Haavainen paksusuoli ja vauvahaaveet

  • Viestiketjun aloittaja hanna
  • Ensimmäinen viesti
hanna
Iski masennus, joten ajattelin avautua...

Olen siis sairastanut haavaista paksunsuolentulshdusta 12-vuotiaasta asti. Tauti on alun jälkeen pysynyt suht hyvin kurissa lääkkeilla (tällä hekellä azamun ja asacol), ja luulenkin päässeeni helpolla (ainakin tähän asti) tämän sairauden kanssa. Koen eläväni ihan normaalia elämää, sairaus ei suuremin vaikuta arkeeni (mitä nyt nuo naiselliset vessaäänet ;)

Nyt on luonnollisesti elämäntilanne eri, kuin tuolloin 12-vuotiaana. Olen löytänyt elämäni miehen, ja perheen perustaminen pyörii toisinaan melko ahkrastikin mielessä. Kolmelta eri lääkäriltä olen aikanaan kysynyt, vaikuttaako sairaus lasten saantiin. Kaikki ovat vastanneet, että ei, mutta aiheesta ei sen enempää ole keskusteltu, sillä ei silloin ollut vielä niin ajankohtaista.

Nyt lähitulevaisuudessa ehkä olisi. Surffailinkin siis eri sivuilla, ja törmäsin tietoon, että tämä on/voi olla 20-30% peritytvää.

Suvussamme olen ainoa tätä sairastava. Olenko siis perinyt, vai "muuten vaan" sairastunut? Jos itse en ole tätä perinyt, niin periytyykö se kuitenkin minulta? Ja tärkein kysymys: onko itsekästä haluta lapsia, jos on riski, että he saavat tämän minulta?

Ikinä aiemmin en ole tosissani ajatellut, että en omia lapsia voisi hankkia. Iski vaan kauhea masennus, että olenko vaan kamalan itsekäs halujeni kanssa.

Ajatuksia? Kokemuksia?
 
niitä periytyviä sairauksia on kymmeniä muitakin joita sinä ja miehesi voitte kantaa ja se tulee sit lapselle vaikka teillä ei oireita oliskaan.
Ihan turhaan huolehdit, ja normi elämäähän sinäkin elät sairautesi kanssa, miksi siis ei lapsikin jos hälle se tulee.

Mulla on pitkä liuta pahojakin allergioita jotka yleensä periytyy.
vain nuorimmaisella on laktoosi-intoleranssi kuten mullakin.
 
++
coliitti ei ole pahin mahdollinen sairaus minkä kenen tahansa lapsi voi saada. Meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa (miehellä colitis) ja minun suvussani on samaa myös. Emme ikinä miettineet sen olevan este lapsien teolle, mieheni elää vallan mainiota elämää juuri tällä hetkellä. Suurin "huoli" oli juuri nuo samaiset lääkkeet mistä itsekin puhuit, että miten ne vaikuttavat lapsensaantiin, siitä soittelimme teratologiseen tietopalveluun josta saa paljon tietoa. :) Vaikka meidän molempien suvussa on colitista, niin sanottiin että jos 10 lasta saamme niin tod.näkösesti yhdellä lapsella olisi tämä, joten en pidä riskiä kovinkaan suurena. Ja vaikka riski olisi suurempi, olisimme silti hankkineet lapsia. Hoito on erittäin hyvää tänä päivänä sairauden joka vaiheessa! :)
 
hanna
Huh, heti alkaa helpottamaan, kun saa parikin noin positiiista vastausta!

++ (vierailija): mitä sinulle selvisi noista lääkkeistä...? Itsellä on mielikuva, että jos pärjäisin ilman azamunia, olisi parempi, mutta lääkäri kuitenkin sanoi, että tärkeintä on että äiti voi hyvin raskauden aikana. Eli mieluummin syön azamunia, kuin että maha on huonona..?

Seuraava lääkäriaika varmaan vasta loppuvuodesta, nin ei pääse vielä lääkäriä tenttaamaan :p
 
++
En muista tarkalleen mitä sanottiin, yli 2v aikaa kun siitä asiasta soitin. Mutta siihen tulokseen ainakin siellä tultiin että mieheni lääkkeillä ei ole haittaa, söi silloin muistaakseni azamunia ja asacolia. Soitappa tuonne ja kysele, siellä todellakin tiedetään asioista PALJON.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437
 
vieras
Hei! Mulla kans colitis ja viimeks tos viime vuonna oli lekurin kanssa puhetta lasten yrittämisestä. Hän sanoi et azamunia voi huoletta käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Mulla vaan on toi remicade-tippa hoito ja sen takia en saa lapsia ruveta tekemään :( Kova ois vauva-kuume, mutta ku ei ni ei... Maha kuitenki sen verta huonos kondiksessa et ei voi ajatella jättävänbsä tota tippaa pois.
 
onnea matkaan!
Eihän se periydy, mut esim ruokamerkit on lujasti kiinni siinä suvussa. Koitapa vaihtaa HK:n blöö Pajuniemen luomulenkkiin, näet:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1470253
 
Sairaus saattaa (ainakin aktiivisena) lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Asacol on ainakin turvallinen lääke, jota raskausaikana & imetysaikana saa syödä normaalisti. Myös kortisonia saa syödä tarvittaessa.

Joillekin koliittipotilaille raskaus sopii hyvin ja vatsa pysyy parempana kuin ennen raskautta. Joillakin raskaus taas saattaa lisätä oireita jolloin on tosiaan vauvan kannalta parempi syödä lääkkeitä kuin kärsiä "vaivoistaan".

Minä olen myös käsittänyt, että periytyvyys on 10% luokkaa.. Periaatteessa lapsi voi saada sairauksia ihan muutenkin, joten ei tästä kannata äärettömän huolissaan olla. :wave:
 
sairas
Se olisikin jo melkoista rodunjalostusta, että kaikki joilla on jokin sairaus eivät saisi lisääntyä. Itselläni on colitis, enkä ole ikinä ajattellut, että sen pitäisi vaikuttaa jotenkin lasten tekemiseen. Minulla on neljä aikuista lasta, joista yhdelläkään ei aikaan vielä ole tätä sairautta. Jonkin verran se tietysti perityy. Isälläni on seitsemän sisarusta, joista kolmella on Chrohnin tauti tai Colitis ulcerosa. Vanhemmillani ei ole suolistosairauksia.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91438&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=
 
ohhoh
Toi oli kuules jo melkein 10 vuotta vanhaa uskomusta. Mut ainakin suoleen saadaan kemiallisesti hyvin helposti reikiä - niin ja tietysti niissä koepaloissa, mitä otetaan keliakiatutkimuksissa:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/aftoja.htm
 
Itselläni sama vaiva, puhkesi toisen raskauden aikana (tosin stressiä oli silloin muista syistä, joka sen lopulta laukaisi) En missään tapauksessa kadu lasten hankintaa ja toivon, että he pysyvät terveenä. Mutta jos olisin tiennyt aiemmin olevani sairas.. Yksi suuri syy, miksi enää en tekisi lisää lapsia. Miksi pitäisi tieten tahtoen jatkaa perinnöllisten sairauksien esiintyvyyttä? Entä jos sairaus pahenee, miten lastenhoidon sitten kävisi? Asacolin sanotaan sopivan imettäessä, mutta vauvalla meni siitä maha sekaisin. Eli en haluaisi tietoisesti tehdä enää lisää korvikeruokittuja lapsiakaan, kun olisi tiedossa etten voisi imettää, jos sairaus vaatisi silloinkin lääkitystä.
 
vierailija
niitä periytyviä sairauksia on kymmeniä muitakin joita sinä ja miehesi voitte kantaa ja se tulee sit lapselle vaikka teillä ei oireita oliskaan.
Ihan turhaan huolehdit, ja normi elämäähän sinäkin elät sairautesi kanssa, miksi siis ei lapsikin jos hälle se tulee.

Mulla on pitkä liuta pahojakin allergioita jotka yleensä periytyy.
vain nuorimmaisella on laktoosi-intoleranssi kuten mullakin.
Ei ole periytyvä, mut ruokavalio/makkaramerkit ym periytyy helpoiten
 

Yhteistyössä