IL: Britanniassa historiallinen linjanveto: Sukupuolessa on kyse biologiasta, ei identiteetistä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
IL: Britanniassa historiallinen linjanveto: Sukupuolessa on kyse biologiasta, ei identiteetistä
Britannian terveydenhuoltojärjestelmän NHS:n uudessa linjauksessa sukupuoli määritellään biologian, ei henkilön sukupuoli-identiteetin mukaan.

"NHS:n uudessa ohjeistuksessa sosiaaliseen sukupuoleen viittaava sana ”gender” korvataan biologiseen sukupuoleen viittaavalla ”sex”-sanalla.

Yhdistyneen kuningaskunnan julkinen terveydenhuoltojärjestelmä NHS linjaa, että sukupuolessa on kysymys biologiasta eikä sukupuoli-identiteetistä. Ministerien ehdottamat muutokset terveydenhuollon säännöstöön kieltävät transnaiset vain naisille tarkoitetuilta osastoilta ja antavat naisille oikeuden pyytää naislääkäriä intiimihoitoon.

Vuoden 2021 NHS:n ohjeistuksen mukaan transpotilaat voitaisiin sijoittaa osastolle sen sukupuolen perusteella, jonka he itse ilmoittavat. Ohjeistuksen uudessa päivityksessä määrätään, että sukupuoli määritellään biologisen sukupuolen mukaan.

Naisten oikeuksien puolustajat ovat sanomalehti Telegraphin mukaan suhtautuneet uuteen ohjeistukseen myönteisesti. Jotkut naispotilaat ovat valittaneet siitä, että heidän on ollut pakko jakaa makuutila transnaisten kanssa.

Muutos on paluu terveeseen järkeen ja myöhäinen tunnustus siitä, että naisten hyvinvoinnilla ja turvallisuudella on väliä, Sex Matters -ryhmä sanoo Telegraphin mukaan.

Uuden ohjeistuksen mukaan naisilla on myös oikeus pyytää intiimihoitoa samaa sukupuolta olevan lääkärin tai hoitajan toimesta. Tähän asti naispotilaat ovat voineet joutua ottamaan vastaan hoitoa miehiksi syntyneiltä henkilöiltä, jotka ovat myöhemmin korjanneet sukupuoltaan.

Haluamme tehdä täysin selväksi, että jos potilas haluaa hoitoa samaa sukupuolta olevalta henkilöltä, hänellä tulee olla se mahdollisuus aina, kun se on kohtuudella mahdollista, terveysministeri Victoria Atkins sanoo Telegraphin mukaan.

Ohjeistuksessa syrjintää koskevat säännöt päivitetään siten, että sosiaaliseen sukupuoleen viittaava sana ”gender” vaihdetaan biologista sukupuolta tarkoittavaan ”sex”-sanaan.

– On hieno uutinen, että NHS:n ohjeistusta tarkistetaan niin, että sukupuoli asetetaan sille kuuluvalle paikalle: ensimmäisen periaatteen ytimeen, jonka mukaan NHS:n on kohdeltava kaikkia tasa-arvoisesti ja ihmisoikeuksia kunnioittaen, Sex Matters -ryhmän johtaja Maya Forstater sanoo.

Sukupuolessa on kysymys biologiasta, ei identiteetistä, ja on tervetullutta, että NHS tunnustaa sen nyt saman sukupuolen asumispalvelujen ja intiimihoidon yhteydessä.

NHS:n ohjeistuksen päivitys on kahdeksan viikkoa kestävässä kuulemisvaiheessa. Britannian hallitus kuulee kansalaisten, terveyshuollon ammattilaisten, potilaiden ja terveydenhuollon sidosryhmien vastauksia ennen uuden ohjeistuksen julkaisemista."


Jossain länsimaassa sentään tolkku näyttää palaavan. En ihmettele ettei kyse ole EU-maasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Briteissä on tolkun mamu pääministerinä.
Pakko olla mamu, muuten huudettaisiin kaikissa tolkun jutuissa rasismia ja syrjintää. Esim. Suomessa Ivan Puopolo saa meuhkata wokevastaisissa jutuissa, koska se on italiaano puoliksi. Joku persun näköinen normi kantis setämies lynkattaisiin mediassa, ainakin saisi potkut työpaikastaan MTV:llä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Suomi voisi olla vielä edistyksellisempi. Minä mielelläni asettaisin vaatimuksen, että minua saa hoitaa vain vastakkaisen sukupuolen edustaja (<30 v), ainakin jos kysymys on intiimihoidosta.

Ikärajasta joustan, jos kyseessä on itäaasialainen hoitohenkilöstö. 52-vuotias hammaslääkäri Lee Soo-Jin ja hänen teinityttärensä Jenna.
 
vierailija
Suomi voisi olla vielä edistyksellisempi. Minä mielelläni asettaisin vaatimuksen, että minua saa hoitaa vain vastakkaisen sukupuolen edustaja (<30 v), ainakin jos kysymys on intiimihoidosta.

Ikärajasta joustan, jos kyseessä on itäaasialainen hoitohenkilöstö. 52-vuotias hammaslääkäri Lee Soo-Jin ja hänen teinityttärensä Jenna.
Kumpi on kumpi?
 
  • Haha
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Öh. Eikö Suomessa kaikki ole sekaisin samoissa huoneissa. Ja tietynlaista lääkäriä saa toivoa, mutta harvemminpa niitä toiveita voi täyttää
Onkohan briteissä paljonkin sukupuolenvaihdoksen läpikäyneitä "intiimi"lääkäreitä...
 
Ihan kiva että heillä järki voitti, mutta mulla on nykyisin tuollaisista Euroopan maiden äkillisistä konservatiivisuuspuuskista semmoinen aavistus, että ei kai vaan tuo tehty mus-limien pelossa...Briteissä on heitä paljon.

Se ois ojasta allikkoon -tilanne: wokesta is-lamiin.

Mutta tää on mun tyypillistä pessimismiäni...:)
 

Yhteistyössä