastaan istuimessa, jossa on havaittu leludirektiivin pitoisuusrajat ylittäviä määriä myrkkyjä. Oli istuin kolaritilanteessa kuinka turvallinen tahansa, Autoliiton viestintäpällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Turvaistuintesti asettaa istuimet kovemmalle koetukselle kuin mitä niiden tyyppihyväksyntävaatimukset ovat. Tästä syystä hyvän ja tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat joiltakin osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.

Turvaistuintestin toteuttivat yhteistyössä Euroopan eri maiden autoliitot sekä kuluttajajärjestöt.

Syksyn 2018 turvaistuintestin reputtaneet mallit:

Noin alle 1,5-vuotiaiden istuimet:

Jané Koos i-Size + iPlatform

Jané Koos i-Size

Noin alle 4-vuotiaiden istuimet:

Nachfolger Hy5 TT

Foppapedretti Uniko i-Size

Graco Turn2Reach

Osann Fox

Katso turvaistuinten tulostaulukko täältä.

Lähde: Autoliitto

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä