Vanhemmuus Äidin terveys
21/10/2015

Video: Jumppaa lantionpohjan lihaksia vauvan kanssa

Lantionpohjan lihasten vahvistaminen on tärkeää aloittaa jo ennen raskautta. Vahvista lantionpohjan lihaksia myös raskauden aikana ja pian synnytyksen jälkeen.

Video: Jumppaa lantionpohjan lihaksia vauvan kanssa

Lantionpohjan lihasten vahvistaminen on tärkeää aloittaa jo ennen raskautta. Vahvista lantionpohjan lihaksia myös raskauden aikana ja pian synnytyksen jälkeen.

 

Missä ne ovat? – lihasten tunnistamisharjoitus

Istu lattialle jalat auki, polvet koukussa. Kuvittele lammikko jalkojesi väliin ja pilli emättimen suulle. Imaise pillillä lammikko tyhjäksi, eli supista lantionpohjan lihakset. Peräaukko ja emätin nousevat ylös- ja sisäänpäin, vatsa- ja pakaralihakset pysyvät rentoina. Muista hengittää supistuksen aikana. Rentouta lihakset ja toista harjoitus viisi kertaa.

Kestovoima – tarvitaan päivittäisessä liikkumisessa

Istu tuolilla lapsi sylissäsi, kasvot vastakkain. Jännitä lantionpohjan lihakset kevyesti, pidä jännitys ja puhalla samalla pitkä lempeä puhallus pitkin lapsesi hiuksia (kesto noin 10 sekuntia). Toista harjoitus 10 kertaa ja pidä supistusten välissä 10 sekunnin tauko.

Keskustele: Kuinka usein treenaat lantionpohjan  lihaksia?

Nopeusvoima – auttaa, kun aivastat tai yskit

Istu tuolille, aseta lapsi makaamaan syliisi selälleen, pää polviesi päälle. Jännitä lantionpohjan lihakset mahdollisimman nopeasti, pidä jännitys ja puhalla samalla voimakkaasti ja nopeasti lapsesi vatsaan. Rentouta lihakset muutamaksi sekunniksi. Toista harjoitus 10 kertaa.

Maksimivoima – hyödyksi, kun nostat jotain painavaa

Istu tuolilla lapsi sylissäsi. Jännitä lantionpohjaa voimakkaasti ja nouse hitaasti ylös tuolilta lapsi sylissäsi. Pidä jännitys koko nousun ajan (noin 5 sekuntia). Seistessä rentouta lantionpohja. Toista harjoitus viisi kertaa ja pidä harjoitusten välillä noin 10 sekunnin tauko.

Ohjeet: fysioterapeutti Maija Kiljunen ja kätilö Emilia Ek-Huuhka

Kuvaus ja editointi: Tommi Tuomi / Otavamedia

Lue myös:
”Pissasin housuun lenkillä”
Näin ehkäiset virtsankarkailua

Katso videoita:
Oikea imetysasento ja -ote
Näin vaihdat vauvalle vaipan
Vauvan jalkahieronta
Vauvan päähieronta
Vauvan selkähieronta
Vauvan vatsahieronta

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.