Iloisia uutisia turvaistuintestissä: peräti 14 sai hyvän arvosanan! Mukana myös kaksi erittäin vaarallista istuinta

Hyvissä turvaistuimissa on nyt valinnanvaraa, sillä Autoliiton uusimmassa turvaistuintestissä peräti 14 istuinta 19:stä saavutti hyvän arvosanan.

Teksti Toimitus
Turvaistuinta valittaessa on kiinnitettävä huomiota moneen seikkaan.

Kolmen arvosana oli tyydyttävä, ja kaksi istuinta epäonnistui pahasti etutörmäyskokeessa. Turvaistuintesti on Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttama. Parhaan tuloksen autoliiton testissä saivat telakallinen ja ilman telakkaa saatava Cybex Aton M i-Size & M i-Size, Recaro Guardia & Smart Click -telakka ja Recaro Privia Evo & Smart Click -telakkaistuimet.

Mukana oli viisi uuden i-Size-normin mukaista istuinta, jossa istuimen soveltuvuus määritellään lapsen painon sijaan tämän pituuden mukaan. I-Size-normin täyttääkseen istuimen pitää läpäistä myös sivutörmäyskoe, joka on ollut Autoliiton testissä mukana alusta alkaen. Istuimet, jotka on mahdollista hankkia sekä telakan kanssa että ilman, arvioitiin molemmilla vaihtoehdoilla, ja niistä esitetään kahdet tulokset.

Testissä kovat vaatimukset

Peräti 14 testatuista istuimista saavutti hyvän ja kolme tyydyttävän kokonaisarvosanan. Nämä ylittävät kirkkaasti lakisääteiset vaatimukset, kolariturvallisuuden lisäksi kokonaistulokseen vaikuttavat käytön helppous, istuinmukavuus ja kemikaalipitoisuus. Testi siis asettaa istuimet tyyppihyväksyntävaatimuksia kovempaan rasitukseen.

”Jos istuin on oikein asennettuna hyvä, mutta se on monimutkainen käyttää, se ei ansaitse hyvää arvosanaa. Kaikki testatut turvakaukalot saivat käytön helppoudesta hyvän arvosanan. Turvavyöistuimia puolestaan osataan lähes vaistomaisesti käyttää oikein, koska niissä lapsi kiinnitetään auton omilla turvavöillä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa Autoliiton tiedotteessa.

Testaa huolella ennen ostopäätöstä

Testissä kävi ilmi, että siinä missä pienimpien lasten turvakaukalot ja isommille tarkoitetut turvavyöistuimet ovat helppokäyttöisiä, turvaistuimissa oli suurempi väärinkäytön riski. Yksi kahdeksasta turvaistuimesta sai käytön helppoudesta hyvän ja seitsemän tyydyttävän arvosanan. Mitään todella vakavia puutteita ei näissäkään tosin ollut.

”Ennen ostopäätöstä olisi tärkeää testata harkintalistalla olevia istuimia siinä autossa, jossa istuinta aiotaan käyttää. Joku malli saattaa soveltua toiseen autoon paremmin kuin toiseen. Esimerkiksi vanhoissa autoissa, joiden turvavyön lukon kiinnike on pidempi, turvaistuin voi olla hankala saada tukevasti kiinnitettyä”, Tolvanen neuvoo tiedotteessa.

Kaksi vaarallista istuinta – ota heti yhteys myyjään

Testin kahdesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta Autoliitto tiedotti jo heinäkuussa heti, kun vaaralliset kolaritestin tulokset olivat selvinneet. Recaro SmartClick -telakkaan kiinnitetty Recaro Optia irtosi etutörmäystestissä telakastaan ja lensi halki testilaboratorion. Myös Jané Grand -istuimen kiinnikkeet hajosivat etutörmäystestissä. Nämä istuimet hankkineita kehotetaan ottamaan pikimmiten yhteyttä istuimen myyjään.

Autoliiton turvaistuintestin tuloksetArvosana: hyvä

Cybex Aton M i-Size & M i-Size -telakka

Cybex Aton M i-Size

Recaro Guardia & Smart Click -telakka

Recaro Privia Evo & Smart Click -telakka

Recaro Guardia

Recaro Privia Evo

GB Vaya i-Size

Nuna Rebl Plus i-Size

Recaro Zero.1 Elite

Klippan Kiss 2 Plus

Arvosana: tyydyttävä

Concord Vario XT-5

Joie Bold

Chicco Oasys23 Fixplus Evo

Arvosana: heikko

Recaro Optia & Smart Click -telakka

Jané Grand

Istuinkohtaiset arviot: Autoliitto

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä