Entä jos lastenvaunut työntäisivätkin itse itsensä? Tältä sähkörattaat tuntuvat oikeasti

Sähköautojen, -pyörien ja -potkulautojen lisäksi kaduilta voi nykyään bongata sähköisiä lastenvaunuja. Toimittaja testasi, onko niistä todellista hyötyä.

Teksti Johanna Jantunen
Kuvat Valmistajat
Sähköavusteiset lastenvaunut kulkevat ylämäessä vaivattomasti.
Sähköavusteiset lastenvaunut kulkevat ylämäessä vaivattomasti.

Edessä on ylämäki, rattaissa taapero ja painavat kauppakassit. Pieni apu ei olisi pahitteeksi. Tähän tarpeeseen on nykyään ratkaisu: sähköavusteiset lastenvaunut.

Sähköisiä lastenvaunuja valmistavat tällä hetkellä ainakin Cybex ja Emmaljunga. Tanskalaisen Cybexin e-Priam-vaunuja saa jo kaupoista ja ruotsalaisen Emmaljungan NXT90e-lastenvaunut ovat tulossa markkinoille keväällä.

Sähkörattaat auttavat sekä ylä- että alamäessä

Sähköiset lastenvaunut toimivat samalla periaatteella kuin sähköpyörä. Niissä on ladattava akku, joka antaa ihmiselle lisävoimaa.

Sekä Cybexin että Emmaljungan rattaissa sähköavustus tuo helpotusta sekä ylä- että alamäkiin. Ylämäissä sähkö tarjoaa työntöapua ja alamäissä se estää rattaiden vauhtia kiihtymästä. E-Priam-rattaiden luvataan lisäksi kulkevan tavallisia rattaita helpommin myös vaikeassa maastossa, kuten lumessa tai pehmeässä hiekassa.

Cybexin e-Priam lastenvaunut näyttävät samanlaisilta kuin tavalliset Priam-vaunut.

Cybexin e-Priam lastenvaunut näyttävät samanlaisilta kuin tavalliset Priam-vaunut. Akku sijaitsee takapyörien välisessä rungossa.

Sähkörattaiden akun kesto riippuu olosuhteista

Kuten esimerkiksi puhelimen, myös sähkörattaiden akun kestävyys riippuu käyttötavasta ja olosuhteista.

Cybex lupaa akun kestoksi ”kohtalaisissa olosuhteissa” – kuten suhteellisen tasaisessa maastossa, lämpimällä säällä ja kevyehköllä kuormalla – 45 kilometriä. Kylmällä ilmalla, painavalla kuormalla ja raskaassa maastossa akku kestää huonommin, noin kahdeksan kilometrin matkan.

Emmaljungan rattaiden akun luvataan kestävän noin 15 kilometrin matkan, mutta kestävyys riippuu Cybexin tapaan olosuhteista.

Jos akku loppuu, sähköavusteiset rattaat kulkevat eteenpäin kuten tavalliset rattaat. Sähköavusteiset rattaat tosin ovat pari kiloa painavammat kuin niiden tavalliset versiot, joten ilman avustusta ne ovat hieman raskaammat työntää.

Emmaljungan NXT90e-vaunujen on akku on kiinni rungossa.

Emmaljungan NXT90e-vaunuissa on Boschin akku.

Kuinka kovaa sähköisillä lastenvaunuilla pääsee?

Emmaljungan rattaiden maksiminopeutta ei ole kerrottu. Sen sijaan Cybexin rattaiden sähköavustuksella pääsee korkeintaan kuuden kilometrin tuntivauhtia, turvallisuussyistä. Jos nopeus on suurempi, avustus kytkeytyy pois päältä.

E-Priamia ei siis ole tarkoitettu juoksurattaiksi, joiden kanssa voisi hurjastella tuhatta ja sataa. Emmaljunga puolestaan ei ole ilmoittanut, onko markkinoille tulevissa sähkörattaissa maksiminopeus.

Sen sijaan sähköavusteiset vaunut ovat oivat kävelylenkkirattaat. Sähköavustuksen kanssa jaksaa ehkä tehdä tavallista pidemmän vaunulenkin ja valita hieman haastavamman maaston.

Sähköiset lastenvaunut maksavat enemmän kuin tavalliset

Sähköavusteiset lastenvaunut ovat tavallisia rattaita kalliimpia. Emmaljungan NXT90e-vaunujen hinnaksi on arvioitu noin 1999 euroa. NXT90-vaunujen tavallinen versio maksaa noin 1000 euroa.

Cybexin e-Priam-yhdistelmärattaat maksavat noin 400 euroa enemmän kuin tavalliset Priam-yhdistelmävaunut. Suomalainen verkkokauppa myy e-Priam yhdistelmärattaita tällä hetkellä 1 627 euron hintaan.

Toimittaja testaa: tältä ne tuntuvat käytännössä

Pääsen testaamaan, miltä Cybexin e-Priam-rattaat tuntuvat. Koeratana toimii kuiva mäkimaasto. Testiolosuhteissa ei ole nyt loskaa tai lenkkipolun puunjuurakkoa, mutta mäki sentään on oikeasti jyrkkä.

Laitan sähköavustuksen päälle jalalla. Sähköiset lastenvaunut eivät kuitenkaan liiku mihinkään, ellen pidä rattaiden työntöaisasta kiinni ja työnnä rattaita eteenpäin. Ominaisuus lisää turvallisuutta: rattaat eivät siis voi lähteä liikkeelle itsestään. Sähköavustus myös kytkeytyy pois päältä, jos irrotan otteeni aisasta.

Jo tasaisella maastolla rattaat tuntuvat kevyiltä, vaikka niiden kyydissä on 15 kiloa painoa. Selvimmin eron tavallisiin rattaisiin kuitenkin huomaa mäessä. Rattaiden työntäminen ylämäkeen tuntuu yhtä helpolta kuin tasaisella alustalla.

Sähköavustuksesta on suuri apu myös alamäessä. Normaalisti jyrkkää alamäkeä kulkiessa pelkään rattaiden karkaavan käsistä, mutta koska sähköavustus hidastaa rattaiden vauhtia, mäen käveleminen tuntuu turvalliselta.

Testikävelyn perusteella sähköavusteiset lastenrattaat tuntuvat oikein mainioilta. Jos kotini olisi mäen päällä tai jos kuljettaisin rattaissa säännöllisesti painavia ostoksia – eikä rattaiden hinnalla olisi merkitystä – sähköiset vaunut voisivat olla varteenotettava vaihtoehto.

Lue myös: Varmista, että lastenvaunut ovat turvalliset: ohjeet kauppaan ja kotiin

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä