"Caritan, Tuulan ja Riikan elämän piti olla Espanjassa täynnä aurinkoa, mutta nyt tuli karu käänne – ”On itketty ja kiroiltu”"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Minkä virheen vuoksi?
Ei minusta ole mitään virhettä? Kyse on siitä, että on epäreilua, että jokin osuus ihmisistä saa sosiaaliturvaa Suomesta asuessaan ulkomailla. Miksi kaikilla ei ole tätä etua? Miksi ihmiselle, joka esim. palaa Somaliaan, ei maksettaisi Suomesta tulonsiirtoja, koska se tulee Suomelle halvemmaksi?

Minusta on ensisijaisen tärkeää, että huonoja käytäntöjä muutetaan. Ei siinä ole mitään järkeä, että tukiverkko, joka on rakennettu siksi, että Suomalainen voi elää Suomessa jollakin tasolla ihmisarvoista elämää, on oikeutettu sosiaalitukiin myös ulkomailla vain sillä perusteella, että eläminen on siellä halvempaa?
Niin tai syynä että aurinko paistaa Epsanjassa (enkä puhu psoria sairastavista)?

Eikö etelän asukit aattele, että myös me työssäkäyvät suomalaiset kärsimme kaamoksesta ja loskasta? Onko se elämä vain oman napanöyhdän ympärillä siellä kämpillä?

Mä nostan hattua pitkäaikaissairaille, ei ole heillä helppoa.
Mutta ei ole helppoa työssäkäyvilläkään nousta maanantaina väsyneenä, raapia autoa lumesta, olla koko päivän kiireinen ja tehokas, kestää asiakkaita ja työkaverien perseilyjä? Buranaa ja kahvia nassuun?

Ja kaikki tämä tehdä pimeänä aikana syksystä kevääseen.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Sairastut=pääset ulkomaille?
Noh suurinosa haluaa asua suomessa. Mut kyl mä haluan sen vaihtoehdon et voin muuttaa ulkomaille jos haluan ja saan sen kansaneläkkeen sinne. Se on reilua. Te työeläkkeensaajat saisitte muuttaa ulkomaille mut sairastuneet saisi vaan täällä kärvistellä eli ei ole reilua. Mä alan miettimään jo sitäkin et pitäiskö sairaille maksaa jopa asumistukea ulkomailla asuessaan:)
 
Minkä virheen vuoksi?
Ei minusta ole mitään virhettä? Kyse on siitä, että on epäreilua, että jokin osuus ihmisistä saa sosiaaliturvaa Suomesta asuessaan ulkomailla. Miksi kaikilla ei ole tätä etua? Miksi ihmiselle, joka esim. palaa Somaliaan, ei maksettaisi Suomesta tulonsiirtoja, koska se tulee Suomelle halvemmaksi?

Minusta on ensisijaisen tärkeää, että huonoja käytäntöjä muutetaan. Ei siinä ole mitään järkeä, että tukiverkko, joka on rakennettu siksi, että Suomalainen voi elää Suomessa jollakin tasolla ihmisarvoista elämää, on oikeutettu sosiaalitukiin myös ulkomailla vain sillä perusteella, että eläminen on siellä halvempaa?
Noh, että alunperin ei olla toimittu toisin.

Muutto pois omasta kodista ja tutusta yhteisöstä seisemänkymppisenä, vasten tahtoaan, ei minun mielestä ole kovin hedelmällinen ratkaisu.

Jos tällainen muutos tulee niin tulisi sen koskea ihmisiä vasta siitä päivämäärästä eteen päin.
 
vierailija
Ja nytkun te olette huolissaan et kansaneläkkeen saajan massit ei jää suomern. Ni työeläkkeet on isompia ja nekään ei jää suomen talouden kiertoon tehdään sitten niin et kukaan ei saa muuttaa ulkomaille ja kyräillään täällä suomessa loppuun saakka. Kaikki ulkomaan matkat kielletään kaikilta jotta jokainen penni jää suomeen🤑
 
Kukin voi muuttaa ulkomaille niin halutessaan. Ei kukaan sitä ole estämässä. Kyse on nyt siitä, että Suomi ei maksa sosiaalitukia ulkomailla eläville. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole?
Kyllä mä samaa mieltä olen siitä, että kestämätöntä on maksaa Jamalien sossutuet ulkomaille, mutta entäpä nämä nyt jo Espanjassa asuneet suomalaiset, joista (suurin?) osa ovat sairaita, ja osa jo hyvin vanhoja. Heidän tulisi voida mielestäni jäädä asumaan kotiinsa ja vuosien varrella muodostuneeseen yhteisöönsä.
 
Noh, että alunperin ei olla toimittu toisin.

Muutto pois omasta kodista ja tutusta yhteisöstä seisemänkymppisenä, vasten tahtoaan, ei minun mielestä ole kovin hedelmällinen ratkaisu.

Jos tällainen muutos tulee niin tulisi sen koskea ihmisiä vasta siitä päivämäärästä eteen päin.
Eli jos sosiaalimaksuja on maksettu kenelle tahansa väärin perustein, eli virheellisesti, niin sen maksamista pitää jatkaa, jotta ihminen voi ylläpitää saavutettua elintasoa?
 
Eli jos sosiaalimaksuja on maksettu kenelle tahansa väärin perustein, eli virheellisesti, niin sen maksamista pitää jatkaa, jotta ihminen voi ylläpitää saavutettua elintasoa?
Mutta eihän niitä ole maksettu väärin perustein. Eikös se ollu ihan sallittua asua siellä Espanjassa ja nostaa eläkettä?

Minä en oikeasti tiedä, siksi kysyn.
Tunnustan, että olen melko pihalla eläkejärjestelmästä, se himmeli on kyllä tosi kyseenalainen kokonaisuudessaan.
 
Olisko jengille sitten ihan ok, että nämä nyt Espanjassa asuvat voisivat jäädä, jos laskelmat näyttäisivät isosti miinusmerkkiä suomalaisille veronmaksajille heidän asuessa Suomessa?
 
Kyllä mä samaa mieltä olen siitä, että kestämätöntä on maksaa Jamalien sossutuet ulkomaille, mutta entäpä nämä nyt jo Espanjassa asuneet suomalaiset, joista (suurin?) osa ovat sairaita, ja osa jo hyvin vanhoja. Heidän tulisi voida mielestäni jäädä asumaan kotiinsa ja vuosien varrella muodostuneeseen yhteisöönsä.
Ymmärrän kyllä sen, miksi ajattelet tavallasi. Se on humaania. Siitä huolimatta, näitä asioita ei voida tarkastella yksilöperustein, vaan asiana.
Minusta ei voida ajatella, että väärin perustein maksettujen tukien maksamista pitää jatkaa, koska ihminen on tottunut elintasoonsa.
 
vierailija
Olisko jengille sitten ihan ok, että nämä nyt Espanjassa asuvat voisivat jäädä, jos laskelmat näyttäisivät isosti miinusmerkkiä suomalaisille veronmaksajille heidän asuessa Suomessa?
kyse ei ole edes isosta summasta. Nää jotka saa kansaneläkettä suurinosa sai viel pientä työeläkettäkin. Peanuts verrattuna suomen maassa oleviin miljardien malmi esiintymiin jotka on halvalla myyty ulkomaisille firmoille jotka vie massit omiin maihinsa. Ja kaikkeen muuhun sössimisiin mitä politiikot tehneet.
 
Mutta eihän niitä ole maksettu väärin perustein. Eikös se ollu ihan sallittua asua siellä Espanjassa ja nostaa eläkettä?

Minä en oikeasti tiedä, siksi kysyn.
Tunnustan, että olen melko pihalla eläkejärjestelmästä, se himmeli on kyllä tosi kyseenalainen kokonaisuudessaan.
Kansaneläkettä on tarkasteltu eläkkeenä vaikka oikeasti se on sosiaalietuus. Se on ollut sallittua ja nyt siihen tulee muutos, koska tuollainen systeemi on kaikin tavoin epätasa- arvoinen. Silloin kaikkien toimeentulotuella elävien pitäisi voida asua jossain muualla ja saada toimeentulotukea.

Kaikki järjestelmät on niin järkyttäviä himmeleitä, että kun nykäiset siltä yhden tikun pois välistä, koko torni luhistuu. Eläkejärjestelmä ei varmaan ole pahmimmasta päästä.

Ymmärrän varsin hyvin humaanin näkökulman tähän asiaan. On vaan kovin vaikea alkaa muokata etuusjärjestemää jossa jokainen saa yksilöllisen kohtelun.
 
vierailija
Kansaneläkettä on tarkasteltu eläkkeenä vaikka oikeasti se on sosiaalietuus. Se on ollut sallittua ja nyt siihen tulee muutos, koska tuollainen systeemi on kaikin tavoin epätasa- arvoinen. Silloin kaikkien toimeentulotuella elävien pitäisi voida asua jossain muualla ja saada toimeentulotukea.

Kaikki järjestelmät on niin järkyttäviä himmeleitä, että kun nykäiset siltä yhden tikun pois välistä, koko torni luhistuu. Eläkejärjestelmä ei varmaan ole pahmimmasta päästä.

Ymmärrän varsin hyvin humaanin näkökulman tähän asiaan. On vaan kovin vaikea alkaa muokata etuusjärjestemää jossa jokainen saa yksilöllisen kohtelun.
Millä lailla epätasarvoinen? Nyt on kansaneläkeläiselläkin mahdollisuus asua ulkomailla niinkuin muillakin se on tasarvoista.
 
Olisko jengille sitten ihan ok, että nämä nyt Espanjassa asuvat voisivat jäädä, jos laskelmat näyttäisivät isosti miinusmerkkiä suomalaisille veronmaksajille heidän asuessa Suomessa?
Mä oisin valmis tähän, koska jonkun 75-vuotiaan on vaikea pakata kamppeensa ja muuttaa Suomeen. Ja raja olisi 70 vuodessa.

Mutta nyt eläköityvät eivät kansaneläkettä saisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
– Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään. Nyt sitten näyttää hallituksen tarkoituksena olevan tappaa minut nälkään Espanjassa. Pienituloisia ei pitänyt rangaista, vaan nyt sitten kaikista köyhimmistä tulikin se kuritettu ryhmä. Palmukateus paistaa läpi, Carita soimaa.

– Ainoa ratkaisu on palata kipin kapin Suomeen saamaan kansaneläkettä ja anomaan asumistukea ja lääketukea ja mitä kaikkia tukia niitä nyt 73-vuotias voikin saada. Ei siitä ainakaan valtiolle säästöjä synny, päinvastoin, Carita kuittaa.
 
  • Surullinen
Reactions: Lispetti
vierailija
Eli tuon asian osalta tilanne on nolla. Espaniassa se kulu vain on noin 40 prosenttia pienempi? Eli kun suomalainen käy lääkärissä suomessa valtio maksaa suurimman osan niinkuin espaniassa käydessään eli on ihan sama kummassa käy lääkärissä siitä ei tule lisäkuluja?
Ei tosiaankaan ole 40 prosenttia pienempi. Jos olisi, niin suomalaiset rynnisivät varmaan sinne Espanjaan hankkimaan kumitissejä ja uusia hampaita.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
MÄ en nyt oikeasti tajua kateellisten logiikkaa.

Nyt kun noi sit muuttaa takaisin suomeen ni eläke pysyy ennallaan. Lisäksi tulevat saamaan asumistukea.

Lopputuloshan maksaa enemmän.

Missä se säästö on millä tuo perusteltiin?
Säästöön en ota kantaa, mutta logiikka on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että sosiaalitukien maksaminen ulkomaille ei ole oikein. Henkilökohtaisesti en ole kateellinen, mutta silti saan pahan mielen ajatellessani, että meillä on niin järjetön systeemi, että verovaroin kustannettua sosiaaliturvaa siirretään Suomen rajojen ulkopuolelle. Sellainen rapauttaa uskoa järjestelmään ja motivaatiota maksaa veroja.

Olen jopa niin vähän kateellinen, että haluaisin loogisesti ulottaa saman oikeuden sitten myös toimeentulotukea ja asumistukea saaville, jos kerran tällainen järjettömyys on meillä voimassa. Ei se ole oikein, että ainoastaan vanhukset tai invalidit saavat nauttia elämästä Espanjassa veronmaksajien piikkiin, vaan kyllä silloin pitää kaikilla muillakin olla sama oikeus. Ja mitä säästöihin tulee, eiköhän sekin olisi ihan hyvä säästö, jos narkkarit ja muut vastaavat muuttaisivat Espanjaan elämään suomalaisella toimeentulotuella.

Mutta kuten totesin, noin ei voi ajatella koska se yksinkertaisesti ei ole oikein maksaa sosiaaliturvaa ulkomaille. Järjestelmä ei ole olemassa sitä varten.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja AivanSama
vierailija
Noh muuta yksiöön jos se on kiva. Mut ne kansaneläkeläiset jotka haluaa muuttaa espaniaan ni sen valinnan ne voi tehdä. Se et mäkin sairastuin ni multa evättäisiin sen takia ulkomailla asuminen on natsismia eikä perustu kuin katkerien itkuun.
Ei kukaan evää ulkomailla asumista. Ainoastaan todetaan, ettei suomalaista sosiaaliturvaa makseta Suomen ulkopuolelle. Onhan se ihan perverssi ajatus, että koska on Suomen passi pitää saada Suomen edut ihan siitä huolimatta mitä tekee ja missä.
 
vierailija
Ei kukaan evää ulkomailla asumista. Ainoastaan todetaan, ettei suomalaista sosiaaliturvaa makseta Suomen ulkopuolelle. Onhan se ihan perverssi ajatus, että koska on Suomen passi pitää saada Suomen edut ihan siitä huolimatta mitä tekee ja missä.
päinvastoin todetaan että rahaa maksetaan tulevaisuudessakin niille jotka haluaa asua ulkomailla. Ei sairaita tarvii enempää kurittaa katkeruuttaan. perverssiä ei ole kuin se joka tuota ihmettelee.
 

Yhteistyössä