"Caritan, Tuulan ja Riikan elämän piti olla Espanjassa täynnä aurinkoa, mutta nyt tuli karu käänne – ”On itketty ja kiroiltu”"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sun maisemakuvat ovat kyllä olleet hulppeita!
Meinaatteko ens vuonna vielä mennä samoille hoodeille vai joko joku muu maa?
Joko te Kroatian ootte kahlanneet?
Ei mennä enää kanarialle. Ainakaan pääsaarille. Koskaan!

Mut ku erehdyttiin katsomaan se Huilajan Ainon reissukuvaus ni voisi jotain vastaavaa ajatella.. Mut katsotaan. Ehkä voisi olla suomessakin jonkun talven. Tai heittää vain keväällä jokusen viikon autoreissu etelämmäs.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Lispetti
vierailija
Ai "koska kuulen ääniä, meen sinne mihin haluan"?

En vähättele ääniharhojen kuulemista, tiedän monia niistä kärsiviä.

Mutta en edelleenkään ymmärrä, miten Espanja suojelee ääniharhoilta.

Se elämä on sitäpaitsi ARKEA siellä, hyvä ihminen. Olet ihan kuutamolla.
. Niin no sulle voi elämä olla arkea toiselle seikkailu ja lisäksi mieleni saa iloiseksi jätti aalloissa hyppely ja muu toiminta mitä siellä voin tehdä. Sä se oot kuutamolla ku haluat ankeuttaa köyhiä ja kipeitä. Ehkä ku meet piatarin eteen sut ottaakin köyhä ja kipee ja piatari sanoo et sillä on just kahvi tauko selitä siinä sit et miksi halusit tukea ihmisten pahoinvoinnin lisääntymistä ja kaikkia sanojasi ja tekojasi mitä teit maailmassa.
 
vierailija
Tule nyt sivusta kirjoittamaan.
Kanarian saarilla, Teneriffalla on nyt ollut näitä isoja mielenosoituksia massaturismia vastaan.
Ymmärrän toki ettei siellä enää paikat kestä, vesi loppuu, hinnat nousseet.
Siellä pitäisi pistää hinnat niin korkealle, ettei ole enää kuin paikallisilla monacolaisilla/eliitillä varaa siellä käydä pistäytymässä/näyttäytymässä.

Olisin siellä hieman varovainen siellä mielenosoitusten kanssa, koska minulle on tullut negatiivinen fiilis ja paikalliset tuntuvat olevan kovin aggressiivisia turisteja kohtaan.
Olen melko varma, etten ole vähemmistönä lukemassa näitä uutisia.

Jos sinne ei haluta turistien rahaa, miksi ylipäätään matkustaa sinne. On niitä muitakin paikkoja.

Olen siis itse käynyt 2000 -luvun alussa viimeksi siellä päin Madeiralla.
90-luvulla tuli käytyä Kanarian saarilla ja Teneriffalla, joten en tiedä mikä on nykymeno saarilla.
 
vierailija
Tule nyt sivusta kirjoittamaan.
Kanarian saarilla, Teneriffalla on nyt ollut näitä isoja mielenosoituksia massaturismia vastaan.
Ymmärrän toki ettei siellä enää paikat kestä, vesi loppuu, hinnat nousseet.
Siellä pitäisi pistää hinnat niin korkealle, ettei ole enää kuin paikallisilla monacolaisilla/eliitillä varaa siellä käydä pistäytymässä/näyttäytymässä.

Olisin siellä hieman varovainen siellä mielenosoitusten kanssa, koska minulle on tullut negatiivinen fiilis ja paikalliset tuntuvat olevan kovin aggressiivisia turisteja kohtaan.
Olen melko varma, etten ole vähemmistönä lukemassa näitä uutisia.

Jos sinne ei haluta turistien rahaa, miksi ylipäätään matkustaa sinne. On niitä muitakin paikkoja.

Olen siis itse käynyt 2000 -luvun alussa viimeksi siellä päin Madeiralla.
90-luvulla tuli käytyä Kanarian saarilla ja Teneriffalla, joten en tiedä mikä on nykymeno saarilla.

Tulen sivusta..
 
Tule nyt sivusta kirjoittamaan.
Kanarian saarilla, Teneriffalla on nyt ollut näitä isoja mielenosoituksia massaturismia vastaan.
Ymmärrän toki ettei siellä enää paikat kestä, vesi loppuu, hinnat nousseet.
Siellä pitäisi pistää hinnat niin korkealle, ettei ole enää kuin paikallisilla monacolaisilla/eliitillä varaa siellä käydä pistäytymässä/näyttäytymässä.

Olisin siellä hieman varovainen siellä mielenosoitusten kanssa, koska minulle on tullut negatiivinen fiilis ja paikalliset tuntuvat olevan kovin aggressiivisia turisteja kohtaan.
Olen melko varma, etten ole vähemmistönä lukemassa näitä uutisia.

Jos sinne ei haluta turistien rahaa, miksi ylipäätään matkustaa sinne. On niitä muitakin paikkoja.

Olen siis itse käynyt 2000 -luvun alussa viimeksi siellä päin Madeiralla.
90-luvulla tuli käytyä Kanarian saarilla ja Teneriffalla, joten en tiedä mikä on nykymeno saarilla.

Päivitetty tilanne.

Etelän kohteissa nuoremmat protestoivat. Käyttäytyvät jopa agressiivisesti.

Pohjoisempana -missä vettä riittääkin- ja pikkukylissä olet yhä kovin tervetullut.


Mä en halua mennä sinne enää koska ihmisiä vaan on liika. Teillä autoja kolminkertaisesti ysäriin verrattuna mut suuri osa risteyksistä on siltä ajalta. Ruuhkia, ei parkkipaikkoja, tuhansia temperamenttisiä tuuttailevia espanjalaisia ja seassa tumpeloita turisteja. Ja jos haluat nähdä turistikohteen, vaikka anagan luonnonsuojelualueen tai Teiden luontokeskuksen ni oo liikkeellä niin että jonotat parkkipaikkaa aamulla ennen kymmentä. -muuten et parkkiin pääse!

Jos kanarialle haluaa kannattaa ottaa suora lento La Palmalle tai suunnata suoraan laskeutumisen jälkeen satamaan ja laivalla kohti edellämainittua tai La Gomeraa. Siellä meno on yhä rauhallista ja hidasta. Luonto puhdas ja suome e tarvitse kuulla kuin ehkä kerran kuussa.
 
vierailija
#230-234
Jo lakkautetulla Anna-keskusteupalstan matkailuosiossa oli muutama kirjoittaja, jotka kertoivat talven vietostaan Kanarialla. Yksi mies lähetti paljon kuvia nykytilanteesta ja saaren historiasta.
Barcelona ja Venetsia ovat myös täysin tympääntyneet turisteihin. Samoin myös Lapin asukkaat joillain seuduin.
En välitä turistimatkoista. Matkustan vain sukuloimaan ja kun apuani tarvitaan. Viihdyn liiankin hyvin kotihiirenä. Netin avulla voin matkustaa siellä sun täällä.
Jonkun mielestä elämäni menee näin hukkaan, mutta en välitä muiden mielipiteistä.
 
. Niin no sulle voi elämä olla arkea toiselle seikkailu ja lisäksi mieleni saa iloiseksi jätti aalloissa hyppely ja muu toiminta mitä siellä voin tehdä. Sä se oot kuutamolla ku haluat ankeuttaa köyhiä ja kipeitä. Ehkä ku meet piatarin eteen sut ottaakin köyhä ja kipee ja piatari sanoo et sillä on just kahvi tauko selitä siinä sit et miksi halusit tukea ihmisten pahoinvoinnin lisääntymistä ja kaikkia sanojasi ja tekojasi mitä teit maailmassa.
Ai, mä ja sadattuhannet suomalaiset varmasti iloitsisimme hyppimisestä eläkkeellä etelänmeren aalloissa. Pitäiskö kaikkien muuttaa siis, muiden maksamana sinne koska mä haluuuuun?

Mielenterveysongelmiin on muuten ARKI erittäin hyvä väline. Se että saa kämpän siivoamisesta, roskien viennistä ja ekasta leskenlehdestä kicksit, eikä jostain "vaaleanpunainen elefantti lentää kosmisessa avaruuden meressä täynnä syvää rakkautta..."

Miksei sulle kelpaa suomalainen luonto? Mulle se kelpaa mielenterveyttä tukemaan.

Muuta pikemminkin maalle sieltä huumeluolista, pistä kasvimaa pystyyn ja sulla on onni siinä.
 
Oikeasti, porukat: muuttakaa ensin maalle, sit miettikää eläkepäiviä Espanjassa.

Se on tajunnanräjäyttävää kun muuttolinnut saapuu keväällä ja kurjet laulavat pelloilla.
Maa tuoksuu.
Toukokuu vasta upeaa on, kun kaikki herää.
Kesällä järvellä kuikka laulaa.

Talvi on syvältä, mutta kyllä mä metsätiellä koiraa lenkittäessä ihailin tähtitaivasta ja tätä hiljaisuutta.
 
Oikeasti, porukat: muuttakaa ensin maalle, sit miettikää eläkepäiviä Espanjassa.

Se on tajunnanräjäyttävää kun muuttolinnut saapuu keväällä ja kurjet laulavat pelloilla.
Maa tuoksuu.
Toukokuu vasta upeaa on, kun kaikki herää.
Kesällä järvellä kuikka laulaa.

Talvi on syvältä, mutta kyllä mä metsätiellä koiraa lenkittäessä ihailin tähtitaivasta ja tätä hiljaisuutta.
En oo ikinä ajatellut että asuisin kokonaan jossain lämpimässä,

Huhtikuussa-toukokuussa palaisin suomeen ja lähtisin sit kun on loskaista ja pimeää. Joskus voisin toki tulla jo maaliskuussa tai lähteä vasta joulun jälkeen.

Ku suomen kesä on upein. Ja revontulet.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Päivitetty tilanne.

Etelän kohteissa nuoremmat protestoivat. Käyttäytyvät jopa agressiivisesti.

Pohjoisempana -missä vettä riittääkin- ja pikkukylissä olet yhä kovin tervetullut.


Mä en halua mennä sinne enää koska ihmisiä vaan on liika. Teillä autoja kolminkertaisesti ysäriin verrattuna mut suuri osa risteyksistä on siltä ajalta. Ruuhkia, ei parkkipaikkoja, tuhansia temperamenttisiä tuuttailevia espanjalaisia ja seassa tumpeloita turisteja. Ja jos haluat nähdä turistikohteen, vaikka anagan luonnonsuojelualueen tai Teiden luontokeskuksen ni oo liikkeellä niin että jonotat parkkipaikkaa aamulla ennen kymmentä. -muuten et parkkiin pääse!

Jos kanarialle haluaa kannattaa ottaa suora lento La Palmalle tai suunnata suoraan laskeutumisen jälkeen satamaan ja laivalla kohti edellämainittua tai La Gomeraa. Siellä meno on yhä rauhallista ja hidasta. Luonto puhdas ja suome e tarvitse kuulla kuin ehkä kerran kuussa.

kiitti.
Puerto de la Cruzista pidin silloin ysärillä, koska esim. paikallisia oli usein enemmän yökerhoissa ja sell. pikkudiscoissa kuin turisteja. Tulivat manner Espanjasta lomalle sinne.
Ei ollut jotenkin niin muovinen kuin esim. Kanarian saaret.
 
vierailija
Ai, mä ja sadattuhannet suomalaiset varmasti iloitsisimme hyppimisestä eläkkeellä etelänmeren aalloissa. Pitäiskö kaikkien muuttaa siis, muiden maksamana sinne koska mä haluuuuun?

Mielenterveysongelmiin on muuten ARKI erittäin hyvä väline. Se että saa kämpän siivoamisesta, roskien viennistä ja ekasta leskenlehdestä kicksit, eikä jostain "vaaleanpunainen elefantti lentää kosmisessa avaruuden meressä täynnä syvää rakkautta..."

Miksei sulle kelpaa suomalainen luonto? Mulle se kelpaa mielenterveyttä tukemaan.

Muuta pikemminkin maalle sieltä huumeluolista, pistä kasvimaa pystyyn ja sulla on onni siinä.
Etkö sä tajua. Sä saat nautinnon suomessa maalla asuessasi ja mä saan nautinnon siitä et annan jättiaaltojen heittää mut mukkelis makkelis😊 en oo kyllästyny siihen ja se mikä tekee sun mielen hyvinvoivaksi on parasta lääkettä mielenterveydelle ja sitä paitsi mulle maalla asuminen olisi tylsääkin koska tykkään myös ihmisvilinästä ja juu kyl mä siivoan kun puhtaasta kämpästä tulee parempi mieli joten se siisteyskin tukee hyvin mielen terveyttä. Ja hyvin tykkään suomen luonnosta monet ajat vietin metsän siimeksessä kirjoittamassa päivä kirjaa todellisuuksien ja mielikuvituksen eroista ja kaikesta muusta harmi vaan et se päiväkirja hävisi johkin olisi kiva nyt lukea mitä silloin kirjoitin. Tykkään myös lintujen tsirkutuksesta. Mä törmäsin netissä yhteen naiseen jonka unelmana oli kierrellä ympäri maailman lapsien kaa mut sit ne hautautui syvälle ku antoi mikä on yhteiskunnan mielestä normi ajatuksille voiton vaik se sisin halusi jotain muuta ja ehkä mäkin haluan niin kiertää maailman niinkuin phileas fogg ja se maailma on vain yhden askeleen päässä. Mä en tiedä ehkä mä en koskaan haaveillut et tönöttäisin perheenä jossain omakotitalossa ja olisi siihen elämään kuuluva rekvisiitta ja eläisin niin tekiskö se mut onnelliseksi vai tekiskö se enempi onnelliseksi etten tiedä missä herään seuraavana päivänä. Ilmaa keuhkoissa ja uutta päivää kohden ja minne tie vie. Musta tuntui parisuhteissa et se seikkailu puuttui ja kaikki oli kaavamaista. Toki nautin sitten kun saatiin lapsi oli ne rutiinit näin miten lapsi kiljui ja hihkui ilosta kun laitettiin kylpyvettä nousi epävarmasti ammeesta tukien ja kiljui riemusta tai ekat hampaat. Ja se huutokiukku joka tuli jos koitettiin imeä räkää. Monesti oltiin vauvan kaa kahestaan mökillä ja mä olin vain vastuussa syöttämisistä ja juottamisista vaippojen vaihdosta ja kuinka iloinen pikkunen oli aina kun jo vähän isompana nousi pinnasängystä ni se tyby oli oikee hymy tyttö joka kiljahteli iloissaan kun heräsi. Jnee jnee. Ehkä mä tuun onnelliseksi vaeltamalla ehkä en en oo kokeillut
 
Etkö sä tajua. Sä saat nautinnon suomessa maalla asuessasi ja mä saan nautinnon siitä et annan jättiaaltojen heittää mut mukkelis makkelis😊 en oo kyllästyny siihen ja se mikä tekee sun mielen hyvinvoivaksi on parasta lääkettä mielenterveydelle ja sitä paitsi mulle maalla asuminen olisi tylsääkin koska tykkään myös ihmisvilinästä ja juu kyl mä siivoan kun puhtaasta kämpästä tulee parempi mieli joten se siisteyskin tukee hyvin mielen terveyttä. Ja hyvin tykkään suomen luonnosta monet ajat vietin metsän siimeksessä kirjoittamassa päivä kirjaa todellisuuksien ja mielikuvituksen eroista ja kaikesta muusta harmi vaan et se päiväkirja hävisi johkin olisi kiva nyt lukea mitä silloin kirjoitin. Tykkään myös lintujen tsirkutuksesta. Mä törmäsin netissä yhteen naiseen jonka unelmana oli kierrellä ympäri maailman lapsien kaa mut sit ne hautautui syvälle ku antoi mikä on yhteiskunnan mielestä normi ajatuksille voiton vaik se sisin halusi jotain muuta ja ehkä mäkin haluan niin kiertää maailman niinkuin phileas fogg ja se maailma on vain yhden askeleen päässä. Mä en tiedä ehkä mä en koskaan haaveillut et tönöttäisin perheenä jossain omakotitalossa ja olisi siihen elämään kuuluva rekvisiitta ja eläisin niin tekiskö se mut onnelliseksi vai tekiskö se enempi onnelliseksi etten tiedä missä herään seuraavana päivänä. Ilmaa keuhkoissa ja uutta päivää kohden ja minne tie vie. Musta tuntui parisuhteissa et se seikkailu puuttui ja kaikki oli kaavamaista. Toki nautin sitten kun saatiin lapsi oli ne rutiinit näin miten lapsi kiljui ja hihkui ilosta kun laitettiin kylpyvettä nousi epävarmasti ammeesta tukien ja kiljui riemusta tai ekat hampaat. Ja se huutokiukku joka tuli jos koitettiin imeä räkää. Monesti oltiin vauvan kaa kahestaan mökillä ja mä olin vain vastuussa syöttämisistä ja juottamisista vaippojen vaihdosta ja kuinka iloinen pikkunen oli aina kun jo vähän isompana nousi pinnasängystä ni se tyby oli oikee hymy tyttö joka kiljahteli iloissaan kun heräsi. Jnee jnee. Ehkä mä tuun onnelliseksi vaeltamalla ehkä en en oo kokeillut
No vaella sit niin ettei muut joudu maksumiehiksi.

Kai sitä haluaa vaikka mitä, mutta _mielenterveyteen_ kuuluu sen hyväksyminen, että elämässä ei kaikkea saa.
Jolloin joutuu ja saa repiä iloa niistä "pienistä" asioista ympärillä, jotka ovatkin niitä suurimpia.
 
En oo ikinä ajatellut että asuisin kokonaan jossain lämpimässä,

Huhtikuussa-toukokuussa palaisin suomeen ja lähtisin sit kun on loskaista ja pimeää. Joskus voisin toki tulla jo maaliskuussa tai lähteä vasta joulun jälkeen.

Ku suomen kesä on upein. Ja revontulet.
Mä voisin kans olla tammikuusta maaliskuuhun jossain lämpimässä. Inhoan pimeyttä ja pakkasta.

Nykyinen työ eikä miehen työ ei sitä mahdollista, jospa odotamme eläkeaikoja....
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
No vaella sit niin ettei muut joudu maksumiehiksi.

Kai sitä haluaa vaikka mitä, mutta _mielenterveyteen_ kuuluu sen hyväksyminen, että elämässä ei kaikkea saa.
Jolloin joutuu ja saa repiä iloa niistä "pienistä" asioista ympärillä, jotka ovatkin niitä suurimpia.
Pyh täällä suomessa ollessani saan enempi rahaa käyttöön mitä maailmalla vaeltaessa joten säästän veronmaksajien rahaa. Nykymaailma oli vain sairaiden mielien luomus mitä te lampaat suoritatte veren maku suussa minä sanoudun siitä hulluudesta irti 😁
 
  • Vihainen
Reactions: Echo
Ei mennä enää kanarialle. Ainakaan pääsaarille. Koskaan!

Mut ku erehdyttiin katsomaan se Huilajan Ainon reissukuvaus ni voisi jotain vastaavaa ajatella.. Mut katsotaan. Ehkä voisi olla suomessakin jonkun talven. Tai heittää vain keväällä jokusen viikon autoreissu etelämmäs.
Mä oon kuin kakki Junttilan tuvan seinässä täällä Suomessa talvet, ja kesäisin tuntuu haikealta lähteä kun haluan saunoa ja uida niin että ei tarvi pelätä haita tai muita vaarallisia/inhottavia öttiäisiä.😍
Kerran tosin uin kyyn kanssa yhtä matkaa, mutta ei veneessä istuva tohtinut säikytellä kertomalla siitä, kehotti vain tulla käymään veneellä.😁

Suomi on vaan niin äärettömän kaunis, turvallinen ja rauhallinen.
Täällä on paljon nähtävää.
Autoon on helppo hypätä ja vain ajaa uusiin paikkoihin. Viime kesänäkin poika löysi Hangosta superhienon, meille uuden luontopolun. Juuri katselin reissusta kuvia tänään.
Olen usein vienyt lapsia pienempänä telttaretkille sinne tänne. Ollaan löydettu ihan omia hienoja paikkoja missä ei ihmisiä kulje. Kuvia löytyy mm aamusta jossa juuri teltasta ryömineet kolme lasta pesevät söpösesti hampaita mättäällä istuen, keskellä metsää/ei mitään.
Kysypä tänä päivänä että lähtevätkö!😁
Toivotaan, että heille on kuitenkin jäänyt joku elämyksen siemen, jonka haluavat jonain päivänä istuttaa myös omilleen (jos heitä siunaantuu).
Onneksi mökkeily sentään käy lapsille, lukuunottamatta joskus vastaan haraavaa nuorinta citybirdiä.

Mmmhhh…entäpä auringon paahde pilvettömältä taivaalta, se hyvin painunut sileä maaseudun soratie paljaiden varpaiden alla, heinänkorsi suussa, kevyt valkoinen mekko yllä eikä luonnollisesti mitään alusvaatteita, mukava viilentävä lätäkkö ja nakukellunnat. Ristin sielua ei mailla eikä halmeilla!❤😍🥰 Se on kesää parhaimmillaan!❤ Tutussa ja turvallisessa omassa maassa tämä soppii, koitappa samaa ulkomailla turistirysässä!😏


Voi lapsparat kun ovat saaneet tällaisen äidin.😁 Heitä ei tosiaan viedä ympäri mualimaa - toisin kuin minua lapsena ja nuorena: useammakin kerran/v.🫣 Tosin, toista nuo ulkomaan kohteet olivat siihen aikaan kun olin lapsi. Hinnat olivat matalia ja isälläni oli tapana valita välillä melko autenttisia kohteita. Viimeisen reissun oli varannut meille Domeihin, mutta isäni kerkesi valitettavasti kupsahtaa ennen sitä. Jos totta puhutaan niin en minä sinne Domeihin halua vieläkään.😬

Juu, näin minulla vaan menee aiheen ohi. Kestäkää jos pystytte - jos ette niin voi harmi.😁
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ei kyse ole henkilöön menemisestä. Sinun jutuissasi vaan tuntuvat korostuvan hirmu vanhat viisaat ihmiset ja ihanat yhteisöt, joita sinne on syntynyt. Ei sellaisilla ole mitään tekemistä sen asian kanssa maksetaanko sossutukea ulkomaille vai ei.
On sillä väliä.
Mielestäni olisi parempi ilmoittaa että jo siellä asuvat saavat jäädä, mutta uusille ei makseta ”sossueläkettä” ulkomaille.

Tämä on minun mielipiteeni.
 
Pyh täällä suomessa ollessani saan enempi rahaa käyttöön mitä maailmalla vaeltaessa joten säästän veronmaksajien rahaa. Nykymaailma oli vain sairaiden mielien luomus mitä te lampaat suoritatte veren maku suussa minä sanoudun siitä hulluudesta irti 😁
Vai lampaita.

Sä kirjotat kännykällä tai koneella jonka joku IT-lammas on sulle tehnyt ja operaattorin lampaat mahdollistaa sulle liittymän.
Sulla on jonkun lampaan rakentama katto pääsi päällä ja syöt maaseudun lampaiden niska limassa tuottamaa ruokaa. Käytät sosiaali- ja terveydenhuollon lampaiden palveluja.

Mulla on paljon ymmärrystä mt-potilaille, tiedä milloin itselläkin mielenterveys notkahtaa. Jokainen päivä työkykyisenä on lahja.

Mutta vittuilua lampaaksi siitä, että me muut tuotamme teille elintason, en siedä.
 
  • Rakkaus
Reactions: Johnny Appleseed

Yhteistyössä